07.06.2022.
Kao ključne komponente koje
ograničavaju kvalitetnu poduzetničku okolinu navode se vladine politike prema
regulatornom okviru, prisutnost značajnih barijera ulaska na tržište, niska
razina transfera istraživanja u poslovni sektor, te nedostatan doprinos
osnovnog i srednjoškolskog obrazovanja u izgradnji poduzetničkih kompetencija
mladih.
Percepcija o prilikama u
neposrednoj okolini sudionika istraživanja, u narednih 6 mjeseci, u promatranom
razdoblju ima vrlo izražen V oblik: pad u 2020. godini na 47,2% (sa
55,7% u 2019.) i rast na 58,3% u 2021. Istovremeno, Hrvatska je iznad
prosjeka EU u svim promatranim godinama po uočenim prilikama, namjerama i
uvjerenosti u vlastite sposobnosti za pokretanje poslovnog pothvata. Ovako
velika razlika između Hrvatske i EU prosjeka o namjerama pokretanja poslovnog
pothvata, upućuje da je samozapošljavanje češći izbor u Hrvatskoj zbog
ograničenih drugih opcija zapošljavanja.
Društvene vrijednosti o
poduzetništvu u Hrvatskoj još uvijek su u pravilu ispod prosječnih ocjena
ispitanika u EU zemljama koje su sudjelovale u GEM istraživanju. Oko 60%
ispitanika smatra da biti poduzetnik je dobar izbor karijere, što je u
skladu s činjenicom da je Hrvatska u vrhu EU zemalja po iskazanim namjerama
pokretanja poslovnog pothvata. Međutim, ovako optimistični pristup
poduzetničkoj karijeri ugrožen je izuzetno niskom percepcijom o tome imaju li
uspješni poduzetnici visok status u društvu. U 2021. godini (kao i u 2020.)
Hrvatska je zadnja od EU zemalja uključenih u GEM istraživanje po stavu o
društvenom statusu uspješnih poduzetnika (sa oko 15 postotnih poena zaostajanja
od EU prosjeka).
Ovo su samo neki od najvažnijih
zaključaka iz najnovijeg istraživanja
„Global Entrepreneurship Monitor (GEM)“ za Hrvatsku: Što čini Hrvatsku
(ne)poduzetničkom zemljom?“, koje je danas predstavljeno u Hrvatskom
novinarskom domu u organizaciji Hrvatske udruga banaka i Hrvatske udruge
poslodavaca, pokrovitelja medijske promocije projekta.
Usprkos pandemiji COVID-19, Hrvatska
je održala kontinuitet sudjelovanja u GEM istraživanju, te je u 2021. godini
obilježila dvadeset godina stvaranja izuzetno značajne informacijske baze o
poduzetništvu i mogućnost međunarodne usporedbe. Nositelj istraživanja je CEPOR
– Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništvo.
Istraživački tim kao i proteklih
godina čini grupa istraživača sa Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u
Osijeku prof.dr. Slavica Singer,
voditeljica tima i članovi tima prof.dr.sc.
Nataša Šarlija, prof.dr.sc. Sanja
Pfeifer i prof.dr.sc. Sunčica
Oberman Peterka.
U uvodnom dijelu događanja uzvanicima
se obratio Zdenko Adrović, direktor Hrvatske udruge banaka, pokrovitelja
medijske promocije rezultata. Prisutne je u ime Ministarstva gospodarstva i
održivog razvoja, glavnog financijskog sponzora i partnera GEM istraživanja u
Hrvatskoj, uvodno pozdravila državna
tajnica Nataša Mikuš Žigman.
„HUB je partner GEM istraživanja
već niz godina i na taj način želimo doprinijeti stvaranju efikasnijeg okvira
za jačanje poduzetništva u Hrvatskoj, koji će se oslanjati na spoznaje dobivene
kroz međunarodno usporedivo istraživanje. Ove godine u Hrvatskoj je jedna od
glavnih tema uvođenje eura, za koje očekujemo da će biti službeno potvrđeno
početkom srpnja te da od nove godine postajemo 20-eta članica eurozone.
