18.03.2022.
U
tu svrhu, CBAM cilja na uvoz proizvoda s ugljikom, u potpunosti u skladu s
pravilima međunarodne trgovine, kako bi spriječio nadoknađivanje napora EU za
smanjenje emisija stakleničkih plinova uvozom proizvoda proizvedenih u zemljama
koje nisu članice EU, gdje su politike klimatskih promjena manje ambiciozne od u
Europskoj uniji. Također će pomoći u sprječavanju premještanja proizvodnje ili
uvoza proizvoda koji intenzivno koriste ugljik.
CBAM-om
će biti obuhvaćeni proizvodi sektora: cement, aluminij, gnojiva, proizvodnja
električne energije, željezo i čelik.
Sporazum
u Vijeću o mehanizmu za prilagodbu ugljika na granicama pobjeda je
europske klimatske politike. On će dati alat za ubrzanje dekarbonizacije
industrije, a istovremeno je zaštititi od tvrtki iz zemalja s manje ambicioznim
klimatskim ciljevima. Također će potaknuti druge zemlje da postanu održivije i
manje emitiraju. Konačno, ovaj mehanizam odgovara europskoj ambicioznoj
strategiji koja znaći ubrzanje energetske neovisnosti Europe.
CBAM
je dizajniran da funkcionira paralelno sa EU-ovim sustavom trgovanja emisijama
(EU ETS),
da odražava i nadopunjuje njegovo funkcioniranje na uvezenoj robi.
Postupno će zamijeniti postojeće mehanizme Europske unije za rješavanje rizika
od istjecanja ugljika, a posebno besplatnu dodjelu kvota EU ETS-a.
U
odnosu na početni prijedlog Komisije, Vijeće se opredijelilo za veću
centralizaciju upravljanja CBAM-om, gdje to ima smisla i doprinosi većoj
učinkovitosti. Na primjer, novi registar CBAM deklaranata (uvoznika) treba biti
centraliziran na razini EU.
Vijeće
također predviđa minimalni prag koji oslobađa od CBAM obveze one pošiljke čija
je vrijednost manja od 150 €. Ovom mjerom bi se smanjila administrativna
složenost jer bi u tu kategoriju spadala oko trećina pošiljaka u Uniju, a
njihova ukupna vrijednost i količina predstavljaju zanemariv dio emisija
stakleničkih plinova ukupnog uvoza takvih proizvoda u Uniju.
Sljedeći
koraci
Vijeće
još uvijek mora ostvariti dovoljan napredak u pogledu niza pitanja koja su usko
povezana s CBAM-om, ali nisu dio nacrta pravnog teksta Uredbe o CBAM-u. To se
posebno odnosi na postupno ukidanje besplatnih emisijskih jedinica
dodijeljenih industrijskim sektorima obuhvaćenim CBAM-om, uspostavljenim EU
ETS direktivom, i odgovarajućih rješenja o pitanju ograničavanja potencijalnog
curenja ugljika iz izvoza. Osigurana je kompatibilnost CBAM-a s WTO-om.
I
dalje će se pratiti dva druga pitanja:
- prijedlozi
Komisije za vlastita sredstva, temeljeni, između ostalog, na prihodima od
prodaje CBAM certifikata, koji su na razmatranju do 1. srpnja 2022., u
skladu s međuinstitucionalnim sporazumom od 16. prosinca 2020.;
- Vijeće
je primijetilo važnost veće međunarodne suradnje s trećim zemljama,
uključujući uspostavu, paralelno s CBAM-om, klimatskog kluba u
kojem se može raspravljati i poticati politike cijena ugljika.
Nakon
što se u Vijeću postigne dovoljan napredak, Vijeće će započeti pregovore s
Europskim parlamentom, nakon što ovaj usuglasi svoje stajalište.
Pozadina
Komisija
je 14. srpnja 2021. predstavila svoj prijedlog uredbe o uspostavi Mehanizma za
prilagodbu ugljika na granicama.
