07.07.2020.
Komisija
je iznijela prijedlog za reviziju sustava EU-a za nadzor,
izvješćivanje i provjeru emisija CO2 iz pomorskog prometa („ Uredba EU-a o MRV-u “) i uskladila ga s novim obvezama
Međunarodne pomorske organizacije (IMO) za praćenje emisija iz 2019. i izvješće
2020. godine.
U
zakonodavnom izvješću koje je u utorak odobreno (62 glasa za, 3 i 13
suzdržanih) Odbor za okoliš, javno zdravlje i
sigurnost hrane pozdravlja prijedlog, ali želi vidjeti više ambicija i
izglasao je uključivanje brodova od 5000 bruto tonaže i više
u emisije
EU Sustav trgovanja (ETS) . Osim toga, zastupnici u Europskom
parlamentu kažu da tržišne politike smanjenja emisija nisu dovoljne, pa su
uveli i obvezujuće zahtjeve za brodske tvrtke da smanje 20% prosječne
godišnje emisije CO2 po prijevozu, barem za 40% do 2030. godine.
Izvjestiteljica Jutta Paulus (Zeleni / EFA) rekla je: "Danas
šaljemo snažan signal u skladu s Europskim zelenim sporazumom i klimatskim
izvanrednim situacijama: Nadgledanje i izvješćivanje o emisiji CO2 je važno,
ali samo statistike ne štede ni jedan gram staklenika zbog toga idemo dalje od
prijedloga Komisije i zahtijevamo strože mjere za smanjenje emisije iz
pomorskog prometa. "
Osnivanje
Oceanskog fonda
Odbor
poziva na osnivanje „Oceanskog fonda“ za razdoblje od 2023. do 2030.
godine, financiranog prihodima od dražbi u okviru ETS-a, kako bi brodovi bili
energetski učinkovitiji i podržali ulaganja u inovativne tehnologije i
infrastrukturu, poput alternativnog goriva i zelenih luka te dekarbonizirali
sektor pomorskog prometa.
20%
prihoda u Fondu upotrebljavalo bi se za doprinos zaštiti, obnovi i učinkovitoj
upravljanju morskim ekosustavima pod utjecajem globalnog zatopljenja.
Potrebni
su međunarodni napori
Zastupnici
Europskog parlamenta slažu se kako je važno uskladiti obveze izvješćivanja EU-a
i Međunarodne pomorske organizacije (IMO) kako je predložila
Komisija. Međutim, vjeruju da u IMO-u nema napretka i traže od Komisije da
ispita cjelokupni integritet okolišnih mjera koje je odlučila IMO, uključujući
ciljeve iz Pariškog sporazuma. Hitno je potreban globalni ambiciozni
sporazum o emisijama stakleničkih plinova.
Sljedeći
koraci
Kad
ga se usvoji na plenarna sjednica EP-a, što bi se trebalo dogoditi tijekom
zasjedanja u Strasbourgu 14. - 17. rujna, Parlament će biti spreman započeti
pregovore s državama članicama o konačnom obliku zakonodavnog akta.
Pozadina
Pomorski
promet i dalje je jedini sektor bez posebnih obveza EU-a za smanjenje emisija
stakleničkih plinova. Globalna brodska djelatnost emitira značajne količine
stakleničkih plinova, za koje se procjenjuje da su oko 2-3% ukupnih globalnih
emisija stakleničkih plinova. To je više od emisija bilo koje države
članice EU. U 2015. godini u EU-u je 13% ukupnih emisija stakleničkih plinova u EU dolazilo iz
prometnog sektora