Hrvatski će poduzetnici profitirati od uklanjanja valutnog rizika i s time
povezanih troškova zaštite od tečajnog rizika, zatim od nižih kamatnih stopa,
nestanka transakcijskih troškova, tj. troškova mjenjačkih poslova. Svi navedeni
pozitivni učinci uvođenja eura poboljšat će konkurentski položaj domaćih
poduzeća i tako im otvoriti dodatan prostor za investicije i zapošljavanje.“,
izjavio je uvodno direktor Hrvatske udruge banaka, g. Zdenko Adrović.
Državna tajnica Ministarstva
gospodarstva i održivog razvoja, Nataša Mikuš Žigman, u svojem govoru je
istaknula da sudjelovanje Hrvatske u najvećem svjetskom istraživanju
poduzetništva Global Entrepreneurship Monitor od 2002. godine omogućava
praćenje trendova i obrazaca poduzetničkih aktivnosti u Hrvatskoj, ali i usporedbu
i analizu na europskoj i globalnoj razini: „Radimo na tome da se maksimalno
iskoriste sredstva Europske unije u smislu financiranja poduzetničkih
projekata, ali i za provođenje istraživanja u cilju razvoja mjera za
konkuretnost naših poduzetnika na globalnom tržištu. Posebnu pozornost
posvećujemo poticanju istraživačko-razvojnih aktivnosti, financiranju
kolaborativnih projekata znanosti i gospodarstva, komercijalizaciji inovacija
na tržištu te digitalizaciji poslovanja. Ovim putem želim čestitati cjelokupnom
timu CEPOR-a i voditeljici istraživačkog tima, prof. dr. sc. Slavici Singer na
jubilarnoj 20-etoj godini provođenja istraživanja. Ministarstvo gospodarstva i
održivog razvoja veseli biti partner u tom projektu, kako bi politika mogla
krojiti mjere koje će osigurati još kvalitetniju poduzetničku klimu.“
Predstavljajući rezultate najvećeg
svjetskog istraživanja o poduzetništvu prof.dr.sc.
Sanja Pfeifer, naglasila je: „GEM značajno pridonosi
razumijevanju ukupne poduzetničke aktivnosti u Hrvatskoj jer zahvaća
poduzetničko aktiviranje pojedinaca u pokretanje i vođenje poduzetničkih
pothvata ali i druge oblike često neregistrirane poduzetničke aktivnosti, kakva
je i poduzetničko aktiviranje zaposlenika. Ohrabruje činjenica kako je u
proteklih dvadeset godina ukupna rana poduzetnička aktivnost u Hrvatskoj
uhvatila priključak s dinamikom pokazatelja poduzetničkih aktivnosti u EU
zemljama koje sudjeluju u GEM istraživanju. Nasuprot tome, promjene u
percepciji poduzetničke okoline su neznatne.“
Društvene vrijednosti o
poduzetništvu još uvijek su u pravilu ispod prosječnih ocjena ispitanika u EU
zemljama koje su sudjelovale u GEM istraživanju. U promatranom razdoblju oko
60% ispitanika smatra da biti poduzetnik je dobar izbor karijere, što
je konzistentno s činjenicom da je Hrvatska u vrhu EU zemalja po iskazanim
namjerama pokretanja poslovnog pothvata.
Međutim, izuzetno niska percepcija o tome imaju li uspješni
poduzetnici visok status u društvu je problem koji zahtijeva dodatne
analize.
Poduzetnička aktivnost
Hrvatske mjerena kroz ukupnu ranu aktivnost – TEA indeks (poslovni pothvati
do 42 mjeseca starosti) i aktivnost ‘odraslih’ poduzetnika (poslovni pothvati stariji
od 42 mjeseca aktivnosti) ima stabilne ali različite tendencije promjena u
odnosu na prosjek EU zemalja – iznadprosječno učešće rane poduzetničke
aktivnosti i ispodprosječno učešće ‘odraslih’ poduzeća. U 2021. godini s 12,4%
novih poslovnih pothvata Hrvatska je iznad prosjeka (8,4%) EU zemalja
uključenih u GEM istraživanje.
