24.06.2022.
Cilj
je Saveza za zrakoplovstvo s nultom stopom emisija pripremiti ekosustav
zrakoplovstva za uvođenje u upotrebu zrakoplova s pogonom na vodik i električnu
energiju kako bi se osiguralo da zračni promet doprinosi europskom cilju
klimatske neutralnosti do 2050. Okupit će predstavnike proizvođača zrakoplova,
zračnih prijevoznika, zračnih luka, energetskih poduzeća i dobavljača goriva,
agencija za normizaciju i certifikaciju, interesnih skupina u području zaštite
prava putnika i zaštite okoliša te regulatornih tijela.
Zajednički
će raditi na utvrđivanju svih prepreka za uvođenje tih zrakoplova u
komercijalnu upotrebu, utvrđivanju preporuka i plana za njihovo rješavanje,
promicanju investicijskih projekata te poticanju sinergija i zamaha među
članovima. Članovi će se baviti pitanjima kao što su potrebe zrakoplova s
pogonom na vodik i električnu energiju u pogledu goriva i infrastrukture u
zračnim lukama, normizacija i certifikacija te posljedice za operatore (zračne
prijevoznike) i upravljanje zračnim prometom.
Očekuje
se da će se tijekom sljedeća dva desetljeća na tržište staviti više od
44 000 novih zrakoplova. Procjenjuje se da bi se na tržištu do 2050. moglo
prodati 26 000 zrakoplova s nultom stopom emisija, čija bi ukupna
vrijednost bila 5 bilijuna eura.
Savez
bi trebao ispuniti obvezu usklađivanja sektora s klimatskim ambicijama,
ciljevima i drugim povezanim politikama EU-a. Važna je i međunarodna dimenzija
sektora jer se borba protiv klimatskih promjena vodi na globalnoj razini.
Izjave
članova Kolegija
Izvršna
potpredsjednica za digitalno doba Margrethe Vestager izjavila
je: S pojavom zrakoplova s nultom stopom emisija Europa piše sljedeće
poglavlje o zrakoplovstvu. Klimatska neutralnost omogućuje rast, a Savez za
zrakoplovstvo s nultom stopom emisija pomoći će europskoj zrakoplovnoj
industriji da otvori put za konkurentno i čisto zrakoplovstvo.
Povjerenik
za unutarnje tržište Thierry Breton rekao je: Europska
zrakoplovna industrija najinovativnija je u svijetu. Uvelike nas ohrabruje
entuzijazam velikih proizvođača i dobavljača opreme, kao i malih poduzeća te
novoosnovanih poduzeća, koji žele biti predvodnici u području zrakoplova s
pogonom na vodik i električnu energiju. Međutim, cijeli ekosustav zrakoplovstva,
uključujući dobavljače goriva, operatore zračnih luka i regulatore,
također se treba pripremiti. Savez za zrakoplovstvo s nultom stopom
emisija pomoći će u koordinaciji nastojanja poduzeća i organizacija da
zrakoplovni sektor ostane konkurentan i održiv.
Povjerenica
za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i mlade Mariya Gabriel izjavila
je: Pozdravljam osnivanje Saveza za zrakoplovstvo s nultom stopom
emisija, važnog koraka koji će nam omogućiti da rezultate europskih
istraživačkih i inovacijskih aktivnosti u području čistog zrakoplovstva stavimo
na tržište. Aktivnostima Saveza osigurat će se okvirni uvjeti koji su potrebni
za uspješno buduće uvođenje zrakoplova s nultim emisijama u Europi.
Sljedeći
koraci
Privatni
i javni subjekti iz zrakoplovne zajednice koji su se obvezali podupirati
uvođenje u upotrebu zrakoplova s nultim emisijama pozivaju se da se putem internetskog
obrasca pridruže Savezu za zrakoplovstvo s nultom stopom emisija.
Prvi
sastanak glavne skupštine održat će se u jesen ove godine.
Kontekst
Europska
zrakoplovna industrija i drugi europski akteri u zrakoplovnom sektoru obvezali
su se da će učiniti sve da zračni promet u Europi ispuni klimatske ciljeve
Europe do 2050. Europska komisija podupire taj cilj konkretnim djelovanjem kao
što je program za čisto zrakoplovstvo u okviru programa Obzor Europa, mehanizmi
za određivanje cijena ugljika (npr. sustav EU-a za trgovanje emisijama) i Fond
za inovacije. Te inicijative podupiru razvoj zrakoplova s nultim emisijama s
pomoću novih pogonskih tehnologija (npr. na električnu energiju ili vodik).
Takvi okolišno održivi zrakoplovi imaju golem tržišni potencijal i mogu snažno
doprinijeti budućoj konkurentnosti industrije u svim segmentima tržišta.
Program
EU-a za istraživanja i inovacije Obzor
Europa omogućuje Komisiji da zajedno s industrijom ulaže 1,7 milijardi
eura u istraživačke i inovacijske aktivnosti za klimatski neutralno
zrakoplovstvo u okviru partnerstva
za čisto zrakoplovstvo. Partnerstvo
za čisto zrakoplovstvo trebalo bi na temelju rada prethodnih
partnerstva EU-a za istraživanje i inovacije do 2027. – 2029. pripremiti
tehnologije s nultom stopom emisija kako bi se zrakoplovi s nultim emisijama
mogli uvesti u upotrebu do 2035. Očekuje se da će disruptivne nove tehnologije
koje se razvijaju u okviru partnerstva za čisto zrakoplovstvo smanjiti emisije
stakleničkih plinova za 30–50 % u odnosu na 2020., što ih čini neophodnima
za uspjeh europskog zelenog plana.
Države
članice Europske unije, nekoliko država članica Europske konferencije civilnog
zrakoplovstva i Komisija te poduzeća i dionici iz sektora zračnog prometa i
energetike podržali su 4. veljače 2022. Izjavu
iz Toulousea o budućoj održivosti i dekarbonizaciji zrakoplovstva.
Pogonske
tehnologije s nultim emisijama ključne su za smanjenje emisija CO2 iz
zrakoplovstva koje su prema procjenama odgovorne za oko 3 % globalnog
zatopljenja. To ne uključuje učinak emisija koje nisu povezane s CO2 i koje su
odgovorne za dvije trećine utjecaja tog sektora na klimu. Uvođenje pogona na
vodik i baterijsko-električnog pogona dovest će do velikih promjena u sustavu
zračnog prometa. Ne samo da će se zahvaljujući tim tehnologijama pojaviti nove
generacije zrakoplova, nego će postati nužne i velike promjene u infrastrukturi
zračnih luka, kod zračnih prijevoznika, pri upravljanju zračnim prometom i u
energetskim mrežama.
Savez
će svojim radom dopunjavati industrijski savez za lanac vrijednosti obnovljivih
i niskougljičnih goriva i industrijski savez za čisti vodik.
Dodatne
informacije
Videozapis o Savezu
za zrakoplovstvo s nultom stopom emisija
Internetske
stranice Saveza za zrakoplovstvo s nultom stopom emisija
Pravilnik
Saveza
Izjava
o Savezu
Informativni
članak o Savezu za zrakoplovstvo s nultom stopom emisija
Internetska
stranica industrijskih saveza EU-a