29.06.2020.
Povjerenica
za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila
je: „Pravila EU-a o tržišnom natjecanju moraju ostati primjerena svijetu koji
se brzo mijenja i sve je digitaliziraniji. Obavijest o utvrđivanju tržišta
pruža važne informacije poduzećima i drugim dionicima te im pomaže u
razumijevanju Komisijina pristupa funkcioniranju tržišta. Važno je da smjernice
Komisije budu ažurne i da se u njima iznese jasan i dosljedan pristup
utvrđivanju tržišta koji će biti lako dostupan. Komisija želi razmijeniti
mišljenja u otvorenom dijalogu sa svim relevantnim dionicima kako bi što bolje
razumjela njihove stavove o definicijama funkcioniranja tržišta te o potrebi za
eventualnom izmjenom navedene obavijesti.”.
Potreba
za evaluacijom
U
zadnjih nekoliko godina promjene nastupaju sve brže, a svijet je sve
digitaliziraniji i međusobno povezaniji. Zbog promjena kao što su povećanje
globalne trgovine (među ostalim, s glavnim tržištima u usponu), postupno
ukidanje nacionalnih prepreka trgovini unutar jedinstvenog tržišta,
digitalizacija te uspon važnih novih aktera u pojedinim sektorima,
funkcioniranje mnogih tržišta vjerojatno se izmijenilo u odnosu na prošlost.
Važeća
Obavijest o utvrđivanju tržišta na snazi je od 1997. te stoga vjerojatno ne
obuhvaća sva relevantna pitanja koja se danas pojavljuju pri utvrđivanju
tržišta proizvoda i zemljopisnog tržišta. Osim toga, Komisija je tijekom svih
tih godina stekla mnogo iskustva u utvrđivanju tržišta, tehnike su se
promijenile, a sudovi EU-a pružili su dodatne smjernice.
Najbolje
prakse koje se mogu izvesti iz tih promjena možda će se morati odraziti u
revidiranoj Obavijesti o utvrđivanju tržišta, a Komisija želi saznati što
dionici o tome misle.
Informacije
prikupljene u okviru javnog savjetovanja ugradit će se u evaluaciju. Nadalje,
Komisija će istražiti najbolje prakse u utvrđivanju tržišta, razmijeniti
mišljenja s nacionalnim tijelima nadležnima za tržišno natjecanje unutar i
izvan EU-a te proaktivno uključiti stručnjake i predstavnike skupina dionika.
Sljedeći
koraci
Komisija
otvara savjetovanje s dionicima iz javnog i privatnog sektora, uključujući
poduzetnike i udruge potrošača, tijela nadležna za tržišno natjecanje i
državna tijela, akademsku zajednicu te pravne i gospodarske stručnjake.
Ispitanici mogu dostaviti svoja mišljenja i sudjelovati u otvorenom javnom
savjetovanju do 9. listopada 2020. na svim službenim jezicima EU-a.
Komisija namjerava objaviti rezultate evaluacije u 2021.
Kontekst
Utvrđivanje
tržišta omogućuje utvrđivanje granica tržišnog natjecanja među poduzetnicima.
Cilj utvrđivanja mjerodavnog tržišta proizvoda i mjerodavnog zemljopisnog
tržišta jest utvrditi stvarne konkurente koji ograničavaju poslovne odluke
predmetnih poduzetnika, kao što su njihove odluke o određivanju cijena. Upravo
iz te perspektive definicija tržišta omogućuje, među ostalim, izračun tržišnih
udjela koji pruža smislene informacije za potrebe ocjene tržišne snage.
Utvrđivanje
tržišta odražava stvarnost tržišta. Stoga se razlikuje ovisno o sektoru i može
se razvijati tijekom vremena. Na primjer, utvrđivanje zemljopisnog tržišta može
varirati od nacionalnih ili lokalnih tržišta, kao što je maloprodaja robe
široke potrošnje, do svjetskih tržišta, kao što je prodaja zrakoplovnih
komponenti. Kako se stanje na tržištu s vremenom mijenja, razvija se i
Komisijin postupak utvrđivanja tržišta.
Obavijest
o utvrđivanju tržišta sadržava smjernice o načelima i dobroj praksi na temelju
kojih Komisija, pri provedbi prava tržišnog natjecanja EU-a, primjenjuje
koncepte mjerodavnog tržišta proizvoda i mjerodavnog zemljopisnog tržišta.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznicama:
Obavijest
Komisije o utvrđivanju tržišta
Javno
savjetovanje o Obavijesti o utvrđivanju tržišta (evaluacija)