26.09.2023.
Cestovni prijevoznici se
još nisu oporavili od pandemije, nedostaje oko 1500 ili čak 15 posto vozača za
održavanje postojećih linija, a njih oko 3000 ili 30 posto za normalno
funkcioniranje punih voznih redova, a odljev vozača, što zbog odlazaka u mirovinu,
što zbog odlazaka u susjedne zemlje, nadmašuje priljev novih, upozoreno je na
radnom sastanku HUP-Udruge prometa koja je okupila ključne predstavnike
javnolinijskih i gradskih prijevoznika. Prijevoznici su
i ovom prilikom iskazali svoju spremnost da kroz konstruktivnu raspravu sa svim
dionicima daju svoj doprinos što bržem
donošenju Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, implementaciji javne
usluge te pojednostavljenju procesa usklađivanja mreže
linija. Smatraju da bi se time osigurala izvjesnost poslovanja privatnih
prijevoznika što bi pozitivno utjecalo na zaposlenike, odnosno smanjilo odljev
kvalitetnih zaposlenika koji su pronalazili sigurnije poslove u gradskim
prijevozničkim kompanijama koje imaju uređenije uvjete poslovanja i potpisane
ugovore o javnim uslugama s gradovima.
Upravo rastući nedostatak radne snage postaje
jedan od najvećih izazova u osiguravanju kontinuiteta i dostupnosti, ali i
sigurnosti autobusnog prijevoza diljem Hrvatske. Radni sastanak predstavnika
sektora cestovnog prijevoza HUP-Udruga prometa inicirala je sa željom
pokretanja diskusije koja bi rezultirala konkretnim prijedlozima mjera i
aktivnosti kojima se može smanjiti problem nedostatka vozača. Iz HUP-Udruge
prometa pritom smatraju da je primarno nužno prijevoznicima kroz javnu uslugu i
pokretanje procesa usklađivanja mreže linija osigurati temelje za normalizaciju
poslovanja, a zatim pronaći optimalnu kombinaciju mjera kojima će se osloboditi
postojeći potencijal na domaćem tržištu rada, ali i dodatno urediti uvoz radnika
iz trećih zemalja. Cestovni prijevoz se naime mora primarno temeljiti na
angažmanu domaće radne snage, dok se uvozom stranih radnika trebaju popunjavati
vršne potrebe sektora.
”S
problemom nedostatka radne snage susrećemo se svi u sektoru, i taj problem nema
samo Hrvatska jer primjerice Francuskoj nedostaje oko 20.000 vozača autobusa, a
Njemačkoj oko 60.000 vozača. Taj izazov ne samo da remeti naše svakodnevno
operativno poslovanje nego počinje ozbiljno ugrožavati i dostupnost prijevoza,
posebno u ruralnim i sredinama udaljenijim od županijskih središta. Kao
odgovorni poduzetnici, ne želimo taj izazov gurati pod tepih već aktivno
pronalaziti rješenja koja će nam omogućiti prostor za upravljanje tim izazovom.
U tome ćemo tražiti i aktivnu pomoć relevantnih ministarstava, ali i obrazovnih
institucija, lokalnih uprava i samouprava, socijalnih partnera pa i šire
javnosti jer smatramo da nam je svima u cilju stvaranje okruženja u kojem
poduzetnici mogu normalno raditi, zaposlenicima osigurati sigurnost i jasnu
perspektivu radnih mjesta, a građani i lokalne sredine te država od toga svega
imati koristi. Zahvaljujemo ministru Butkoviću koji zagovara implementaciju
javne usluge i svjestan je njene važnosti. Apeliramo i ovom prilikom na nužnost
jednakih uvjeta poslovanja kao što to imaju prijevoznici u ostalim članicama
EU, a primarno izvjesnost poslovanja kroz ugovore o javnoj usluzi. Ne može
nitko očekivati siguran i pouzdan prijevoz po točno određenom voznom redu ako
ne stvorimo uvjete da taj koji osigurava takav prijevoz zna da u nekom budućem
periodu može platiti vozača i sve troškove koje povlači takav prijevoz. ”, izjavio
je Dražen Divjak, član Izvršnog odbora i
Vijeća članova HUP-a.
