Pomorski promet mora pridonijeti klimatskoj neutralnosti, kažu zastupnici Europskog parlamenta

07.07.2020.

 Kako bi dekarbonizirao pomorski promet, Odbor za zaštitu okoliša izglasao je u utorak (7.7.2020.)  da emisije CO2 iz pomorskog sektora budu uključene u EU sustav trgovanja emisijama (ETS).

Komisija je iznijela prijedlog za reviziju sustava EU-a za nadzor, izvješćivanje i provjeru emisija CO2 iz pomorskog prometa („ Uredba EU-a o MRV-u “) i uskladila ga s novim obvezama Međunarodne pomorske organizacije (IMO) za praćenje emisija iz 2019. i izvješće 2020. godine.

U zakonodavnom izvješću koje je u utorak odobreno (62 glasa za, 3 i 13 suzdržanih) Odbor za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane pozdravlja prijedlog, ali želi vidjeti više ambicija i izglasao je uključivanje brodova od  5000 bruto tonaže i višeemisije EU Sustav trgovanja (ETS) . Osim toga, zastupnici u Europskom parlamentu kažu da tržišne politike smanjenja emisija nisu dovoljne, pa su uveli i obvezujuće zahtjeve za brodske tvrtke da smanje 20% prosječne godišnje emisije CO2 po prijevozu, barem za 40% do 2030. godine.

 

Izvjestiteljica Jutta Paulus (Zeleni / EFA) rekla je: "Danas šaljemo snažan signal u skladu s Europskim zelenim sporazumom i klimatskim izvanrednim situacijama: Nadgledanje i izvješćivanje o emisiji CO2 je važno, ali samo statistike ne štede ni jedan gram staklenika zbog toga idemo dalje od prijedloga Komisije i zahtijevamo strože mjere za smanjenje emisije iz pomorskog prometa. "

 

Osnivanje Oceanskog fonda

Odbor poziva na osnivanje  „Oceanskog fonda“ za razdoblje od 2023. do 2030. godine, financiranog prihodima od dražbi u okviru ETS-a, kako bi brodovi bili energetski učinkovitiji i podržali ulaganja u inovativne tehnologije i infrastrukturu, poput alternativnog goriva i zelenih luka te dekarbonizirali sektor pomorskog prometa.

20% prihoda u Fondu upotrebljavalo bi se za doprinos zaštiti, obnovi i učinkovitoj upravljanju morskim ekosustavima pod utjecajem globalnog zatopljenja.

 

Potrebni su međunarodni napori

Zastupnici Europskog parlamenta slažu se kako je važno uskladiti obveze izvješćivanja EU-a i Međunarodne pomorske organizacije (IMO) kako je predložila Komisija. Međutim, vjeruju da u IMO-u nema napretka i traže od Komisije da ispita cjelokupni integritet okolišnih mjera koje je odlučila IMO, uključujući ciljeve iz Pariškog sporazuma. Hitno je potreban globalni ambiciozni sporazum o emisijama stakleničkih plinova.

 

Sljedeći koraci

Kad ga se usvoji na plenarna sjednica EP-a, što bi se trebalo dogoditi tijekom zasjedanja u Strasbourgu 14. - 17. rujna, Parlament će biti spreman započeti pregovore s državama članicama o konačnom obliku zakonodavnog akta.

 

Pozadina

Pomorski promet i dalje je jedini sektor bez posebnih obveza EU-a za smanjenje emisija stakleničkih plinova. Globalna brodska djelatnost emitira značajne količine stakleničkih plinova, za koje se procjenjuje da su oko 2-3% ukupnih globalnih emisija stakleničkih plinova. To je više od emisija bilo koje države članice EU. U 2015. godini u EU-u je 13% ukupnih emisija stakleničkih plinova u EU dolazilo iz prometnog sektora

vrh stranice