Vitalnost poduzetničke strukture
ovisi o intenzitetu ulaska u poduzetničku aktivnost, o izlasku iz poduzetničke
aktivnosti i učešću rastućih podzeća. I u 2021. godini, najčešći razlog
izlaska iz poslovne aktivnosti je neprofi - tabilnost (20,5%, u odnosu na
sve razloge izlaska), ali se na drugom mjestu pojavio razlog izlaska zbog
uočene nove prilike (15.1% i po tome je Hrvatska značajnije iznad prosjeka EU
zemalja koje su sudjelovale u GEM istraživanju (10,1%).
Poduzetnička demografija
pokazuje relativno stabilne odnose u distribuciji poduzetničke aktivnosti i po
rodnosti i po dobi. Hrvatska je još uvijek značajnije ‘muška’ zemlja
po poduzetničkoj aktivnosti (1,7 omjer muških i ženskih novopokrenutih
poslovnih pothvata), na razini prosjeka EU zemalja (1,5) koje su u 2021. godini
sudjelovale u GEM istraživanju. Razlozi rodne neuravnoteženosti u poduzetničkoj
aktivnosti najčešće su rezultat organizacije obiteljskog života (briga o djeci
i briga o starijim članovima obitelji uglavnom je na ženi) i kulturološkog
konteksta.
Razlike u regionalnoj
rasprostranjenosti poduzetničke aktivnosti su stabilne, ali su se u
razdoblju 2019.-2021. pojavili određeni obrasci promjena u intenzitetu
poduzetničkih aktivnosti po regijama. Kontinuirani rast novopokrenutih
poslovnih pothvata pokazuju samo dvije regije (Istra, Primorje i Gorski
Kotar, te Sjeverna Hrvatska), usprkos pandemiji COVID-19. Iako je Lika i
Banovina i dalje regija s najnižom poduzetničkom aktivnosti, ostvaren rast
novopokrenutih poslovnih pothvata u 2020. i 2021. godini praćen je kao i prije
s najmanje onih koji vide priliku u svojoj sredini, a najčešći razlog za ulazak
u poduzetničku aktivnost je nužda (‘zaraditi za život’).
U Hrvatskoj, poduzetnici s
ranom poduzetničkom aktivnosti (TEA) češće nego ‘odrasli’ poduzetnici smatraju
da je zdravstvena kriza (COVID-19) otvorila nove prilike (32,7% vs. 25,7%).
Poduzetnici u Irskoj (obje skupine anketiranih poduzetnika) dvostruko češće
nego u Hrvatskoj vide takve prilike (TEA poduzetnici 60,5%, ‘odrasli’
poduzetnici 52,6%).
U 2021. godini, GEM
istraživanje po prvi puta prati osvještenost poduzetnika o UN ciljevima
održivog razvoja i u kojoj mjeri vode računa o društvenom i okolišnom utjecaju
svojih poslovnih pothvata. Obje kategorije poduzetnika (TEA i ‘odrasli’)
izrazile su osvještenost o UN ciljevima održivog razvoja iznad prosjeka
poduzetnika u EU zemljama koje su sudjelovale u GEM istraživanju, ali i
opredijeljenost da o budućnosti svog poslovnog pothvata razmišljaju imajući u
vidu implikacije na dobrobit društva i okoliša. Visoko učešće anketiranih
poduzetnika sa stavom da su društveni / okolišni razlozi važniji od profita
nije u potpunosti praćeno i ocjenama (u skali 0-10) koje o tome imaju
intervjuirani eksperti (5,26) u odnosu na prosjek EU zemalja (5,51).
Nakon dvadeset godina u Hrvatskoj
su prepoznatljivi trendovi jačanja rane poduzetničke aktivnosti, još
uvijek prisutan niski motivacijski indeks (više ljudi koji pokreću poslovni
pothvat zbog nužde nego u grupi EU zemalja), niska gustoća ‘odraslih’ poduzeća
(57% od prosjeka EU zemalja), ali i
stabilni pokazatelj o visokoj
poduzetničkoj aktivnosti zaposlenika (u prvish peta EU zemalja). Istovremeno, kvalitetu
poduzetničke okoline trajno ograničavaju vladine politike prema regulativi,
nedostatna suradnja istraživačkog i poslovnog sektora, te nedovoljan doprinos
obrazovanja u jačanju poduzetničkih kompetencija mladih.