Na radnom sastanku prisustvovali su predstavnici
domaćih javnolinijskih, ali i gradskih prijevoznika. Kako bi podijelili
iskustva iz drugih zemalja, iskustva su okupljenima podijelili Mario Pavlinović
iz Livnobusa i Stefan Wasser, HR
direktor za kontinentalnu Europu ARRIVA grupe koji je pritom izjavio: “Dva glavna fokusa Arriva grupe su
zapošljavanje novih i zadržavanje postojećih zaposlenika. Moramo djelovati
zajedno unutar EU kako bi pronašli zajednička rješenja, a sve sa otvorenim umom
i granicama”.
Prijevoznici su upozorili da kompanije trenutno
različitim strategijama pokušavaju nadomjestiti nedostatak radnog kadra, no te
strategije su kratkoročne, dodatno financijski iscrpljuju kompanije i nisu
sustavno rješenje. Tako su iznijeli podatak da umirovljenici zaposleni na pola
radnog vremena imaju sve veći udio u ukupnom broju zaposlenih kod određenih
prijevoznika. Također, dio kompanija pokušava zainteresirati mlade nudeći im
financiranje stjecanja potrebnih kvalifikacija koje su u prijevozu prilično skupe
i dugotrajne, uzimajući u obzir i zakonske obveze periodičke izobrazbe koje
vozači moraju svakih 5 godina prolaziti. Uz sve to, prijevoz putnika u RH
postaje nemoguće organizirati bez angažmana stranih radnika, najvećim dijelom
vozača iz Nepala, Filipina i Indije. Rad na njihovoj integraciji i
socijalizaciji ostavlja puno prostora za napredak i zahtjeva ozbiljan
zajednički trud.
Na sastanku su identificiranja ključna područja
s kojima će HUP-Udruga prometa u narednom razdoblju izaći pred Vladu i ostale
dionike, a to su:
-
smanjivanje granične dobi mladih za prijevoz
putnika i usklađivanje te dobi sa situacijom u teretnom prijevozu, što znači da
mladi vozač može dobiti D1 dozvolu za prijevoz do 50 kilometara radijusa već sa
18 godina (trenutno mora čekati do 21. godine starosti, što mnoge odbije od
posla, a sektor vidi priliku da se mlađi vozači početnici uključuju ranije kroz
posebne programe mentorstva i nadzora starijih kolega);
-
proširenje programa vaučera od strane Hrvatskog
zavoda za zapošljavanje za stjecanje početnih kvalifikacija za vozače u
cestovnom prijevozu, ali i za stjecanje vozačke kategorije - ova inicijativa je
važna zbog zadržavanja ljudi koji žele ostati u Hrvatskoj i nastaviti karijere
u cestovnom prijevozu, ali i za smanjenje troška koji značajno opterećuje
prijevoznike;
-
ujednačavanje na nacionalnoj razini
postojećih programa za prekvalifikacije ljudi koji žele postati vozači koji se
trenutno provode razinama lokalnih ureda Hrvatskog zavoda za zapošljavanje –
definiranjem nacionalnog programa i njegovim promoviranjem privukli bi se
dodatni kadrovi u struku;
-
skraćivanje postojećeg dugotrajnog
administrativnog procesa pri zapošljavanju
stranih radnika koji traje i do 7 mjeseci;
-
poticanje na karijeru u cestovnom
prijevozu kroz promotivne aktivnosti s ciljem privlačenja mladih ljudi. To
uključuje kampanje koje ističu prednosti, kao što su stabilnost posla, dobre
plaće, mogućnost putovanja i druge pogodnosti;
-
poboljšanje regulacije radnog
vremena i uvjeta rada za vozače može pomoći u privlačenju i zadržavanju
kvalificiranih radnika