14.06.2021.
„Vijeće je usvojilo uredbu o Instrumentu za povezivanje
Europe, nakon završnog trijaloga s Parlamentom 11. ožujka i nadovezujući se
i na sav trud koji su obavila prethodna predsjedništva Vijeća . CEF je dao
velik doprinos europskim integracijama, posebno olakšavanjem prekograničnih
veza, promicanjem kohezije i održivosti te jačanjem konkurentnosti ciljanim
ulaganjem u infrastrukturu. Ovaj drugi CEF još je jači i igrat će
značajnu ulogu u oporavku nakon COVID-a i u izgradnji klimatski neutralne EU,“
izjavio je Pedro Nuno Santos, portugalski ministar za infrastrukturu i
stanovanje, predsjednik Vijeća
Struktura proračuna CEF-a
Proračun za svaki sektor će biti (u tekućim cijenama):
- transport:
25,81 milijardi eura (uključujući 11,29 milijardi eura za kohezijske
zemlje)
- energija:
5,84 milijarde eura
- digitalno:
2,07 milijardi eura
Podrška CEF-a u različitim područjima
U području prometa , CEF 2.0 promicat će
međusobno povezane i multimodalne mreže kako bi se razvio i modernizirao
željeznička, cestovna, unutarnja plovna i pomorska infrastruktura, kao i
osiguravanje sigurne i sigurne mobilnosti. Prioritet će se dati daljnjem
razvoju transeuropskih prometnih mreža (TEN-T), usredotočujući se na
nedostajuće poveznice i prekogranične projekte s dodanom vrijednošću za
EU. 1,38 milijardi eura (u cijenama za 2018. godinu) proračuna za promet
koristit će se za financiranje velikih željezničkih projekata između zemalja.
CEF 2.0 također će osigurati da je infrastruktura prilagođena
poboljšanju vojne mobilnosti unutar EU-a da bude kompatibilna
s dvostrukom namjenom, zadovoljavajući civilne i vojne potrebe. Za vojnu
mobilnost izdvojit će se 1,69 milijardi eura u okviru proračuna za promet.
U energetskom sektoru program ima za cilj
pridonijeti daljnjoj integraciji europskog energetskog tržišta poboljšavanjem
interoperabilnosti energetskih mreža preko granica i sektora, olakšavajući
dekarbonizaciju i osiguravajući sigurnost opskrbe. Financiranje će biti
dostupno i za prekogranične projekte u području proizvodnje obnovljivih izvora
energije. Dosljednost s EU i nacionalnim energetskim i klimatskim
planovima, uključujući načelo „energetska učinkovitost prije svega”, uzet će se
u obzir pri definiranju kriterija za dodjelu.
Na području digitalne povezanosti, opseg
programa proširen je kako bi odražavao činjenicu da digitalna transformacija
gospodarstva i društva u cjelini ovisi o univerzalnom pristupu pouzdanim i pristupačnim
mrežama velikog i vrlo velikog kapaciteta.
Digitalna povezanost također je odlučujući čimbenik u zatvaranju
ekonomskih, socijalnih i teritorijalnih podjela. Da bi se kvalificirao za
potporu iz CEF-a 2.0, projekt će morati doprinijeti jedinstvenom digitalnom
tržištu i ciljevima povezivanja. Prioritet će imati projekti koji stvaraju
dodatnu pokrivenost područja, uključujući i kućanstva.
CEF 2.0 naglašava sinergije između prometnog,
energetskog i digitalnog sektora kao način za učinkovitije djelovanje EU-a i
minimiziranje troškova provedbe. Promicati će međusektorski rad u
područjima poput povezane i automatizirane mobilnosti i alternativnih goriva.
Program također ima za cilj integrirati klimatske akcije ,
uzimajući u obzir dugoročne obveze EU u pogledu dekarbonizacije, poput Pariškog
sporazuma.
Postupak i sljedeći koraci
Današnje glasanje znači da je Vijeće usvojilo svoje stajalište u
prvom čitanju.
Europski parlament sada treba usvojiti pravni akt u drugom
čitanju prije objavljivanja u Službenom listu EU.
Uredba će stupiti na snagu dan nakon objave. Primjenjivat
će se retroaktivno od 1. siječnja 2021. godine .