03.12.2019.
O Konačnom prijedlogu zakona
kao i njegovim učincima na konferenciji za medije govorili su Davor Majetić, glavni
direktor Hrvatske udruge poslodavaca, Ante Župić, partner Župić i
partneri, izv. prof. dr. sc. Aleksandra
Maganić, Pravni fakultet Zagreb, Barbara Cerinski, direktorica Eos Matrix.
„Koncept da se ovrhe na
temelju vjerodostojne isprave vrate u nadležnost i rad sudova (kao što je to
bilo ranije), uz, i dalje značajno angažiranje javnih bilježnika, HUP ne smatra
dobrim rješenjem - naprotiv, korakom unatrag za poslovnu sigurnost, stabilno i
uravnoteženo kolanje dobara u gospodarstvu te primarno ugrožavanje i sada već
značajno preopterećenih sudova.“ – istaknuo je u uvodnom dijelu Davor
Majetić, glavni direktor Hrvatske udruge poslodavaca.
Stoga, prema mišljenju HUP-a,
Nacrt konačnog prijedloga ovršnog zakona (dalje u tekstu: Prijedlog zakona)
ne nudi niti brži, niti jednostavniji, a niti jeftiniji sustav ovršnih
postupaka na temelju vjerodostojne isprave, već će rezultirati višestrukim
produljenjem vremena potrebnog za ishođenje pravomoćnog rješenja o ovrsi (primjerice
umjesto dosadašnjih okvirnih 30 dana biti će potrebno najmanje 6 mjeseci i to
uz pretpostavku neosporavanja tražbine i uredne dostave), preopterećenošću
sudova (znatno je veći broj trenutno nadležnih javnobilježničkih ureda u
odnosu na broj sudova koji će biti stvarno nadležni za provođenje ovršnih
postupaka), kompliciranijim postupkom (uslijed nepotrebne “dvostruke
kontrole” dopuštenosti i osnovanosti prijedloga za ovrhu te dvostrukog prava na
osporavanje tražbine u korist ovršenika), poskupljenjem ovršnog postupka
(usporavanje i produljenje trajanja samog postupka neminovno dovodi do
poskupljenja postupka uslijed duljeg tijeka zateznih kamata koje terete
ovršenika).
Davor Majetić:
„Pokušali smo ukazati Ministarstvu pravosuđa dileme vezane uz članke zakona za
koje HUP smatra da moraju biti dorađeni. Postupak ovrhe je loš jer nema
predvidljivosti niti stabilnosti i ovršni postupak s ovim prijedlogom postaje
skuplji.
Međutim, uz sve napore da se
izmijeni, konačni prijedlog je ipak upućen u Hrvatski sabor te smo se dodatno
odlučili obavijestiti sve saborske zastupnike koje negativne efekte će novi
Ovršni zakon imati na vjerovnike, dužnike, pravosudni sustav i cijelo
gospodarstvo Hrvatske. Posljedice mogu otići i u smjeru da se ponovo pokrene rast
nelikvidnosti u zemlji te dodatno ugrozi pravna sigurnost što će loše utjecati
na poduzetnike i njihove zaposlenike, na još lošiju naplatu potraživanja te će
još više pogoršati položaj dužnika koji će na kraju morati u konačnici platiti
ukupan trošak dugog ovršnog procesa.“
Ante Župić: „Novi
Ovršni zakon pada na teret dužnika, koji nema mogućnost procjene troškova
postupka te nema mogućnost zaustaviti postupak. Ovrha se treba naplatiti, ali
se treba čuvati pozicija ovršenika i njegovo dostojanstvo. U dosadašnjem postupku,
s obzirom na vrijeme trajanja troškovi su bili minimalni. Novi postupak trajat
će najmanje šest mjeseci, a u tom periodu cijelo vrijeme teku zatezne kamate.
Imamo stoga dva učinka; vrijeme ide i dug raste, a vjerovnik se ne naplaćuje. Cjelokupan
proces utječe na likvidnost vjerovnika i poskupljuje ovrhu. To znači pola
milijuna novih predmet na sudovima. Sad imamo oko 15.000 neriješenih predmeta,
a slijedom novog zakona broj neriješenih predmeta popet će se na 500.000“
Naime, za 700.000 ovršnih
postupaka temeljem vjerodostojne isprave (a koliko ih se prema javno dostupnim
podacima u Republici Hrvatskoj godišnje pokrene), ukoliko glavnica primjerice
iznosi 200,00 kn, iznos duga bi se za razdoblje od 6 mjeseci (koliko bi
minimalno bilo potrebo za ishođenje pravomoćnog rješenja o ovrsi umjesto
dosadašnjih 30 dana) povećao za 5 milijuna kuna na ime kamata samo za to
razdoblje.