Cilj
joj je riješiti rizik od curenja ugljika uzrokovanog asimetričnim klimatskim
politikama zemalja koje nisu članice EU (gdje su politike koje se primjenjuju u
borbi protiv klimatskih promjena manje ambiciozne od one iz EU). Primjena
CBAM-a spriječila bi da se napori Unije na smanjenju emisija nadoknade
povećanjem emisija izvan Unije zbog premještanja proizvodnje u zemlje koje nisu
članice EU-a ili povećanog uvoza proizvoda koji sadrže ugljik.
Tehnički
rad na prijedlogu odvija se u Ad hoc radnoj skupini za CBAM, koju je
Vijeće posebno osnovalo za pregovore o ovom prijedlogu. Na sjednici održanoj 7.
prosinca 2021. ECOFIN vijeće primilo je na znanje izvješće o napretku
Predsjedništva.
DODATNE
INFO O CBAM-u donosim u nastavku: (ako vam je ova materija poznata ne trebate
čitati dalje, meni je bilo korisno pogledati nešto o čemu sam pisala još prošle
godine)
Mehanizam
za prilagodbu ugljika na granicama
Zašto
Komisija predlaže mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama
EU
predvodi međunarodnu borbu protiv klimatskih promjena. U europskom zelenom
planu utvrđen je jasan put prema ostvarenju EU-ova ambicioznog cilja da do
2030. smanji emisije ugljika za 55 % u odnosu na razine iz 1990. i da do
2050. postane klimatski neutralan kontinent.
Paket
iz srpnja 2021. za potporu klimatskim ciljevima EU-a sastavni je dio naše
strategije za njihovo postizanje i dodatno će učvrstiti ugled EU-a kao
globalnog predvodnika u borbi protiv klimatskih promjena. U okviru tog rada
predložen je mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama kao klimatska mjera
kojom bi se trebao suzbiti rizik od istjecanja ugljika i poduprijeti
ambiciozniji ciljevi EU-a u pogledu ublažavanja klimatskih promjena, uz
istodobno osiguravanje usklađenosti s WTO-om.
Klimatske
promjene globalni su problem za koji su potrebna globalna rješenja. Budući da u
EU-u povećavamo klimatske ambicije, a zemlje izvan EU-a uglavnom imaju manje
stroge politike u području okoliša i klime, postoji velik rizik od takozvanog
„istjecanja ugljika”, tj. poduzeća sa sjedištem u EU-u mogla bi premjestiti
proizvodnju s visokim emisijama ugljika u inozemstvo kako bi iskoristila niže
standarde ili bi se proizvodi iz EU-a mogli zamijeniti uvoznim proizvodima s
većim emisijama ugljika. Takvim istjecanjem ugljika emisije se mogu „preseliti”
izvan Europe, što bi ozbiljno potkopalo rad na borbi protiv klimatskih promjena
koji provodi EU i koji se provodi u svijetu. Mehanizam za prilagodbu ugljika na
granicama izjednačit će cijenu ugljika za domaće i uvozne proizvode te osigurati
da postizanje klimatskih ciljeva EU-a ne bude ugroženo zbog premještanja
proizvodnje u zemlje s manje ambicioznim politikama.
Što
je mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama
Mehanizam
za prilagodbu ugljika na granicama osmišljen je u skladu s pravilima Svjetske
trgovinske organizacije (WTO) i drugim međunarodnim obvezama EU-a, a
funkcionirat će kako slijedi: uvoznici iz EU-a kupovat će certifikate za ugljik
koji odgovaraju cijeni ugljika koja bi bila plaćena da je roba proizvedena u
skladu s pravilima EU-a o određivanju cijena ugljika. S druge strane, kad
proizvođač izvan EU-a može dokazati da je u trećoj zemlji već platio ugljik
koji se upotrebljava u proizvodnji uvezene robe, taj se trošak može u
potpunosti odbiti za uvoznika iz EU-a. Mehanizam za prilagodbu ugljika na
granicama pridonijet će smanjenju rizika od istjecanja ugljika jer će
proizvođače iz zemalja izvan EU-a potaknuti da svoje proizvodne procese učine
zelenijima.
