19.12.2023.
Mplus
grupa je u svoje redovno istraživanje o angažiranosti radnika, u suradnji s istraživačima
s brojnih sveučilišta, uključujući Harvard, Oxford i Sveučilište u Zagrebu,
uključila i dodatna pitanja oko rada od kuće i wellbeinga. Nakon
prikupljenih 4.554 upitnika iz 7 zemalja, analizu su proveli renomirani
znanstvenici, koji su doveli u vezu zadovoljstvo poslom i rad od kuće, a je rad
prihvaćen i objavljen u renomiranom časopisu Frontiers of Psychology.
„Prije
izbijanja pandemije, u Mplusu je 27 posto zaposlenika radilo od kuće, 4,7 posto
hibridno, a 70,7 posto iz ureda. U ožujku 2020., izbijanjem pandemije, 70 posto
zaposlenika prešlo je na rad od kuće (uvećanje od 61 posto). Žene su bile
zastupljenije u uzorku i činile su 70,29 posto ispitanika. Tijekom pandemije
Covid-19 uočili smo da je rad od kuće za Mplus uspješna poslovna politika, pa
smo ju po završetku pandemije i zadržali, ali željeli smo i znanstveno
provjeriti misle li isto i naši zaposlenici. Ovim im se putem svima
zahvaljujemo na sudjelovanju u istraživanju“, rekla je Bruna Kostelac Košir, glavna direktorica za ljudske
resurse u Mplus Grupi.
Mplus je ovim istraživanjem napravio iskorak jer je povezao poslovanje sa
znanošću te pokazao spremnost na dijeljenje iskustva sa širom zajednicom i to da
je poslodavac koji brine o wellbeingu svojih zaposlenika.
Kao
najčešće prednosti rada od kuće, zaposlenici su isticali uštedu vremena na
promet, što im je omogućilo više slobodnog vremena te ujednačeniji svakodnevni
život, u kojemu su imali više vremena za obitelj. Pilot projekt najprije je
proveden u Njemačkoj, a dobiveni rezultati nisu se odviše razlikovali po
zemljama, kao ni prema dobnim skupinama i spolu ispitanika.
„Snažan
rast primanja i standarda zaposlenika nastavit će se i u idućoj godini.
Poduzetnici na tom trendu intenzivno rade, ali to nam istovremeno predstavlja i
najveći izazov. Na tržištu rada u Hrvatskoj, naime, nikada nije vladala toliko
jaka bitka za svakog pojedinog zaposlenika, a nama poslodavcima ključan cilj je
zadržavanje i privlačenje radnika. Današnji zaposlenici žele mobilnost, priliku
za brzo napredovanje, učenje, prilagođavanje njihovim potrebama u organizaciji
rada, žele veću autonomiju i priliku da unutar radne okoline izraze svoje
specifične potrebe, poput rada od kuće ili rada na daljinu. Stabilno i dobro
plaćeno radno mjesto najbolja je demografska politika, a stabilno radno mjesto
21. stoljeća je ono koje daje priliku za razvoj i rast zaposleniku, brzo se
prilagođava novim trendovima i razvija u smjeru novih industrija i tehnologija“, rekla je Irena Weber, glavna direktorica Hrvatske udruge
poslodavaca.
Pitanje rada od kuće,
kojemu je dodana i nova kategorija – rad na daljinu, u Hrvatskoj regulira Zakon
o radu, a sukladno novim izmjenama, sve veći broj poslodavaca sa svojim
zaposlenicima potpisuje anekse ugovora.
