24.04.2018.
Rezultati su pokazali
kako je Hrvatima glazba važna te ju 95
posto ispitanika sluša svakodnevno, a podjednako vole domaću i stranu glazbu. Ipak, čak dvije trećine ispitanika u Hrvatskoj piratizira glazbeni sadržaj, a
imajuću u vidu kako jedan dio ispitanika smatra da je pohranjivanje glazbe s
YouTubea na računalo legalno, sasvim sigurno je da je taj broj i veći. Hrvati
također smatraju da glazba treba biti
besplatna, njih čak 75 posto. Zanimljivo
je da u isto vrijeme 8 od 10 ispitanika
smatra kako umjetnici moraju moći živjeti od svoga rada te kako su dobro upoznati
s pojmovima intelektualnog vlasništva.
Hrvati nisu dovoljno upoznati
s ponudom legalnih servisa za slušanje glazbe i tek 16 posto ispitanika smatra mogućim korištenje nekog plaćenog servisa u
budućnosti. Plaćeni streaming servisi poput Spotifya, Deezera i Itunesa
zaslužni su za prvi rast glazbene industrije u zadnjih 10 godina i postaju dominantan
način slušanja glazbe u svijetu gdje broj korisnika bilježi trend rasta iz
godine u godinu. Poprilično očekivano - više od 93 posto ispitanika koristi stranice poput YouTubea gdje se glazba
može slušati besplatno. Tek mali broj ispitanika može se spontano dosjetiti
nekog plaćenog glazbenog servisa, dok više od trećine navodi krive odgovore
poput YouTubea ili streama radijskih postaja. Deezer je najpoznatiji streaming servis kojeg se spontano dosjetilo 30
posto ispitanika, a slijede ga s nešto manje od 10 posto Spotify te Google
Play na 6,3 posto.
Više od 96 posto ispitanika sluša glazbu putem
radija i Interneta čineći ih najčešćim medijima za slušanje glazbe. Radio
je i najčešći kanal putem kojeg ispitanici saznaju za novu glazbu, naročito
populacija starija od 45 godina. Slijede YouTube
i televizija putem kojih za novu glazbu saznaje više od 80 posto ispitanika. Mladi u dobi od 15 do 34 godine češće od ostalih
ispitanika pronalaze novu glazbu putem YouTubea
i društvenih mreža.
Nakon predstavljanja
rezultata Istraživanja uslijedila je i panel rasprava na temu „Suvremeni načini
korištenja glazbe“ koja je okupila relevantne dionike iz područja
intelektualnog vlasništva, autorskog i srodnih prava te glazbene industrije. Na
panelu su sudjelovali ravnateljica Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo Ljiljana Kuterovac, član Vijeća za
elektroničke medije Davor Marić, glavni
tajnik Hrvatskog društva skladatelja
Antun Tomislav Šaban, predsjednik Hrvatske diskografske udruge Želimir Babogredac te proslavljeni
autor i glazbenik Tonči Huljić, dok
je razgovor moderirao novinar Mislav
Togonal.
Panel se uz osvrt na
rezultate istraživanja dotaknuo i pitanja poput tzv. vrijednosnog jaza, velikog
izazova glazbene industrije koji se odnosi na nerazmjer u plaćanju naknada za
autorska i srodna prava od strane servisa poput YouTubea gdje korisnici sami
objavljuju sadržaj i drugih plaćenih servisa koji ista prava pravovremeno
reguliraju. Glavni tajnik Hrvatskog društva skladatelja Antun Tomislav Šaban istaknuo je kako se to pitanje upravo rješava
na razini Europske unije, a samim tim njegovo rješavanje značilo bi pozitivan
pomak naprijed i za hrvatske autore.
Ravnateljica Državnog
zavoda (DZIV) Ljiljana Kuterovac
istaknula je kako su u doba digitalne transformacije u Hrvatsku prvo stigli
nelegalni načini slušanja glazbe pa tek onda legalni servisi te iz tog razloga
rezultati istraživanja nisu iznenađujući. Istaknula je i kako DZIV provodi
edukativne akcije o podizanju svijesti o zaštiti intelektualnog vlasništva te
kako pozivaju nositelje prava da se uključe u njihove akcije.
„Hrvatska je regionalna glazbena sila koja pokriva tržište od približno
20 milijuna ljudi uz istovremeno ogromno globalno tržište slušatelja iz
dijaspore koji nemaju jezičnih barijera u praćenju hrvatske glazbe. Ako imamo u
vidu da danas hrvatska glazba ostvaruje do tri puta veće prihode od digitalnog
iskorištavanja iz inozemstva nego u vlastitoj zemlji, jasno je da je riječ o
ogromnom potencijalu i za Republiku Hrvatsku. Podizanje svijesti i edukacija
građana te stvaranje pretpostavki za dolazak najvećih legalnih glazbenih
servisa na naše tržište neće činiti hrvatsku glazbu samo dobrim izvoznim
proizvodom, već će uspjeh na digitalnom tržištu ostvarivati i u vlastitoj
zemlji. Vjerujemo da je i ovo istraživanje jedan korak naprijed ka tome, ali vjerujemo
i kako su ključne i nacionalne kampanje koje bi se provodile kroz sinergiju i suradnju
državnih tijela i ministarstava s nositeljima prava “, zaključio je predsjednik HDU-a Želimir Babogredac.