09.03.2022.
U Zagrebu, 9.
ožujka 2022. – Koordinacija javnih linijskih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi
poslodavaca (HUP) komentirala je danas reakciju Vlade RH na povećanje cijene
goriva. Vlada je, uz tzv. zamrzavanje marže, smanjila i trošarine na bezolovni motorni benzin i dizelsko gorivo.
Iako će građani možda privremeno osjetiti mjeru, ona za sve prijevoznike nema
pozitivan neto učinak. Naime, od 2019. godine postoji institut povrata dijela
trošarine za dizelsko gorivo kroz koji država prijevoznicima vraća
razliku između visine hrvatske trošarine i one minimalne za zemlje EU, propisane
Direktivom 2003/96/EZ.
Niža stopa trošarine, prijevoznicima u konačnici znači i manji povrat. U
svom obrazloženju Vlada RH je istaknula kako je mjera povrata trošarine u 2021.
godini iznosila nešto preko 160 milijuna kuna, ali je propustila naglasiti kako
će nakon ove mjere u 2022. godini taj izdatak biti znatno manji.
Pritom valja istaknuti da je trošarina fiksna unutar strukture cijene
goriva, dok se PDV naplaćuje na ukupnu cijenu, što znači da je državni prihod
svakim poskupljenjem značajno veći.
– Svjesni smo da su uzroci poskupljenja goriva globalni, ali smatramo
da se teret mora ravnomjerno raspodijeliti. Ne mogu građani i prijevoznici strepiti
od utorka do utorka i najave novih poskupljenja goriva, dok država uvijek zna
da im ono nosi i veće prihode PDV-a. Sektor je na koljenima i treba pomoć –
rekao je Hrvoje Meštrović, predsjednik Koordinacije javnih linijskih
prijevoznika, dodavši da rast cijena goriva otežava funkcioniranje autobusnim
prijevoznicima koji su ionako pritisnuti negativnim pandemijskim trendovima
zbog kojih se, primjerice, u tzv. povremenom prijevozu putnika bilježi pad od
čak 90 posto.
Cijene nafte na referentnim tržištima su ovaj tjedan dodatno porasle pa
je, kako ističu autobusni prijevoznici, krajnje vrijeme za konkretne mjere za
cjelokupni sektor. Nama susjedna Slovenija je, primjerice, već donijela
privremene mjere sufinanciranja troškova uzrokovanih porastom cijena energenata
za gospodarstvenike. Tako Slovenija, prema definiranoj metodologiji i jasnom
dokazivanju porasta troškova energije u odnosu na 2021., izravno sufinancira
poslovanje gospodarstvenika. Pritom je riječ o zemlji u kojoj autobusni
prijevoznici već 14 godina imaju potpisane ugovore o javnoj usluzi koji imaju
ugrađene tzv. dizel klauzule zbog kojih su otporni na šokove uzrokovane skokom
cijena goriva.
– Hrvatska sad plaća danak dugogodišnje nezainteresiranosti države za
autobusni prijevoz. Dok se prijevoznici u Sloveniji mogu othrvati i pandemiji i
visokim cijenama goriva, mi smo prisiljeni uvijek iznova moliti za pomoć.
Želimo sustavno rješenje i mjere sufinanciranja poslovanja sektora u ovim
izvanrednim okolnostima, odnosno ubrzanje potpisivanja ugovora o javnoj usluzi
za županijama koje bi imale ugrađene dizel klauzule. Autobus će uskoro biti
jedini priuštiv način putovanja, ali negdje drugdje jer u Hrvatskoj
prijevoznika više neće biti –
zaključio je Meštrović.