Mehanizmi
za prilagodbu ugljika na granicama već postoje u nekim dijelovima svijeta,
primjerice u Kaliforniji, gdje se prilagodba primjenjuje na određeni uvoz
električne energije. Brojne zemlje, primjerice Kanada i Japan, planiraju slične
inicijative. Osim toga, MMF i OECD nedavno su proučavali kako bi se takvim
mjerama mogao poduprijeti međunarodni rad na smanjivanju emisija stakleničkih
plinova. U priopćenju
nakon sastanka održanog 9. i 10. srpnja 2021. ministri
financija skupine G20 spomenuli su i potrebu za bližom međunarodnom
koordinacijom u primjeni mehanizama za određivanje cijena ugljika.
Kako
bi se poduzećima i drugim zemljama zajamčila pravna sigurnost i stabilnost,
mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama uvodit će se postupno te u početku
primjenjivati samo na odabranu robu s visokim rizikom od istjecanja ugljika:
željezo i čelik, cement, gnojiva, aluminij i električnu energiju. Sustav
izvješćivanja za te proizvode primjenjivat će se od 2023. kako bi se omogućilo
neometano uvođenje i dijalog s trećim zemljama, a uvoznici će financijsku
prilagodbu početi plaćati 2026.
Naposljetku,
prihodi od mehanizma za prilagodbu ugljika na granicama, kao potencijalna
vlastita sredstva EU-a, bit će uključeni u proračun EU-a, kako je utvrđeno u
Međuinstitucijskom sporazumu o proračunu i vlastitim sredstvima iz prosinca
2020.
Problem
istjecanja ugljika nije riješen sustavom trgovanja emisijama
Sustav
EU-a za trgovanje emisijama (ETS) prvi je međunarodni sustav za trgovanje
emisijama na svijetu i EU-ova glavna politika za borbu protiv klimatskih
promjena. U tom se sustavu utvrđuje gornja granica emisija stakleničkih plinova
koje se mogu ispustiti iz industrijskih postrojenja u određenim sektorima.
Emisijske jedinice moraju se kupiti trgovanjem u okviru ETS-a, s tim da se
dodjeljuje i određeni broj besplatnih emisijskih jedinica kako bi se spriječilo
istjecanje ugljika. Taj je sustav djelotvoran u suzbijanju rizika od
istjecanja, ali ne potiče ulaganja u zeleniju proizvodnju u EU-u i izvan njega.
Mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama postupno će postati alternativa
tom sustavu. Međutim, prema novom prijedlogu Komisije o revidiranom ETS-u, broj
besplatnih emisijskih jedinica za sve sektore s vremenom će se smanjivati kako
bi sustav trgovanja emisijama što više doprinosio ispunjavanju naših
ambicioznih klimatskih ciljeva. Osim toga, od 2026. postupno će se ukidati
besplatne emisijske jedinice za sektore na koje se odnosi mehanizam za
prilagodbu ugljika na granicama.
Kao
dopuna ETS-u, mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama temeljit će se na
sustavu certifikata kako bi se obuhvatile emisije sadržane u proizvodima koji
se naknadno uvoze u EU. Međutim, mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama
odstupa od ETS-a u nekoliko aspekata, posebno s obzirom na to da nije riječ o
sustavu koji se temelji na određivanju gornje granice emisija i trgovanju
njima. Umjesto toga, certifikati u okviru mehanizma za prilagodbu ugljika na
granicama odražavaju cijenu u ETS-u.
Kako
bi uvjeti za poduzeća iz EU-a i izvan EU-a bili jednaki, nakon što potpuni
sustav mehanizma za prilagodbu ugljika na granicama postane operativan 2026.,
bit će prilagođen kako bi odražavao revidirani ETS EU-a, posebno kad je riječ o
smanjenju broja dostupnih besplatnih emisijskih jedinica. To znači da će se
mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama početi primjenjivati samo na
obuhvaćene proizvode, i to postupno i izravno razmjerno smanjenju broja
besplatnih emisijskih jedinica koje se dodjeljuju u okviru ETS-a za te sektore.
