23.05.2019.
Skup su uvodno pozdravali u ime
organizatora Ivan Sarić, HUP Reg. ured Osijek te Ivana Mujkić, zamjenica
gradonačelnika Grada Vukovara, Zrinka Čobanković, pročelnica Upravnog odjela za
gospodarstvo Vukovarsko-srijemske županije i Ana Mandac pomoćnica ministra
gospodarstva, poduzetništva i obrta RH, glavnog financijskog sponzora GEM
istraživanja u Hrvatskoj.
U istraživačkom timu GEM Hrvatska pod
vodstvom prof. dr. sc. Slavice Singer bili su još i prof. dr. prof. dr. sc.
Nataša Šarlija, prof. dr.sc. Sanja Pfeifer i izv. prof. dr. sc. Sunčica Oberman
Peterka. Naravno, kako smo mogli i očekivati, Hrvatska je zemlja na začelju u
Europskoj uniji kada je posrijedi poduzetništvo, a Slavonija i Baranja su se po
gotovo svim pokazateljima približile najnerazvijenijoj hrvatskoj regiji Lici i
Banovini. Od 2002. godine, problemi od tada do danas gotovo istovjetni na ista
tri ključna područja, što znači da se ne čini ništa kako bi se promijenile
stvari koje ograničavaju poduzetničke kapacitete, a to su: kvaliteta
regulatorne okoline, nedostatak suradnje poslovnog sektora i istraživačkih
institucija i činjenica da obrazovanje ne doprinosi stvaranju poduzetničkih
kompetencija. Imamo kompliciranu, netransparentnu poduzetničku okolinu, koja
zapravo sprječava intencije, namjere ljudi da pokrenu poslovni pothvat,
Istaknula je prof. Singer u uvodnom predavanju.
U panelskoj raspravi koja je uslijedila pod
nazivom: Što čini Hrvatsku i Slavoniju (ne)poduzetničkom zemljom sudjelovali
su: Ilija Cota, direktor Razvojne
agencije Vukovarsko-srijemske županije, dr.sc. Josip Faletar, predsjednik
Uprave Spačva d.d., Jakov Krešić, direktor Regionalnog centra Hrvatske
poštanske banke u Osijeku, Tamara Mikulić, voditeljica Humanitarne udruge Duga
Vukovar i Zrinka Šesto, suvlasnica solarnog - elektro turističkog broda u
Vukovaru, a moderator je bio Velimir Šonje, ugledni ekonomski analitičar. U
nastavku izdvajamo par izjava panelista:
Josip Faletar: “Naša tvrtka prošla je kroz
predstečajno razdoblje, ali smo uz upornost, volju i znanje pronašli način za
novu fazu u kojoj poslujemo uspješno. Put do inovativnog proizvoda zahtijeva kvalitetno
poznavanje postojećih proizvoda kako bi tvrtka mogla postati inovativna.
Smatram da smo mala zemlja te da ne možemo postavljati svjetske trendove, ali
zato je važno da uz kvalitetan proizvod postoji i jednako kvalitetan
marketinški plan koji će brendirati tvrtku i njezine proizvode. Važno je
povezati znanost i poduzetništvo jer na taj način tvrtka prepoznaje metode
motiviranja i upravljanja zaposlenicima, što je neophodno za uspješno
poslovanje.”
Ilija Cota: “Smatram da je ključan problem
nedostatak kvalitetne poduzetničke okoline. Regulatorni okvir nije dovoljno
jednostavan za poduzetnike te ne ispunjava dovoljno svoju svrhu, a to je služba
poduzetnicima. Također, postoji nedostatak kvalitetne suradnje između znanosti
i poduzetnika te nedovoljna edukacija u području poduzetništva.”
Zrinka Šesto: “Mi smo odlučili baviti se
turizmom u županiji koja nije turistička te je to samo po sebi bio ogroman
izazov. Napustili smo realni sektor, koji zbog svoje sporosti onemogućava
napredak te smo odlučili otvoriti svoje poduzeće. Prepoznali smo potencijal u
memorijalnom turizmu te uz suradnju s ostalim tvrtkama stvorili prvi
elektro-brod koji koristi solarnu energiju. Inovativnost je ključna za
napredak, a uz nju je jednako važna i kvaliteta proizvoda. Sve je to moguće uz
kvalitetnu pripremu poduzetničkog pothvata te adekvatnu edukaciju.”