22.07.2022.
Unatoč daljnjem poskupljenju
energenata i pogoršavanju stanja u gospodarstvu, Hrvatska još nije proširila
prvotni paket mjera donesen u veljači, posebice vezano uz značajno poskupljenje
električne energije koja je za većinu poslodavaca primarni energent u
poslovanju.
Poslovni sektor očekuje
daljnje intervencije jer više nije u mogućnosti samostalno iznijeti dodatna
poskupljenje energenata.
U slučaju da Vlada ne djeluje u cilju ublažavanja
rasta cijena električne energije na poduzetništvo, ugroženo bi bilo ne samo
poslovanje pojedinačnih poduzeća nego i rast cjelokupnog gospodarstva.
Naime, dobar dio poduzeća je već najavilo kako će, zbog značajnog povećanja
troškova, morati odustati od planiranih investicija, što za sobom vuče i
zaustavljanje novog zapošljavanja, a ako tome pridodamo i očekivani pad osobne
potrošnje i izvoza uslijed rasta cijena, onda možemo očekivati značajan udar na
cjelokupnu ekonomsku aktivnost. Osim toga, bez intervencije Vlade, poduzetnici
će biti primorani na značajno povećanje cijena svojih proizvoda i usluga što
će, u uvjetima galopirajuće inflacije, dodatno i značajno utjecati na opću
stopu inflacije u RH.
HUP
stoga predlaže mjere
koje ne zahtijevaju bilo kakva izravna davanja iz proračuna, a njihovim
prihvaćenjem bi se: (i) smanjio inflatorni pritisak, (ii) omogućile daljnje
investicije te (iii) očuvala radna mjesta i povećala ukupna zaposlenost:
1.
Ograničiti cijenu električne energije na do 150
EUR / MWh za sve gospodarske subjekte u razdoblju od 1.8.2022. do
31.12.2023.
· Cijena
električne energije za poduzetnike sastoji se od: (i) dio cijene koji se
slobodno ugovara i reguliranog dijela cijena koji se sastoji od (ii) naknade za
prijenos i distribuciji električne energije, tzv. mrežarine, (iii) naknade za
obnovljive izvore energije i (iv) trošarine (0,5 EUR / MWh). Najznačajniji
element cijene je dio koji se slobodno ugovora. Međutim, ta cijena je u
potpunosti vezana za tržište električne energije u Budimpešti (HUDEX) koje je
postalo potpuno spekulativno i ne odgovora troškovima/cijeni proizvodnje te
specifičnim prilikama u Hrvatskoj. Naime, cijena električne energije iz
vlastite proizvodnje i dalje je značajno ispod 100 EUR dok je tržišna cijena
električne energije danas oko 400 EUR. Hrvatska (HEP i ostali) proizvede oko
70% potreba električne energije hrvatskih građana, javnih institucija i
poduzetnika, dok se, prema raspoloživim podacima, uvozi tek 30% električne
energije. U tom smislu nema opravdanja da se hrvatskim poduzetnicima i
građanima naplaćuje spekulativna cijena električne energije koja je u
potpunosti vezana za kretanja na HUDEX-u. Navodimo primjer Grčke u kojoj je
vlada odredila najvišu razinu cijene i čak odlučila vratiti dio preplaćenih
iznosa u ovoj godini.
- Predložena
cijena do 150 EUR / MWh predstavlja razumnu granicu za ograničenje. Naime,
ta cijena je opet značajno veća od cijene koju plaća građanstvo (prema
ograničenju koje je Vlada donijela) čime će gospodarstvo podnijeti znatno
veći teret poskupljenja te je (vjerojatno) na toj razini cijena glavni
opskrbljivač zatvorio dugoročne ugovore i s kupcima i na tržištu
električne energije čime za opskrbljivača (HEP) ova cijena ne bi trebala
predstavljati značajnije opterećenje. S druge strane, pružit će
poduzetnicima predvidljivost u poslovanju i zaštiti ih od spekulativnih
cijena električne energije.
- U
kontekstu provedbe ove mjere predlažemo razmotriti da se cijena iznad
ograničenog iznosa obračunski pokriva iz hrvatskog programa u sklopu Privremenog
okvira za mjere državne potpore u kriznim situacijama za potporu
gospodarstvu nakon ruske agresije na Ukrajinu (2022/C 131 I/01).
2.
Privremeno (u razdoblju od 1.8.2022. do
31.12.2023.) ukinuti, odnosno trajno smanjiti mrežarinu i trošarine
- Iako je
dio cijene koji se slobodno ugovara najveći dio troška električne
energije, mrežarina također predstavlja značajno opterećenje u računu za
električnu energiju (kod velikih poduzetnika u 2021. godini do 40%).
Privremeno ukidanje ili smanjenje mrežarine, ali i drugih naknada i
trošarina, pomoći će poduzetnicima da lakše podnesu pritisak cijene
električne energije.
3.
Razmotriti privremeno smanjenje naknade za
obnovljive izvore energije u razdoblju od 1.8.2022. do 31.12.2023.
·
Privremeno smanjenje naknade za obnovljive izvore
energije (OIE) pomoći će poduzetnicima da lakše podnesu pritisak cijene
električne energije. S tim u vezi,
skrećemo pažnju da Republika Njemačka ukida naknadu za OIE od 1.7.2022.
·
U skladu s time, predlažemo
kompenzacijske mjere za poduzeća u sektoru obnovljivih izvora energije.
4.
Umanjiti osnovicu poreza na dobit za iznos
povećanja troška električne energije poduzetnika u odnosu na 2021. godinu
- S
obzirom da će i s cijenom od 150 EUR / MWh kao najvišom cijenom,
poduzetnici plaćati električnu energiju značajno više nego kućanstva te
dvostruko više nego u 2021. godini, kako bi se osiguralo stvaranje dobiti
i time održala investicijska aktivnost gospodarstva te željeni rast BDP-a,
potrebno je dodatno pomoći gospodarstvu s mjerama porezne politike,
ponajprije smanjenjem obveze plaćanja poreza na dobit umanjenjem osnovice
poreza na dobit za iznos povećanja troška električne energije u odnosu na
2021. godinu.
Gospodarstvo je spremno
investirati u energetsku učinkovitost i obnovljive izvore, no potrebno je
urediti zakonodavne okvire unutar koji će biti dovoljno poticajno za
poduzetnike. No, trenutno je od iznimnog značaja pružati kratkoročnu potporu
i smanjiti pritisak kojem su poslovni subjekti svakodnevno izloženi, a što je
moguće kroz smanjenje izravnih troškova. Kao dugoročnu mjeru u HUP
podržava pokretanje natječaja prvenstveno za bespovratna sredstva, te podredno
pristup financijskim instrumentima, uz otklanjanje nedostatka i izazova u
prijavi na iste, dakle potrebno je pojednostavniti prijavu, kao i prilagoditi
uvjete provedbe