Nadalje, samo u 2019. godini
uz svoje uobičajene zadaće, općinski sudovi su zaprimili preko 30 tisuća
postupaka stečaja potrošača koji za sada ne mogu biti riješeni zbog već postojeće
preopterećenosti sudova, kao i tisuće novih pravno vrlo složenih predmeta tzv “švicaraca”,
čiji ukupan broj novih predmeta tzv. “švicaraca” bi mogao iznositi nekoliko
desetaka tisuća, a po nekim procjenama i stotinjak tisuća predmeta. U gore
navedenim okolnostima vraćanje u nadležnost sudova ovrhe na temelju
vjerodostojne isprave faktično će blokirati rad sudova na svim drugim
postojećim aktivnim predmetima kojih je ionako već sada previše na sudovima.
Aleksandra Maganić:
„Pravne sigurnosti u Hrvatskoj nema i ovrhu morate provoditi godinama. Nemojmo
zaboraviti da ni blokirani nisu zadovoljni, a niti svjesni koliko ovo
produljene postupka multiplicira troškove. Svaka ovrha košta i svako guranje u
pravcu osporavanja vodi u parnički postupak.“
Sudovi nisu niti logistički,
ni tehnološki, a također ni kadrovski pripremljeni za ovakvu “reformu”. Nema se
saznanja jesu li uopće započete aktivnosti na izradi digitalne platforme na
kojoj bi takav sustav ovrhe funkcionirao.
Ukoliko su i započete, na takvom sustavu je potrebno raditi godinama da
se isti prilagodi zahtjevima i potrebama zakonskog modela i testira njegova
funkcionalnost.
Barbara Cerinski: „Morat ćemo se transferirati s naplate s računa na
naplate pokretnina čime se ne štiti dužnik. Dodjeljivanje javnih bilježnika
slučajnim odabirom bez prava izbora od strane vjerovnika može prolongirati cjelokupan
proces jer postoje uredi kojima to nije osnovna djelatnost. Godišnje imamo
700.000 novih ovršnih predmeta i moramo ubrzati postupak. Sudovi nisu spremni
odraditi toliki broj predmeta, a to znači da će broj od 200.000 građana koji su
danas blokirani jednostavno biti veći jer se produljuje postupak.“
Mišljenje je HUP-a kako za
ovaj problem nije rješenje niti često spominjana digitalizacija. Naime, netom
uvedena digitalizacija vrlo jednostavnih aktivnosti na trgovačkim sudovima pokazuje
brojne probleme zbog prebrze implementacije te svjedočimo nestabilnim sustavima
u kojima “pada” unošenje dokumenta te traje satima duže u odnosu na dosadašnje
postupanje te dodatnom radu sudskih službenika na ispisivanju dokumenta koji su
do sada stizali u pisanoj formi. Također,
smatramo kako niti građani nisu u dovoljnoj mjeri digitalno educirani da bi
ovakav koncept mogao zaživjeti. Podaci o digitalnoj pismenosti i korištenju
platforme e-građanin su poražavajući.
Vezano uz sam novi postupak
ovrhe na temelju vjerodostojne isprave kako je predviđen Prijedlogom zakona,
jasno je da sustav u kojem javni bilježnik, nakon što ocijeni da je prijedlog
za ovrhu potpun, dopušten i osnovan, donosi zaključak kojim poziva ovršenika da
u roku od 15 dana ispuni obvezu ovrhovoditelju ili da se u tom roku očituje
osporava li i u kojem dijelu ovrhovoditeljevu tražbinu nimalo ne pridonosi ni
efikasnosti niti brzini postupka, budući da vjerovnik u pravilu pokušava
pozivom/opomenom naplatiti svoju tražbinu od dužnika prije pokretanja samog
postupka (često i više puta) te bi se novim sustavom samo dodatno odugovlačio
postupak što nije u interesu kako ni ovrhovoditelju koji čeka namirenje, tako
ni ovršeniku imajući u vidu tijek zateznih kamata.
Ujedno, podnošenje prijedloga
za ovrhu nadležnom sudu je potpuno nepotrebno i nelogično te dodatno produljuje
postupak, budući da se Prijedlogom predviđa da će prvi korak prema ovršeniku
ili eventualno ovrhovoditelju i dalje poduzimati javni bilježnici slanjem
zaključaka sa pozivom na ispunjenje/osporavanje tražbine, odnosno dopunu
prijedloga za ovrhu.
Dodatno, Prijedlogom nisu
definirani rokovi za postupanje suda u povodu odluka javnog bilježnika.
Uzevši u obzir gore opisane okolnosti,
razumno je pretpostaviti da će u slučaju prihvaćanja novog modela ovrhe doći do
potpune paralize sudskog institucionalnog sustava naplate potraživanja te je
moguća daljnja eskalacija “kulture neplaćanja” na svim razinama, jer će
faktično prestati funkcionirati mehanizmi prisilne naplate bilo kakvih
potraživanja.
Slijedom svega prethodno navedenog,
mišljenja smo kako će ovakva intervencija u ovršni postupak proizvesti negativan
povratni učinak na gospodarstvo i poslovnu sigurnost u cjelini.