15.03.2022.
VIJEĆE
EUROPSKE UNIJE
Uvod
i opće izjave
- ISTIČE da su službeno podupirani izvozni krediti[1] ključne
poluge za postizanje prioritetnih ciljeva politike za Europsku uniju (EU)
i njezine države članice. Takvi ciljevi obuhvaćaju izgradnju snažne
industrijske Europe, uz istodobno osiguravanje prijelaza na niske razine
emisija. Točnije, službeno podupirani izvozni krediti ključni su za
globalnu industrijsku konkurentnost Europe jer se njima podupiru europska
poduzeća u tržišnom natjecanju za ugovore i projekte u inozemstvu, čime se
osiguravaju radna mjesta i rast, među ostalim i za mala i srednja
poduzeća, u svim državama članicama EU-a. Osiguravanjem jednakih uvjeta na
globalnoj razini službeno podupirani izvozni krediti doprinose promicanju
veće industrijske suradnje i bržeg razvoja novih ključnih sektora unutar
EU-a. Osim toga, njima se osigurava bolja globalna povezivost. Službeno
podupirani izvozni krediti također su ključni za to da se državama
članicama EU-a omogući financiranje zelene tranzicije i podupiranje
okolišno održivih projekata;
- NAGLAŠAVA da službeno podupirane izvozne kredite
pružaju države članice EU-a i agencije za kreditiranje izvoza, a oni su se
pokazali ključnima u podupiranju izvozne konkurentnosti EU-a. Međutim,
službeno podupirani izvozni krediti opterećeni su brzim promjenama u
globalnom gospodarstvu i napetostima u multilateralnom okviru. Nadalje,
službeno podupirani izvozni krediti kojima su inicijatori države članice
EU-a strogo su regulirani, posebice Sporazumom OECD-a o službeno
podupiranim izvoznim kreditima (dalje u tekstu „Sporazum OECD-a”) i
Uredbom (EU) br. 1233/2011. Ta pravila nisu dostatno modernizirana s
obzirom na razvoj globalnih lanaca vrijednosti i međunarodnu konkurenciju
iz zemalja koje nisu članice OECD-a; NAPOMINJE da, iako je postignut veći
napredak u pregovorima o Sporazumu OECD-a, oni i dalje ne drže korak s
brzinom koju zahtijevaju gospodarsko i klimatsko okružje koji se
mijenjaju;
- PRIMJEĆUJE da agencije EU-a za kreditiranje izvoza
blisko surađuju s privatnim tržištem i nastoje više surađivati međusobno
unutar EU-a, kao i s drugim pružateljima financijske potpore (za ulaganja
i razvoj) u EU-u, u skladu sa svojim ciljevima i mandatima;
- PREPOZNAJE ulogu službeno podupiranih izvoznih kredita
u promicanju i podupiranju promjena u obrascima ulaganja prema klimatski
neutralnim projektima otpornima na klimatske promjene; PODSJEĆA na
Zaključke Vijeća od 5. listopada 2021. o financiranju borbe protiv
klimatskih promjena, u kojima Vijeće poziva „agencije za kreditiranje
izvoza koje to još nisu učinile da odrede ambiciozne rokove za donošenje
strategija za usklađivanje s Pariškim sporazumom prije konferencije COP26
i da mobiliziraju povećana financijska sredstva za borbu protiv klimatskih
promjena, među ostalim iz privatnog sektora”; NAGLAŠAVA da se, ako se želi
da službeno podupirani izvozni krediti imaju ulogu u zelenoj tranziciji,
pravila moraju promijeniti što je prije moguće;
- POZDRAVLJA činjenicu da se u EU-u postupno podiže
svijest o službeno podupiranim izvoznim kreditima i da se ostvaruje
napredak u suočavanju s novim izazovima, što uključuje doprinos
gospodarskom odgovoru na pandemiju koronavirusa[2];
- PODUPIRE akcijski plan koji je oblikovala skupina za
strateško promišljanje za financiranje izvoza (Export Finance Lab Think
Tank)[3] u srpnju 2020. s Bijelom knjigom o javnom
financiranju izvoza u EU-u; SLAŽE se s trima smjerovima djelovanja i
preporukama politika o daljnjim koracima, a to su: oblikovanje
sveobuhvatne strategije EU-a za javne financije za izvoz, trgovinu i
ulaganja; preuzimanje vodeće uloge i uključivanje ključnih pružatelja
službenog financiranja u vezi s globalnim skupom pravila za javno
financiranje izvoza; razvoj strategije za namjensko iskorištavanje
financiranja izvoza za potporu mobilizaciji kapitala za zelenu tranziciju;
IZRAŽAVA spremnost za ostvarenje tih triju primarnih ciljeva;
- ISTIČE da bi EU i njegove države članice stoga trebali
biti predvodnici u prilagodbi službeno podupiranih izvoznih kredita kako
bi se odgovorilo na te nove izazove;
Klimatski
pakt EU-a za financiranje izvoza
- PREPOZNAJE ulogu službeno podupiranih izvoznih kredita
u promicanju i podupiranju promjena u ulaganjima prema klimatski
neutralnim projektima otpornima na klimatske promjene; PREPOZNAJE potrebu
