25.03.2020.
Inače
se potpore zbog uništenja i oštećenja imovine zbog elementarnih nepogoda koje
poslodavac isplaćuje radniku ne smatraju dohotkom, osim ako se radi o prirodnoj
katastrofi koju je proglasila Vlada RH i ako su potpore omogućene svim radnicima
koji su pretrpjeli štetu. Upravo ovaj prvi uvjet predstavlja specifičan izazov
za područje Grada Zagreba. Naime, iako je Grad Zagreb proglasio prirodnu
nepogodu, čl. 4. st. 4. Pravilnika o porezu na dohodak zahtijeva da ju proglasi
Vlada RH.
Vlada
RH prirodnu nepogodu može proglasiti ako se ispune uvjeti iz čl. 3. st. 4.
Zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda: „(4)
Prirodna nepogoda može se proglasiti ako je vrijednost ukupne izravne štete
najmanje 20 % vrijednosti izvornih prihoda jedinice lokalne samouprave za
prethodnu godinu ili ako je prirod (rod) umanjen najmanje 30 % prethodnog 2
trogodišnjeg prosjeka na području jedinice lokalne samouprave ili ako je
nepogoda umanjila vrijednost imovine na području jedinice lokalne samouprave
najmanje 30 %.“
Unatoč
tome što je u središtu Grada Zagreba zabilježena velika materijalna šteta i što
su pojedini dijelovi grada ostali bez struje i vode, ostaje upitno je li se
radi o šteti koja ispunjava uvjet dovoljno velike štete iz navedene odredbe
Zakona. S obzirom kako su prihodi Grada Zagreba u proračunu za 2019. godinu
bili blizu 10 milijardi HRK nije za očekivati kako će šteta izazvana potresom
biti tolika da bi se mogla proglasiti prirodna nepogoda od strane Vlade RH.
Upravo
zbog jedinstvene veličine proračuna Grada Zagreba u RH moglo bi se dogoditi da
će radnici ostati bez pomoći od strane svojih poslodavaca. Poslodavci žele
isplatiti potporu svojim zaposlenicima za saniranje štete ili da im beskamatno
pozajme novac jer su zbog potresa morali iseliti iz svojih domova stoga apeliraju
i ovim putem prema Ministarstvu i Vladi RH da im se to omogući.
Dopis HUP-a na temu neoporezive isplate potpore radnicima pogođenim potresom u Gradu Zagrebu je u nastavku:
DOPIS - HUP