15.07.2019.
Sukladno reformi
cestovnog sektora, očekuje se da će Hrvatska od 2022. zamijeniti trenutni
sustav naplate cestarine. Tradicionalnu Stop & Go naplatu trebao bi
zamijeniti kombinirani sustav naplate baziran na beskontaktnim tehnologijama,
odnosno DSRC-u (unaprijeđenoj verziji ENC-a) i automatskom očitanju
registarskih oznaka (ALPR). Velikim infrastrukturnim zaokretom dokinuli bi se
izazovi zatvorenog sustava, koji u osnovi nije mijenjan već duže vremena.
Od 2022. u potpunosti
bi se trebala ukinuti fizička naplata cestarina, a Projekt restruktuiranja
cestovnog sektora vrijedan gotovo 570 milijuna kuna, trebao bi rezultirati
višestrukim koristima kako za same korisnike, tako i za državu. Projekcije
pokazuju kako bi modernizacija sustava utjecala na povećanje prometne
fluidnosti, kao i na smanjenje emisije štetnih plinova. Izrađivači studije
posebno su vodili računa o tome da smo turistička zemlja te da 85 posto turista
dolazi cestama. Usporedbe radi, novi model slobodnog prolaza u prosjeku
propušta 3.000 vozila po satu, ENC 600, dok
protok zbog ručne naplate iznosi samo 200 vozila po satu. Tarifni modeli
stimulirat će korištenje autocesta u razdobljima nižeg prometa, a korisnici će,
kao i do sada, moći ostvarivati popuste putem ENC-a. Korištenje ENC-a biti će
obavezno za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila moći birati između
njega i automatskog očitanja registarskih oznaka.
Biti će postavljeno niz prodajnih mjesta, posebice u blizini državnih
granica, gdje će se korisnici moći registrirati, odnosno gdje će se prodavati
DSRC i ENC uređaji. Postojati će i namjenske staze u blizini granice koje će se
koristiti za registraciju u sustav očitovanja registarskih pločica i odgovarajuće
bankovne kartice.
Što se tiče financijskog
aspekta, pozitivno bi se utjecalo na smanjenje operativnih troškova naplate,
pri čemu bi procijenjena ušteda iznosila dodatnih 13 milijuna kuna na mjesečnoj
razini, odnosno ukupnih 516 milijuna godišnje. Potrebno je naglasiti kako bi
planirane uštede imale efekta i na daljnje smanjenje cestarskog duga.