21.08.2019.
Predsjedništvo
je odgovorno za pokretanje rada Vijeća na zakonodavstvu EU-a, osiguranje kontinuiteta programa EU-a, urednost
zakonodavnih procesa i suradnju među državama članicama. Kako bi to
ostvarilo, predsjedništvo mora djelovati kao pošten i neutralan posrednik.
Predsjedništvo ima dvije glavne zadaće:
1.
Planiranje i predsjedanje sastancima u Vijeću i sastancima njegovih pripremnih
tijela
Predsjedništvo
predsjeda sastancima različitih sastava Vijeća (osim Vijeća za vanjske
poslove). Predsjedništvo osigurava pravilno odvijanje rasprava i ispravnu
primjenu Poslovnika i metoda rada Vijeća. Također organizira različite formalne
i neformalne sastanke u Bruxellesu i u zemlji koja obnaša dužnost rotirajućeg
predsjedanja.
2.
Predstavljanje Vijeća u odnosima s drugim institucijama EU-a
Predsjedništvo
predstavlja Vijeće u odnosu s drugim institucijama EU-a, osobito s Komisijom i
Europskim parlamentom. Njegova je uloga pokušavati postići dogovor o
zakonodavnim predmetima putem trijaloga, neformalnih pregovaračkih sastanaka i
sastanaka Odbora za mirenje.
Pomaže
im u njihovu radu, a od njega se katkad može tražiti i obavljanje određenih
dužnosti za visokog predstavnika poput predstavljanja Vijeća za vanjske poslove
u Europskom parlamentu ili predsjedanja Vijećem za vanjske poslove kada
raspravlja o pitanjima zajedničke trgovinske politike.
Hrvatsko predsjedanje Vijećem EU
Proces
predsjedanja Vijećem Europske unije uvijek predstavlja veliki izazov čak i za
one zemlje koje već imaju prethodno iskustvo predsjedanja. Tek nešto više od šest
godina od svog pristupanja Europskoj uniji, tijekom prvih šest mjeseci 2020.
Hrvatska će imati zadatak provesti vrlo kompleksnu i tehnički zahtjevnu zadaću
predsjedanja Vijećem EU. Po prvi puta fokus će se promijeniti i umjesto pitanja
što Europa čini za nas, Hrvatska će imati priliku pokazati što mi možemo
učiniti za Europu. To je vrijeme kada svaka država treba staviti
nacionalne interese na stranu i djelovati kao pošten i neutralan posrednik u
osiguranje kontinuiteta programa EU-a i suradnji među državama članicama.
Država
koja predsjeda Vijećem stoji pred izazovom osiguravanje iznimno velikih
financijskih i administrativnih resursa potrebnim za predsjedanje, kao i
visokoj razini stručnosti i sposobnosti administrativnih službenika i kreatora
mjera i programa. Očekuje se da trošak predsjedanja pokriva sama država
članica, a ti se troškovi procjenjuju na 70 milijuna eura., za što se
može koristiti financiranje EU, kao u slučaju Hrvatske.
Raspravljajući
o političkoj profitabilnosti za predsjedajuću državu članicu, postavlja
se pitanje može li predsjedanje novoj državi članici, čiji su pregovaračka moć
i utjecaj slabi, pružiti mogućnost prednosti u ostvarivanju nekih
nacionalnih interesa. Istina je da Predsjedništvo može svoj utjecaj
iskoristiti za brže rješavanje tema s agende koje su mu u interesu, kao i
odložiti raspravu o onima koji to nisu.
Stoga,
možda je najvažnija prednost što ju nosi predsjedanje manjim državama poput
Hrvatske, čiji je utjecaj u procesu pregovora slabiji, vidljivost i međunarodna
afirmacija, kao i snažniji utjecaj na proces pregovora, u usporedbi sa
svojim uobičajenim položajem države članice.
Hrvatska
će tijekom predsjedanja biti odgovorna za organiziranje 1400 sastanaka na
različitim razinama u Bruxellesu, oko 20 sastanaka i konferencija na
ministarskoj razini i 200-250 tehničkih sastanaka koji će se odigrati u
Hrvatskoj, kao i barem jedan samit lidera EU – za koji je već objavljeno da će
u fokusu imati odnose EU – zapadni Balkan.
Prioriteti
hrvatskog predsjedanja: očekuje se kako će to biti ekonomski rast,
zapošljavanje i socijalno uključivanje, europsku sigurnost, energiju i
transportnu povezanost te proširivanje EU na zapadni Balkan. Stoga i HUP
očekuje kako će ove teme biti u službi i promovirati gospodarski rast u RH.
Hrvatska
Vlada je još 2018. usvojila formalnu odluku koja postavlja predsjedanje EU kao aktivnost
od posebnog državnog interesa. Treba tek vidjeti kako hrvatska Vlada kani
osigurati strukturirane konzultacije i aktivan doprinos socijalnih partnera (
pa time i HUP-a) i civilnog društva u pripremama za predsjedanje EU – što je
važan preduvjet uspješnosti predsjedanja za nas, kao najnoviju državu članicu
EU.
Na
kraju, teško je ocijeniti uspješnost predsjedanja neke države članice samo u
svjetlu ekonomskih probitaka. Unatoč tome, HUP očekuje, s obzirom
na rast vizibiliteta Hrvatske te brojne sastanke svih razina koji će se
održati, ne samo u Zagrebu veći diljem Hrvatske, rast u sektorima
hotelijerstva, ugostiteljstva, kod putničkih agencija, prevoditeljskih usluga,
i slično. Uz te izravne koristi, očekujemo općenito veću otvorenost prema
hrvatskim proizvodima na velikom europskom zajedničkom tržištu, jer će se u
sljedećem šestomjesečnom periodu Hrvatsku spominjati i u krugovima u kojima to
do sada možda i nije bio slučaj. Dakle, utjecaj hrvatskog predsjedanja osjetit
će se i dulje vremena nakon njegova dovršetka.
Eventualna
sponzorstva većih skupova koji će se odvijati u RH stvar su procjene samih
gospodarskih subjekata. VIzibilitet stečen putem sponzorstva evenata hrvatskog
predsjedanja, ako i eventualno sudjelovanje tih sponzora na sastancima
otvorenoga tipa, zasigurno će pridonijeti boljem povezivanju hrvatskih
poslodavaca s donositeljima odluka na europskoj razini, kao i otvaranje novih
komunikacijskih kanala s europskim institucijama.
HUP
je u svojstvu socijalnog partnera otvoren i spreman pružiti pomoć, kako
poduzetnicama tako i Vladi, a u nastojanju da se Hrvatska što bolje predstavi u
ovom iznimno zahtjevnom poduhvatu, kao što je predsjedanje Vijećem EU.