za odgovarajućom prilagodbom politika izvoznih kredita u nastojanju da se
povišenje prosječne globalne temperature ograniči na 1,5 °C iznad
razine u predindustrijskom razdoblju; NAGLAŠAVA da bi se takvom
prilagodbom izvoznih politika kombinirale mjere za postupno ukidanje
potpore projektima u sektoru energije iz fosilnih goriva u skladu s
točkama 11. i 12., poticaji za jačanje potpore okolišno održivim
projektima i veća transparentnost za praćenje napretka;
- POZDRAVLJA dugoočekivan sporazum postignut u
listopadu 2021. o ukidanju potpore za izvozne kredite za elektrane na
ugljen s nesmanjenim emisijama u okviru Sporazuma OECD-a;
- PREPOZNAJE najnovije znanstvene dokaze o klimatskim
promjenama, uključujući zaključke Međuvladinog panela Ujedinjenih naroda o
klimatskim promjenama (IPCC) i izvješća „Nulta neto razina emisija do
2050.” (engl. Net Zero by 2050) Međunarodne agencije za energiju, u kojem
se jasno ističe potreba za ograničavanjem ne samo ugljena već i drugih
fosilnih goriva;
- POZIVA Komisiju da pokrene raspravu sa sudionicima
Sporazuma OECD-a kako bi se postigao dogovor o ukidanju službeno
podupiranih izvoznih kredita za projekte u sektoru energije iz fosilnih
goriva, ne samo iz ugljena i uključujući projekte povezane s naftom i
prirodnim plinom, osim u ograničenim i jasno definiranim okolnostima koje
su u skladu s ograničavanjem zatopljenja na 1,5 °C i ciljevima
Pariškog sporazuma;
- u očekivanju ishoda takve rasprave na razini OECD-a,
NAJAVLJUJE namjeru država članica da do kraja 2023. u svojim nacionalnim
politikama odrede vlastite znanstveno utemeljene rokove za ukidanje
službeno podupiranih izvoznih kredita za projekte u sektoru energije iz
fosilnih goriva[4], osim u ograničenim i jasno definiranim
okolnostima koje su u skladu s ograničavanjem zatopljenja na 1,5 °C i
ciljevima Pariškog sporazuma;
- POZIVA da se u Sporazum OECD-a uvedu financijski
mehanizmi za poticanje okolišno održivih projekata; na primjer niži
predujmovi, dulji rokovi dospijeća ili posebna prilagodba premija na
temelju rizika; SMATRA da je taksonomija EU-a kako se dosad primjenjuje
relevantna referentna vrijednost za utvrđivanje okolišno održivih
projekata;
- UKAZUJE na spremnost država članica da obogate svoja
godišnja izvješća Komisiji na temelju Priloga I. Uredbi (EU)
br. 1233/2011 preispitivanjem usmjerenim na klimu njihovih aktivnosti
vezanih uz službeno podupirane izvozne kredite, po sektorima, u skladu sa
zajednički dogovorenom metodologijom koju treba definirati do kraja 2023.;
Jednaki
uvjeti na globalnoj razini i modernizacija Sporazuma OECD-a
- PODSJEĆA da OECD osigurava forum za održavanje, razvoj
i praćenje financijskih pravila za izvozne kredite utvrđenih u Sporazumu
OECD-a i u okviru Sporazuma WTO-a o subvencijama i kompenzacijskim
mjerama. Sporazumom OECD-a propisuju se najpovoljniji financijski uvjeti
koje sudionici mogu ponuditi pri pružanju službeno podupiranih izvoznih
kredita;
- PROCJENJUJE da se Sporazum OECD-a sve više dovodi u pitanje
financiranjem koje pružaju zemlje koje nisu članice OECD-a i koje Sporazum
ne obvezuje; PREPOZNAJE da se konkurencija izvan Sporazuma OECD-a povećava
i predstavlja izazov ne samo za EU i njegove države članice, već i za OECD
u cjelini; IZRAŽAVA ŽALJENJE zbog toga što, unatoč višegodišnjim
pregovorima, Međunarodna radna skupina za izvozne kredite nije uspjela
postići dogovor o širim zajedničkim financijskim pravilima za službeno
podupirane izvozne kredite i zbog toga što su pregovori suspendirani dok se
ne postigne konsenzus o temeljnim elementima tih pravila;
- POZDRAVLJA novi zamah među sudionicima za poticanje
modernizacije Sporazuma OECD-a; PODSJEĆA na Zajednički okvir za
modernizaciju Sporazuma OECD-a koji su sudionici dogovorili u
listopadu 2020. i PODUPIRE tekući rad na prioritetima modernizacije;
- NAGLAŠAVA ambiciju EU-a da bude predvodnik postupka
modernizacije Sporazuma OECD-a kako ga se ne bi ograničavalo zastarjelim
okvirom za službeno podupirane izvozne kredite; NAGLAŠAVA interes EU-a da
se modernizacijom, o kojoj su sudionici započeli rasprave 2019., uskoro
ostvare stvarni rezultati;
- u očekivanju modernizacije UKAZUJE na spremnost država
članica da iskoriste sva sredstva koja su im na raspolaganju unutar
pravnog okvira Sporazuma OECD-a kako bi povećale svoju konkurentnost.