Za promjenu stanja ključne su usklađene,
istovremene i konzistentne vladine politike na stvaranju poticajne
poduzetničke okoline (prvenstveno u eliminiranju administrativnih barijera),
obrazovne institucije (kroz omogućavanje svima da u procesu obrazovanja izgrade
svoje poduzetničke kompetencije), poslovni, istraživački i financijski sektor
(kroz jačanje konkurentnosti temeljene na inovativnosti) i pojedinci (koji će
pokretati poslovne pothvate zbog prepoznatih prilika, a ne zbog nužde).
Za promjene je potreban dogovor
i suradnja u implementaciji dogovorenog i javno praćenje izvršenja – perspektiva
Europskog semestra i Nacionalni plan oporavka i otpornosti okosnica su utvrđivanja
odgovornosti na institucionalnoj razini.
Nakon predstavljanja GEM istraživanja
uslijedila je panel rasprava „Unutarnje
poduzetništvo u korporacijama tijekom restrukturiranja globalnog gospodarstva“, koju je moderirao Velimir Šonje, ekonomski analitičar i direktor Arhivanalitike. Na
panel raspravi su sudjelovali: Nataša
Mikuš Žigman, državna tajnica
Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja; Ivan Jelušić, operativni
direktor i jedan od osnivača Orqa-e; Zoran Miliša, stručnjak za
energetiku i vlasnik Zrno Zdravlja; Zvonimir
Šiljković, voditelj globalne nabave
izravnih materijala TEVA-e.
O
GEM istraživanju:
Global Entrepreneurship Monitor
(GEM) najveće je svjetsko istraživanje poduzetništva pokrenuto 1999. godine, od
deset najrazvijenijih zemalja, koje su željele utvrditi o čemu ovisi
poduzetnička aktivnost u zemlji, zašto postoje razlike među zemljama i što
vlade mogu učiniti u izgradnji poduzetničke okoline koja djeluje stimulirajuće
na poduzetničku aktivnost pojedinaca.
U 2021. godini u istraživanju je
sudjelovalo 50 zemalja, u Europi 23, a u Europskoj uniji 18 zemalja. Ovim
izvješćem obilježava se dvadeset godina sudjelovanje Hrvatske u GEM
istraživanju (od 2002. godine) što omogućava uočavanje trendova i obrazaca
poduzetničke aktivnosti. Longitudinalne i međunarodne usporedbe (s grupama
zemalja kojima Hrvatska pripada i s kojima se uspoređuje: EU i zemlje s visokom
razinom bruto domaćeg dohotka po stavnovniku) omogućene su korištenjem
standardiziranih indikatora izračunatih iz podataka prikupljenih istim
istraživačkim alatima u skladu s teorijski utemeljenim konceptualnim okvirom.
U Hrvatskoj, uzorak je u svim
godinama bio 2000 odraslih ispitanika, pa tako i u 2021. godini, što znači da
je od uključivanja Hrvatske u GEM istraživanje do sada (od 2002. do 2021.
godine) slučajnim izborom bilo obuhvaćeno 40.000 osoba. Neke zemlje
opredjeljuju se za veće uzorke ispitanika zbog želje za utvrđivanjem razlika u
poduzetničkoj aktivnosti unutar zemlje i djelotvornijim oblikovanjem politika
ciljanih na jačanje poduzetničke aktivnosti u dijelovima zemlje koja su
razvojno deprivirana. Na primjer u 2021. godini, kao i u prijašnjim godinama,
veličine uzorka su u Švedskoj 3.746, u Poljskoj 8.000, a u Španjolskoj čak
31.785 osoba.
U Hrvatskoj se rezultati GEM
istraživanja uvijek interpretiraju u vremenskom kontekstu koji je duži od jedne
godine (najčešće trogodišnje razdoblje), radi uočavanja promjena. Na taj način
se potvrđuje ili opovrgava stabilnost uočenih tendencija i obrazaca
poduzetničkog djelovanja u Hrvatskoj, te identificiraju kritična područja koja
zahtijevaju intervencije od razine pojedinca do institucija. U ovom izvješću
prezentiraju se rezultati istraživanja u 2021. godini u usporedbi s rezultatima
iz 2019. i 2020. godine.
Više informacija pronađite u medijskom izvještaju koji se nalazi u
prilogu ili na internetskim
stranicama HUB-a. Cjelokupnu publikaciju preuzmite ovdje