Promet: Zastupnici u Europskom parlamentu pozivaju na modalni pomak prema prometu unutarnjim plovnim putovima

01.07.2021.

Zastupnici u prometu kažu kako je modalni pomak prema prometu unutarnjim plovnim putovima potreban za smanjenje zagušenja i emisija na cestama i stvaranje održivijeg prometnog sustava.

Ukratko:

  • Prebacivanje prijevoza tereta s cestovnog na unutarnje plovne putove
  • Učiniti sektor zelenijim i digitalnijim
  • Uspostavljanje Europskog fonda za unutarnje plovne putove

U nacrtu rezolucije o budućem prometu unutarnjim plovnim putovima (IWT) u Europi, koji je Odbor za promet i turizam usvojio s 44 glasa za i 3 suzdržana, napominje da unutarnji plovni putovi predstavljaju vrlo mali dio u EU - samo 6,1%, dok cesta sudjeluje s 76,3%, a željeznica 17,6%. Odbor za promet Članovi Europskog parlamenta pozivaju na modalni pomak tvrdeći da bi to pomoglo smanjenju zagušenja i emisija na cestama, povećalo sigurnost i dovelo do održivijeg prometnog sustava.

Zeleniji i digitalniji

Nacrt rezolucije poziva na to da sektor IWT učini zelenijim i uvede alternativna goriva i pogonske metode za brodarstvo. Alternative bi mogle postati široko dostupne, pristupačne i privlačnije od konvencionalnih pogona putem mjera, poput poreznih poticaja (smanjenje ili nulta porezna stopa za upotrebu električne energije s obale), dodaju.

 Digitalizacija i prikupljanje podataka mogu također pridonijeti čišćem okolišu i manjoj gužvi u lukama, što rezultira manjom emisijom iz prometa unutarnjim plovnim putovima. Ističući potrebu za strategijom digitalnih i automatiziranih tehnologija u IWT-u, zastupnici u prometu napominju da se sinkromodni, povezani i automatizirani transportni sustav mora postići najkasnije do 2035. godine.

Europski fond za unutarnje plovne putove

Da bi se omogućio pomak prema klimatski neutralnom sektoru unutarnjih plovnih putova, potrebna su dodatna sredstva, napominju europarlamentarci. Kako bi premostili jaz u financiranju koji se približava 10 milijardi EUR, oni pozivaju Komisiju da uspostavi namjenski europski fond za unutarnje plovne putove za održivu tranziciju. Trebao bi dopuniti postojeće rezervne fondove značajnim dodatnim financijskim doprinosima iz europskih i nacionalnih instrumenata financiranja, kao i privatnim i javnim ulaganjima.

Izvjestiteljica EP-a Caroline Nagtegaal (Renew, NL) rekla je: „Unutarnja plovidba vrlo je važna za mnoge zemlje EU-a, jer ukupan udio prekograničnog tereta europskim unutarnjim plovnim putovima iznosi 54% na Rajno-alpskom koridoru, 35% na Sjevernom moru -Mediteranski koridor i čak 38% na koridoru Sjeverno more-Baltik. Osim toga, Europa ima vrlo različite flote unutrašnjih plovila, što ovaj promet čini vrlo prikladnim za prijevoz različitih vrsta i količina tereta do različitih odredišta bilo velikim ili malim plovnim putovima. Stoga je ključno unaprijediti završetak mreže unutarnjih plovnih putova TEN-T i učiniti sektor zelenijim, digitaliziranijim i sposobnijim za budućnost. Te ambicije treba uskladiti s dovoljnim ulaganjima. Zbog toga snažno potičemo Komisiju da osnuje posebni Europski fond za promet unutarnjim plovnim putovima. "

Sljedeći koraci

O rezoluciji o unutarnjem plovnom prometu (IWT) u Europi sada treba izglasati puni dom Parlamenta, moguće tijekom zasjedanja u rujnu.

 

vrh stranice