30.12.2019.
Odbor stalnih predstavnika Vijeća (Coreper) odobrio je danas niz
prijedloga, poznatih kao paket za mobilnost, o radnim uvjetima vozačâ, posebnim
pravilima o upućivanju za vozače u međunarodnom prijevozu, pristupu tržištu
prijevoza tereta i poboljšanoj provedbi, što predstavlja važan korak prema osiguravanju
ključne reforme sektora cestovnog prometa u EU-u. Nova su pravila osmišljena
kako bi se osigurala ravnoteža između poboljšanih radnih uvjeta za vozače i
slobode prijevoznika da pružaju prekogranične usluge, a njima će se doprinijeti
i sigurnosti na cestama. Osim toga, njima će se pružiti prijeko potrebna
jasnoća sektoru te prekinuti neujednačena primjena tih pravila među državama
članicama.
Pravila koja smo danas usvojili jasna su, poštena i provediva. Njima će se
poboljšati radni i socijalni uvjeti za vozače u zanimanju koje treba postati
privlačnije. Istodobno stvaramo usklađenije i stabilnije poslovne uvjete za
prijevoznička poduzeća, od kojih su mnoga mala i srednja poduzeća.
Jednostavnijim postupcima i ujednačenijom provedbom olakšat će se djelovanje
vozačima, poduzećima i nacionalnim tijelima.
Timo Harakka, finski ministar prometa i komunikacija, predsjednik Vijeća
Radno vrijeme i obvezni odmori
Pravila o maksimalnom radnom vremenu i minimalnom vremenu odmora za vozače
ostat će nepromijenjena. Međutim, u organizaciju rasporeda rada vozača u
međunarodnom prijevozu tereta uvest će se određeni stupanj fleksibilnosti kako
bi im se omogućilo da provode više vremena kod kuće. Vozači će imati i pravo
vraćati se kući svaka tri ili četiri tjedna, ovisno o svojem rasporedu rada.
Novim pravilima potvrđuje se da se redovno tjedno razdoblje odmora
(najmanje 45 sati) mora provesti izvan vozila. Ako se odmor ne provodi kod
kuće, poslodavac mora platiti smještaj.
Sigurna parkirališta i infrastruktura
Iako se redovno tjedno razdoblje odmora ne može provoditi na
parkiralištima, EU će promicati izgradnju i upotrebu sigurnih i zaštićenih
parkirališta. Komisija će putem sekundarnog zakonodavstva razviti standarde i
postupak certificiranja takvih parkirališta. Uspostavit će i internetske
stranice s ciljem njihova lakšeg pronalaženja.
Kabotaža
U pogledu pravila o prijevozu koja se provode na nacionalnom tržištu izvan
zemlje prijevoznika („kabotaža”), postojeći sustav koji omogućuje najviše tri
posla prijevoza u sedam dana ostaje nepromijenjen. Kako bi se spriječila
sustavna kabotaža, uvest će se razdoblje „mirovanja” od četiri dana prije nego
što se u istoj zemlji s istim vozilom mogu obavljati daljnje kabotaže. Država članica
može primijeniti ista pravila na cestovne dionice kombiniranog prijevoza na
svojem državnom području.
Pravila o upućivanju radnika
Pravilima o upućivanju vozača pojašnjava se kako će profesionalni vozači u
prijevozu robe ili putnika ostvariti korist od načela jednake plaće za jednaki
rad na istom mjestu. Opće pravilo bit će da ako je djelatnost organizirana tako
da nema promjena u povezanosti između rada vozača i zemlje poslovnog nastana,
vozača će se isključiti iz pravilâ o upućivanju. To znači da je bilateralni
prijevoz izričito isključen. Na putu prema zemlji odredišta i na putu natrag
dopušta se najviše jedna dodatna aktivnost utovara i/ili istovara robe u oba
smjera, a da se ne primjenjuje režim upućivanja, ili ne smije biti nijedne
aktivnosti na putu prema zemlji odredišta, a dopuštaju se najviše dvije
aktivnosti na putu natrag. Tranzit je također isključen. Za sve druge vrste
poslova prijevoza, među ostalim i kabotažu, primjenjivat će se puni režim
upućivanja od prvog dana posla. Slična pravila primjenjivat će se na prijevoz
putnika, uz još jedno zaustavljanje tijekom bilateralnog prijevoza. Pravilima o
upućivanju uspostavlja se i jedinstveni standard kontrole utemeljen na
komunikacijskom alatu koji je razvila Komisija i kojem prijevoznik može izravno
slati izjave o upućivanju.
Kako bi se osigurali jednaki uvjeti među prijevoznicima koji se koriste
različitim vozilima, pravila o pristupu europskom tržištu cestovnog prijevoza
tereta, kao i pravila o vremenu vožnje i razdobljima odmora, proširit će se
kako bi obuhvatila kombije koji se upotrebljavaju u međunarodnom prijevozu
(laka gospodarska vozila iznad 2,5 tona), s prijelaznim razdobljem od
21 mjeseca za nadzor tržišta te do sredine 2026. za pravila o tahografima
i vremenu odmora.
Kako bi se suzbila pojava „fiktivnih poduzeća”, reformom se jača veza
između mjesta poslovnog nastana prijevoznika i njegovih aktivnosti. Kako bi se
osiguralo da je veza stvarna, kamioni u međunarodnom prijevozu morat će se
vratiti u operativni centar poduzeća najmanje jednom u osam tjedana. To
osmotjedno razdoblje osmišljeno je kako bi se vozačima na kraju drugog
četverotjednog radnog ciklusa omogućio povratak kući, zajedno s vozilom.
Jedan je od ključnih elemenata za poboljšanje provedbe postojanje pouzdanog
načina bilježenja kada i gdje je kamion prešao granicu te lokalizacije
aktivnosti utovara i istovara. S pomoću druge verzije pametnog tahografa sve to
obavljat će se automatski. Uvest će se u tri različite faze za vozila koja
obavljaju međunarodni prijevoz. Novi kamioni morat će u 2023. biti
opremljeni tim uređajem, vozila koja imaju analogni ili digitalni tahograf
morat će biti naknadno opremljena do kraja 2024., a vozila opremljena „verzijom
1” pametnog tahografa 2025.
Kako bi se poboljšalo prekogranično praćenje usklađenosti, tekstom se
osuvremenjuju i pravila za razmjenu informacija i administrativnu suradnju među
državama članicama.