Jednostavno rečeno, dok se potpuno ne ukinu 2035., mehanizam za prilagodbu
ugljika na granicama primjenjivat će se samo na dio emisija na koji se ne
primjenjuju besplatne emisijske jedinice u okviru ETS-a EU-a, čime će se
osigurati da se s uvoznicima postupa jednako kao i s proizvođačima iz EU-a.
Kako
mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama funkcionira u praksi
Mehanizam
za prilagodbu ugljika na granicama bit će sličan ETS-u utoliko što se temelji
na tome da uvoznici kupuju certifikate. Cijena certifikata izračunavat će se
prema prosječnoj tjednoj dražbovnoj cijeni emisijskih jedinica u okviru ETS-a
EU-a izraženoj u eurima po toni emitiranog CO2. Uvoznici robe morat
će se pojedinačno ili preko zastupnika registrirati pri nacionalnim tijelima,
od kojih također mogu kupovati certifikate za mehanizam za prilagodbu ugljika
na granicama.
Nacionalna
tijela odobravat će registraciju deklaranata u sustavu mehanizma za prilagodbu
ugljika na granicama te pregledavati i provjeravati deklaracije. Bit će
odgovorna i za prodaju certifikata za mehanizam uvoznicima. Da bi mogli u EU
uvoziti robu obuhvaćenu mehanizmom za prilagodbu ugljika na granicama, uvoznici
do 31. svibnja svake godine moraju prijaviti količinu robe i u njoj
sadržanih emisija uvezene u EU u prethodnoj godini. Istodobno moraju predati i
certifikate mehanizma za prilagodbu ugljika na granicama koje su unaprijed
kupili od nadležnih tijela.
Mehanizam
za prilagodbu ugljika na granicama osigurat će da uvoznici plaćaju istu cijenu
ugljika kao domaći proizvođači u okviru ETS-a EU-a, čime će se zajamčiti
jednako postupanje prema proizvodima proizvedenima u EU-u i uvezenima iz drugih
zemalja te izbjeći istjecanje ugljika.
Što
će se dogoditi u prijelaznoj fazi?
Prema
prijedlogu Komisije, uvoznici će u prijelaznoj fazi, koja počinje 2023., a
završava na kraju 2025., morati prijavljivati emisije sadržane u njihovoj robi,
ali bez plaćanja financijske prilagodbe. Tako će ostati dovoljno vremena za
uspostavu konačnog sustava.
Ta
prijelazna faza, u kombinaciji s postupnim uvođenjem mehanizma za prilagodbu
ugljika na granicama, omogućit će opreznu, predvidivu i razmjernu tranziciju za
poduzeća iz EU-a i izvan njega, kao i za nadležna tijela. Nakon što konačni
sustav 2026. postane potpuno operativan, uvoznici iz EU-a morat će svake godine
prijavljivati količinu robe i u njoj sadržanih emisija koje su prethodne godine
uvezli u EU te predati odgovarajuću količinu certifikata mehanizma za
prilagodbu ugljika na granicama.
Sektori
biti obuhvaćeni novim mehanizmom i zašto upravo oni
Mehanizam
će se u početku primjenjivati na uvoz sljedeće robe:
- cementa
- željeza i čelika
- aluminija
- gnojiva
- električne energije.
U
tim sektorima postoji velik rizik od istjecanja ugljika i visokih emisija
ugljika. Analizirano je i koliko je administrativno izvedivo da ti sektori budu
od samog početka obuhvaćeni mehanizmom.