„S
ponosom ističem posljednje izmjene i dopune Zakona na radu koje su regulirale
rad od kuće, odnosno rad na izdvojenom mjestu rada i rad na daljinu, koji se
uvijek obavlja putem informacijsko komunikacijske tehnologije. Ključna razlika
između rada na izdvojenom mjestu i rada na daljinu je što je na izdvojenom
mjestu rada poslodavac upoznat s lokacijom rada i moguće je govoriti o
eventualnoj nadoknadi troškova, dok kod rada na daljinu ne postoji takva
obveza. Cjelovito uređenje rada na izdvojenom mjestu i rada na daljinu osigurat
će pravnu sigurnost ugovornih strana radnog odnosa koji se izvršava izvan
prostorija poslodavca, a fleksibilan pristup takvom načinu rada omogućit će
mnoge prednosti kako radnicima, tako i poslodavcima“, rekao je Dražen Opalić, ravnatelj Uprave
za rad i zaštitu na radu, Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i
socijalne politike.
Nastavno
na predstavljeno znanstveno istraživanje, održan je i okrugli stol pod nazivom
„Povezanost rada od kuće sa zadovoljstvom poslom, ravnotežom poslovnog i
privatnog života i preferencijama radnog modela“, u sklopu kojega su panelisti
raspravljali o benefitima i nedostatcima rada od kuće. Stručni tim koji je
radio na projektu čine istraživači i znanstvenici s vodećih sveučilišta te
predstavnici Mplusa: Milan Milošević, Andrija štampar School of Public Health,
School of Medicine, University of Zagreb, Croatia, Bruna Kostelac Košir, Mplus,
Darko Horvat, Mplus, Tomislav Glavaš, Mplus, Antonio Sadarić, IEDC-Bled School
of Management, Slovenia, Carin Isabel Knoop, Harvard Business School, United
States te Stjepan Orešković.
„Naša
kompanija, u kojoj je zaposleno više od 80 posto žena, temeljito je istražila
mogućnosti rada od kuće tijekom prvog lockdowna 2020. godine, kada je samo
sektor trgovine ostao aktivan. Unatoč inicijalnim izazovima, uspjeli smo
organizirati gotovo sve poslove na daljinu, s izuzetkom neposrednog kontakta u
trgovini i radu u skladištu. Ovo iskustvo nas je iznenadilo, dokazavši da se
većina zadataka može uspješno obaviti iz udobnosti doma. Ipak, nakon završetka
lockdowna iskustvo nam pokazuje kako kupci opet preferiraju kontakt licem u
lice u trgovini“, rekao
je Martin Evačić, predsjednik
HUP-Udruge trgovine i glavni direktor NTL-a.
Danijela Govorčinović Šimunović, direktorica
sektora ljudskih resursa u Heinekenu
istaknula je kako je Heineken dobitnik priznanja Izvrsnost u izazovima za
kreiranje zdravoga radnog okruženja. „Tijekom pandemije je 25 posto naših
zaposlenika izrazilo želju za povratkom u urede i posjedovanjem vlastitog
radnog prostora, dok danas imamo 30 posto zaposlenika kojima se nudi mogućnost
rada od kuće, a to su uglavnom zaposlenici koji su vezani za ured. Samim time,
približno 22 posto zaposlenika radi od kuće deset dana mjesečno, a mi kroz ove
promjene želimo stvoriti osjećaj povezanosti među zaposlenicima, potičući takav
pristup u našoj radnoj kulturi, čime se postiže jedinstveno iskustvo radnog
okruženja“, istaknula je.
Rad
na izdvojenom mjestu i rad na daljinu samo su dio promjena na tržištu rada. „Budućnost
nam nosi brojne promjene. Čovjek je uvijek u fokusu, ali svakako se radujem razvoju umjetne
inteligencije i potičem sve da je iskoriste jer vjerujem da nam nudi mogućnost
postizanja veće kvalitete rada. Umjetna inteligencija će unaprijediti tržište
donoseći nove vrijednosti, no to ne znači da će u potpunosti zamijeniti
agencije za odnose s javnošću i medije. Iako smo već u društvu gdje je moguće
zamisliti zamjenu određenih uloga, ljudima je i dalje važna prisutnost
humanosti stoga usprkos napretku tehnologije, čovječnost ostaje nezamjenjiv
element u mnogim aspektima našeg života”, rekla je Manuela Šola, vlasnica i direktorica agencije Komunikacijski laboratorij.