Točnije, iako održavaju visoku razinu sudjelovanja u postupku
modernizacije Sporazuma OECD-a, države članice spremne su primjenjivati
klauzulu o usklađivanju Sporazuma OECD-a i u tu svrhu istražiti načine
kako poboljšati suradnju i povećati transparentnost među državama
članicama i među sudionicima Sporazuma OECD-a pri prilagođavanju
konkurentskim ponudama nesudionika;
- IZRAŽAVA spremnost da se, u slučaju da brzina napretka
među sudionicima u pogledu modernizacije ne bude zadovoljavajuća, razmotre
mogućnosti preusmjeravanja na europske strateške i industrijske interese
te najbolji način kako autonomno ispuniti te interese;
Strategija
EU-a za izvozne kredite
- POZDRAVLJA Komunikaciju Komisije od
18. veljače 2021. o reviziji trgovinske politike u kojoj se
Komisija obvezala da će „istražiti mogućnosti za strategiju EU-a za
izvozne kredite”, uključujući instrument EU-a za izvozne kredite i bolju
koordinaciju financijskih instrumenata EU-a;
- IZRAŽAVA potporu analizi mogućnosti bolje koordinacije
i instrumenta EU-a za izvozne kredite kao nadopune nacionalnim
instrumentima za izvozne kredite, razvojnoj pomoći i potpori ulaganjima na
nacionalnoj razini i na razini EU-a, a posebno Instrumentu za susjedstvo,
razvoj i međunarodnu suradnju; PRIMA NA ZNANJE da rad Komisije na boljoj
koordinaciji financijskih instrumenata EU-a napreduje i poziva na brz
napredak prema ostvarenju tog cilja;
- POZDRAVLJA studiju izvedivosti o strategiji EU-a za
izvozne kredite koja se provodi u ime Europske komisije; SMATRA da je ta
studija izvedivosti prilika za izradu sveobuhvatne dijagnoze potreba
izvoznika iz EU-a i vrijednosti potencijalne intervencije na razini EU-a;
PRIMA NA ZNANJE da će države članice i relevantni dionici biti uključeni u
fazu dijagnoze i u oblikovanje svih odgovora politike;
- ISTIČE da se oblikovanje svakog mogućeg instrumenta
EU-a mora usmjeriti na rješavanje tržišnih i institucijskih nedostataka i
moguće vrijedne sinergije u okružju EU-a za pružanje službene potpore;
POZIVA Komisiju da utvrdi takve nedostatke, uzimajući u obzir i izvozne
kredite i instrumente za financiranje razvoja;
- SKREĆE POZORNOST na različite kapacitete za preuzimanje
rizika koje imaju nacionalne agencije za kreditiranje izvoza i načine na
koje bi ih se moglo poboljšati podjelom rizika, primjerice reosiguranjem,
te na prakse komercijalnih banaka za smanjivanje rizika pri kreditiranju
određenih sektora ili zemalja, a koje utječu na trgovinu;
- PODSJEĆA na zaključke Vijeća od
12. srpnja 2021. naslovljene „Globalno povezana Europa” u kojima
je naglašena potreba da EU slijedi geostrateški i globalni pristup;
POZDRAVLJA komunikaciju Komisije od 1. prosinca 2021.
naslovljenu „Global Gateway”; SKREĆE POZORNOST na iskustvo i ključnu ulogu
nacionalnih agencija za kreditiranje izvoza u mobilizaciji privatnog
kapitala i dionika koji su potrebni za uspješnu provedbu EU-ove strategije
Global Gateway.