Mehanizam
za prilagodbu ugljika na granicama primjenjivat će se na izravne emisije stakleničkih
plinova nastale tijekom procesa proizvodnje obuhvaćenih proizvoda. Do kraja
prijelaznog razdoblja Komisija će ocijeniti kako mehanizam funkcionira i hoće
li se proširiti na više proizvoda i usluga, uključujući one koji su niže u
lancu vrijednosti, te hoće li obuhvatiti takozvane „neizravne” emisije (tj.
emisije ugljika iz električne energije koja se upotrebljava za proizvodnju
robe).
Kako
uvoznici iz EU-a mogu osigurati da od izvoznika iz zemalja izvan EU-a dobiju
informacije koje su im potrebne za pravilnu upotrebu novog sustava?
Proizvođači
iz zemalja izvan EU-a trebali bi uvoznicima registriranima u EU-u dostavljati
informacije o emisijama sadržanima u robi obuhvaćenoj mehanizmom za prilagodbu
ugljika na granicama. Ako ti podaci nisu dostupni u trenutku uvoza robe,
uvoznici iz EU-a moći će za emisije CO2 za svaki proizvod
primijeniti zadane vrijednosti (čak i nakon uvođenja konačnog sustava) kako bi
odredili broj certifikata koje trebaju kupiti. Bez obzira na to, uvoznici će
tijekom postupka usklađivanja moći dokazati stvarne emisije i u skladu s tim
predati odgovarajući broj certifikata mehanizma za prilagodbu ugljika na
granicama.
Tko
će biti obuhvaćen mehanizmom za prilagodbu ugljika na granicama
Mehanizmom
za prilagodbu ugljika na granicama načelno će biti obuhvaćen uvoz robe iz svih
zemalja izvan EU-a. Međutim, mehanizam se neće primjenjivati na određene treće
zemlje koje sudjeluju u ETS-u ili imaju sustav trgovanja emisijama povezan s
Unijinim. To je slučaj s državama članicama Europskoga gospodarskog prostora i
Švicarskom.
Mehanizam
će se primjenjivati na električnu energiju proizvedenu i uvezenu iz zemalja
koje svoja tržišta električne energije žele integrirati s EU-ovim sve dok ta
tržišta električne energije ne budu u potpunosti integrirana. Tek bi tada te
zemlje mogle biti izuzete iz mehanizma, ali pod strogim uvjetima izvršavanja
određenih obveza. Ako dođe do toga, EU će sva odobrena izuzeća preispitati
2030., do kada bi ti partneri trebali uvesti mjere za dekarbonizaciju na koje
su se obvezali i sustav trgovanja emisijama ekvivalentan EU-ovu.
S
kime ste se savjetovali o predloženom mehanizmu za prilagodbu ugljika na
granicama i kako ćete surađivati s trećim zemljama?
Komisija
se tijekom pripreme predmetnog prijedloga opsežno savjetovala s dionicima putem
otvorenog javnog savjetovanja i ciljanih savjetovanja. Osim toga, sudjelovala
je u opsežnim bilateralnim savjetovanjima s javnim tijelima u zemljama EU-a i
izvan njega, poslovnim udruženjima, pojedinačnim poduzećima i nevladinim
organizacijama. Provedena su i ciljana savjetovanja s višim rukovoditeljima i
udruženjima iz sektora osnovnih materijala, proizvođačima, nevladinim
organizacijama i oblikovateljima politika.
Dijalog
s trećim zemljama nastavit će se u okviru multilateralnih foruma i bilateralnih
odnosa. Budući da se mehanizmom za prilagodbu ugljika na granicama nastoji
potaknuti uvođenje čišćih proizvodnih procesa, EU je spreman surađivati i sa
zemljama s niskim i srednjim dohotkom na dekarbonizaciji njihovih proizvodnih
industrija. Unija će zemljama u razvoju pružati i tehničku pomoć.
Kako
bi se poduzećima i drugim zemljama zajamčila pravna sigurnost i stabilnost,
mehanizam za prilagodbu ugljika na granicama uvodit će se postupno te u početku
primjenjivati samo na odabranu robu s visokim rizikom od istjecanja ugljika.