30.06.2021.
EU-ov sustav PDV-a posljednji je put ažuriran 1993. i nije se
razvijao usporedno s rastom prekogranične e-trgovine koji je posljednjih godina
preobrazio maloprodajni sektor. Pandemija koronavirusa dodatno je ubrzala
procvat internetske maloprodaje i ponovno naglasila potrebu za reformom kako bi
se osiguralo da se PDV na internetsku prodaju plaća u zemlji potrošača. Novim
pravilima ujedno se pojednostavnjuje život kupaca i poslovanje trgovaca.
Učinak novih pravila koja na snagu stupaju 1. srpnja
osjetit će internetski prodavatelji i trgovine/platforme unutar i izvan EU-a,
pružatelji poštanskih usluga i kurirske službe, carinske i porezne uprave te
potrošači.
Što se mijenja?
Od 1. srpnja 2021. uvest će se niz promjena načina naplate PDV-a
na internetsku prodaju, neovisno o tome kupuju li potrošači od trgovaca unutar
ili izvan EU-a:
- U
skladu s postojećim sustavom PDV se ne naplaćuje na robu u vrijednosti
manjoj od 22 eura, koju u EU uvezu poduzeća izvan EU-a. Od četvrtka to
se izuzeće ukida tako da se PDV naplaćuje na svu robu koja ulazi
u EU, kao i na robu koju prodaju poduzeća iz EU-a. Studije i iskustva
pokazali su da se to izuzeće zloupotrebljava, pri čemu beskrupulozni
prodavači izvan EU-a pogrešno označuju vrijednost pošiljaka robe, npr.
pametnih telefona, kako bi iskoristili izuzeće. Rupa u zakonu tim
poduzećima omogućuje da ponude nižu cijenu od svojih konkurenata u EU-u i
zbog toga proračuni zemalja članica godišnje gube 7 milijardi eura, što
pak dovodi do većeg poreznog opterećenja za druge porezne obveznike.
- Trenutačno
internetski prodavatelji moraju biti registrirani u sustavu PDV-a u svakoj
državi članici u kojoj njihov promet premašuje određeni ukupni prag, koji
se razlikuje od zemlje do zemlje. Od 1. srpnja različite pragove zamijenit
će jedinstveni prag EU-a od 10 000 eura iznad kojeg
se PDV mora platiti u državi članici u koju se roba isporučuje. Kako bi se
tim poduzećima pojednostavnilo poslovanje te kako bi im se olakšala
prodaja u drugim državama članicama, internetski prodavatelji sada se mogu
registrirati za elektronički portal „sve na jednom mjestu” na
kojem mogu izvršiti sve svoje obveze povezane s PDV-om pri prodaji u
cijelom EU-u. Taj prag od 10 000 eura već se od 2019. primjenjuje na
elektroničke usluge koje se prodaju na internetu.
Umjesto da se bore sa složenim postupcima u drugim zemljama,
mogu se registrirati u svojoj državi članici i na vlastitom jeziku. Nakon
registracije internetski trgovac može prijaviti i platiti PDV u sustavu „sve na
jednom mjestu” za svu svoju prodaju u EU-u putem tromjesečne prijave. Sustav
„sve na jednom mjestu” pobrinut će se za prijenos PDV-a predmetnoj državi
članici.
- Isto
tako, uvođenjem uvoznog sustava „sve na jednom mjestu” za
prodavatelje koji nisu iz EU-a omogućit će im se jednostavno registriranje
u sustavu PDV-a u EU-u i osigurati da se točan iznos PDV-a prenese u
državu članicu u kojoj PDV dospijeva. Za potrošače to znači mnogo
veću transparentnost: ako kupujete od prodavatelja ili
platforme izvan EU-a registrirane u sustavu „sve na jednom mjestu”, PDV bi
trebao biti dio cijene koju plaćate prodavaču. To znači da carinska tijela
ili kurirske službe više ne traže dodatne uplate kada roba stigne u vašu
matičnu zemlju jer je PDV već plaćen.
Poduzeća izvan EU-a već su u velikom broju registrirana za
uvozni sustav „sve na jednom mjestu”, uključujući najveće globalne internetske
trgovine.
Kontekst
Postojeća pravila EU-a o PDV-u posljednji su put ažurirana
1993., znatno prije digitalnog doba, i nisu prilagođena potrebama poduzeća,
potrošača i javnih tijela u doba prekogranične internetske trgovine. U
međuvremenu je procvat internetske trgovine preobrazio maloprodaju diljem
svijeta te se dodatno ubrzao tijekom pandemije.
Iako nova pravila uvode veliku promjenu u načinu na koji
internetska poduzeća u EU-u ispunjavaju svoje obveze u vezi s PDV-om, to će
donijeti neupitnu korist kad je riječ o jednostavnosti poslovanja, smanjenju
prijevara i poboljšanju potrošačkog iskustva za internetske kupce u EU-u.
Sličan minisustav „sve na jednom mjestu” za PDV već se uspješno
provodi od 2015. za prekograničnu prodaju elektroničkih usluga. Njegovo
proširenje na internetsku prodaju robe pružit će još više prednosti
internetskim trgovcima na malo i potrošačima u EU-u. Slične reforme uvedene su
i dobro funkcioniraju u drugim jurisdikcijama kao što su Norveška, Australija i
Novi Zeland.
Više informacija
Sve pojedinosti, uključujući savjete i informativne članke za poduzeća
i potrošače, dostupne su na ovoj internetskoj
stranici.