01.07.2021.
Ukratko:
- Prebacivanje
prijevoza tereta s cestovnog na unutarnje plovne putove
- Učiniti
sektor zelenijim i digitalnijim
- Uspostavljanje
Europskog fonda za unutarnje plovne putove
U nacrtu rezolucije o budućem prometu unutarnjim plovnim
putovima (IWT) u Europi, koji je Odbor za promet i turizam usvojio s 44 glasa
za i 3 suzdržana, napominje da unutarnji plovni putovi predstavljaju vrlo mali
dio u EU - samo 6,1%, dok cesta sudjeluje s 76,3%, a željeznica
17,6%. Odbor za promet Članovi Europskog parlamenta pozivaju na modalni
pomak tvrdeći da bi to pomoglo smanjenju zagušenja i emisija na cestama,
povećalo sigurnost i dovelo do održivijeg prometnog sustava.
Zeleniji i digitalniji
Nacrt rezolucije poziva na to da sektor IWT učini zelenijim i
uvede alternativna goriva i pogonske metode za brodarstvo. Alternative
bi mogle postati široko dostupne, pristupačne i privlačnije od konvencionalnih
pogona putem mjera, poput poreznih poticaja (smanjenje ili nulta porezna stopa
za upotrebu električne energije s obale), dodaju.
Digitalizacija i prikupljanje podataka mogu također pridonijeti čišćem
okolišu i manjoj gužvi u lukama, što rezultira manjom emisijom iz prometa
unutarnjim plovnim putovima. Ističući potrebu za strategijom digitalnih i
automatiziranih tehnologija u IWT-u, zastupnici u prometu napominju da se
sinkromodni, povezani i automatizirani transportni sustav mora postići
najkasnije do 2035. godine.
Europski fond za unutarnje plovne putove
Da bi se omogućio pomak prema klimatski neutralnom sektoru
unutarnjih plovnih putova, potrebna su dodatna sredstva, napominju
europarlamentarci. Kako bi premostili jaz u financiranju koji se
približava 10 milijardi EUR, oni pozivaju Komisiju da uspostavi
namjenski europski fond za unutarnje plovne putove za održivu
tranziciju. Trebao bi dopuniti postojeće rezervne fondove značajnim
dodatnim financijskim doprinosima iz europskih i nacionalnih instrumenata
financiranja, kao i privatnim i javnim ulaganjima.
Izvjestiteljica EP-a Caroline Nagtegaal (Renew, NL) rekla je: „Unutarnja
plovidba vrlo je važna za mnoge zemlje EU-a, jer ukupan udio prekograničnog
tereta europskim unutarnjim plovnim putovima iznosi 54% na Rajno-alpskom
koridoru, 35% na Sjevernom moru -Mediteranski koridor i čak 38% na koridoru
Sjeverno more-Baltik. Osim toga, Europa ima vrlo različite flote
unutrašnjih plovila, što ovaj promet čini vrlo prikladnim za prijevoz
različitih vrsta i količina tereta do različitih odredišta bilo velikim ili
malim plovnim putovima. Stoga je ključno unaprijediti završetak mreže
unutarnjih plovnih putova TEN-T i učiniti sektor zelenijim, digitaliziranijim
i sposobnijim za budućnost. Te ambicije treba uskladiti s dovoljnim
ulaganjima. Zbog toga snažno potičemo Komisiju da osnuje posebni
Europski fond za promet unutarnjim plovnim putovima. "
Sljedeći koraci
O rezoluciji o unutarnjem plovnom prometu (IWT) u Europi sada
treba izglasati puni dom Parlamenta, moguće tijekom zasjedanja u rujnu.