08.01.2021.
Prijedlog uredbe koji
se nalazi na e-savjetovanju definitivno smatramo korakom unatrag, a koliko je
pogrešan govore i mnogobrojne reakcije HUP-ovih članova koji su zatečeni
činjenicom da nešto za što smo se godinama zalagali i konačno uspjeli maknuti
kao obvezu iz zakonodavstva, a radi se upravo o kvartalnim izvještajima, nakon
par godina Vlada RH pokušava ponovno uvesti kao obvezu i to u jeku pandemijske
krize.
Dodatno administriranje
ove vrste u potpunoj je suprotnosti s EU zakonodavstvom o malom i srednjem
poduzetništvu, kao i svim politikama koje zahtijevaju da se, u slučaju uvođenja
jednog novog opterećenja, treba ukinuti drugo postojeće. Upravo je koncem
prosinca 2020 godine Europska komisija usvojila Smjernice za mala i srednja
poduzeća i zaključila: Kako malim i srednjim poduzećima nedostaju potrebni
resursi za suočavanje sa složenim birokratskim zahtjevima, višak
administrativnog i regulatornog tereta ometa njihovu sposobnost napredovanja,
te se Europska komisije opredijelila za načelo " jedan usvojen jedan van "
i poziva na definiranje konkretnih i obvezujućih ciljeva za bolju regulaciju i
pojednostavljenje.
„Izvještavanje je postalo repetitivno - isti podaci se
dostavljaju na više mjesta u neznatno izmijenjenom obliku, uz njih se obavlja
redovna komunikacija sa svim institucijama, izvještavamo i Državni zavod za
statistiku o praktički svemu - od broja zaposlenih do utrošenih kilovat sati na
gradilištu. Sve to događa se u vremenu kada je administrativno rasterećenje
jedna od najvažnijih mjera pomoći poduzetništvu pogođenim posljedicama
pandemije koronavirusa, uz dva razorna potresa u godini dana. Neprihvatljivo je
da ovom Uredbom bankarsku tajnu MFIN želi proglasiti nevažećom, dok istovremeno
definira naplatnost tih informacija i propisuje prekršajne kazne poduzetnicima
od 25.000 kn za nepredavanje u predviđenim rokovima.“ - izjavila
je Vesna Varšava, članica HUP- Udruge malih i srednjih poduzetnika, računovođa
i vlasnica tvrtke Solventa
Računovođe ionako izuzetno teško servisiraju sve zahtjeve institucija spram
poduzetnika, posebno u vrijeme cijelog niza covid mjera i njihove popratne
administracije koju za poduzetnike obavljaju računovođe, te stvaraju neizvedivu
vremensku stisku u vrijeme godišnjih financijskih i poreznih izvještaja.
Računovođe su i sada dužne izvještavati o sljedećem:
Ø
Poreznu upravu putem mjesečnih obrazaca JOPPD, PDV, PDV-S, ZP,
U-RA, tromjesečno PPO, godišnje PD, PD-IPO, OPZ-STAT, TZ, OKFŠ, GFI-POD,
prijavu poslovnog prostora poduzetnika koji posluju gotovinom jednokratno uz
svaku prijavu izmjene radnog vremena
Ø
Državni zavod za statistiku putem RAD1-G, TRG-1, IKT-POD, GRAĐ-12
i dr.
Ø
Hrvatsku narodnu banku putem UI-IPP, IU-IP, IU-T2, IU-P, IU-DIV,
GOD-INOK i dr.
Uslijed pandemije mnogi su se računovođe zatekli u situaciji da usklađuju podatke
radi brojnih pogrešaka između Hrvatskog zavoda za zapošljavanje koji isplaćuje
potpore poduzetnicima za očuvanje radnih mjesta i Porezne uprave koja otpisuje
doprinose na isplaćene mjere. U nekoliko navrata u HUP-u smo predlagali bolje
povezivanje podataka između institucija Porezne uprave i HZZ, HZZO, HZMO, no
pomaci su minorni.
Smatramo kako ovolika količina izvještaja računovođe stavlja u poziciju u
kojoj se ne bi smjeli nalaziti, a to je služenje državi, a ne poduzetniku koji
ih angažira i plaća. Potrebno je smanjenje prereguliranosti gospodarstva,
umjesto uvođenja novih neopravdanih administriranja i nameta. Stoga pozivamo predlagatelja da odustane
od uvođenja kvartalnih izvješća i na taj način otkloni uvođenje neopravdane
regulatorne prepreke koja otežava pristup i obavljanje reguliranih profesija te
da ne uvodi dodatno administrativno opterećenje poduzetnika.