Vijeće usvojilo program Instrumenta za povezivanje Europe (CEF 2.0) vrijedan 33,71 milijarde EUR

14.06.2021.

Vijeće je danas (14.6. 2021.) usvojilo program EU Instrument za povezivanje Europe (Connecting Europe Facility 2.0 - CEF 2.0) , vrijedan 33,71 milijardu eura, za financiranje razvoja održive infrastrukture visokih performansi u područjima prometa, digitalnog i energetskog sektora. Ovo drugo izdanje programa trajat će od 2021. do 2027. Nakon današnjeg glasanje Vijeća uslijedit će i konačno usvajanje u Europskom parlamentu.

„Vijeće je usvojilo uredbu o Instrumentu za povezivanje Europe, nakon završnog trijaloga s Parlamentom 11. ožujka i nadovezujući se i na sav trud koji su obavila prethodna predsjedništva Vijeća . CEF je dao velik doprinos europskim integracijama, posebno olakšavanjem prekograničnih veza, promicanjem kohezije i održivosti te jačanjem konkurentnosti ciljanim ulaganjem u infrastrukturu. Ovaj drugi CEF još je jači i igrat će značajnu ulogu u oporavku nakon COVID-a i u izgradnji klimatski neutralne EU,“ izjavio je Pedro Nuno Santos, portugalski ministar za infrastrukturu i stanovanje, predsjednik Vijeća

Struktura proračuna CEF-a

Proračun za svaki sektor će biti (u tekućim cijenama):

  • transport: 25,81 milijardi eura (uključujući 11,29 milijardi eura za kohezijske zemlje)
  • energija: 5,84 milijarde eura
  • digitalno: 2,07 milijardi eura

Podrška CEF-a u različitim područjima

U području prometa , CEF 2.0 promicat će međusobno povezane i multimodalne mreže kako bi se razvio i modernizirao željeznička, cestovna, unutarnja plovna i pomorska infrastruktura, kao i osiguravanje sigurne i sigurne mobilnosti. Prioritet će se dati daljnjem razvoju transeuropskih prometnih mreža (TEN-T), usredotočujući se na nedostajuće poveznice i prekogranične projekte s dodanom vrijednošću za EU. 1,38 milijardi eura (u cijenama za 2018. godinu) proračuna za promet koristit će se za financiranje velikih željezničkih projekata između zemalja.

CEF 2.0 također će osigurati da je infrastruktura prilagođena poboljšanju vojne mobilnosti unutar EU-a da bude kompatibilna s dvostrukom namjenom, zadovoljavajući civilne i vojne potrebe. Za vojnu mobilnost izdvojit će se 1,69 milijardi eura u okviru proračuna za promet.

energetskom sektoru program ima za cilj pridonijeti daljnjoj integraciji europskog energetskog tržišta poboljšavanjem interoperabilnosti energetskih mreža preko granica i sektora, olakšavajući dekarbonizaciju i osiguravajući sigurnost opskrbe. Financiranje će biti dostupno i za prekogranične projekte u području proizvodnje obnovljivih izvora energije. Dosljednost s EU i nacionalnim energetskim i klimatskim planovima, uključujući načelo „energetska učinkovitost prije svega”, uzet će se u obzir pri definiranju kriterija za dodjelu.

 Na području digitalne povezanosti, opseg programa proširen je kako bi odražavao činjenicu da digitalna transformacija gospodarstva i društva u cjelini ovisi o univerzalnom pristupu pouzdanim i pristupačnim mrežama velikog i vrlo velikog kapaciteta. 

Digitalna povezanost također je odlučujući čimbenik u zatvaranju ekonomskih, socijalnih i teritorijalnih podjela. Da bi se kvalificirao za potporu iz CEF-a 2.0, projekt će morati doprinijeti jedinstvenom digitalnom tržištu i ciljevima povezivanja. Prioritet će imati projekti koji stvaraju dodatnu pokrivenost područja, uključujući i kućanstva.

 CEF 2.0 naglašava sinergije između prometnog, energetskog i digitalnog sektora kao način za učinkovitije djelovanje EU-a i minimiziranje troškova provedbe. Promicati će međusektorski rad u područjima poput povezane i automatizirane mobilnosti i alternativnih goriva.

Program također ima za cilj integrirati klimatske akcije , uzimajući u obzir dugoročne obveze EU u pogledu dekarbonizacije, poput Pariškog sporazuma.

Postupak i sljedeći koraci

Današnje glasanje znači da je Vijeće usvojilo svoje stajalište u prvom čitanju. 
Europski parlament sada treba usvojiti pravni akt u drugom čitanju prije objavljivanja u Službenom listu EU. 
Uredba će stupiti na snagu dan nakon objave. Primjenjivat će se retroaktivno od 1. siječnja 2021. godine .

 

vrh stranice