16.12.2020.
Oba
prijedloga temelje se na europskim vrijednostima. Novim pravilima bolje će se
zaštititi potrošači i njihova temeljna prava na internetu te će se stvoriti
pravednija i otvorenija digitalna tržišta za sve dionike. Suvremenim pravilima
koja će biti ujednačena na cijelom jedinstvenom tržištu potaknut će se
inovacije, rast i konkurentnost, a korisnicima ponuditi nove, bolje i pouzdane
internetske usluge. Podržat će se i rast manjih platformi, malih i srednje
velikih te novoosnovanih poduzeća koja će imati jednostavan pristup kupcima na
cijelom jedinstvenom tržištu uz istodobno smanjenje troškova usklađivanja sa
zakonodavstvom. Nadalje, novim pravilima zabranit će se nepošteni uvjeti koje
nameću platforme koje su postale ili za koje se očekuje da će postati
nadzornici pristupa jedinstvenom tržištu. Ta dva nova prijedloga temelj su
ambicije Europske komisije da ovo postane digitalno desetljeće Europe.
Izvršna
potpredsjednica za Europu spremnu za digitalno doba Margrethe Vestager izjavila
je: Današnja dva prijedloga imaju jednu svrhu: zajamčiti nama, kao
korisnicima, pristup širokoj paleti sigurnih proizvoda i usluga na internetu, a
poduzećima koja posluju u Europi omogućiti slobodno i pošteno tržišno
natjecanje na internetu baš kao i izvan njega. Sve je to jedan svijet. Moramo imati
mogućnost sigurno kupovati i vjerovati vijestima koje čitamo. Ono što je
nezakonito u fizičkom svijetu jednako je nezakonito i na internetu.
Povjerenik
za unutarnje tržište Thierry Breton izjavio je: Mnoge
internetske platforme stekle su središnje mjesto u životu naših građana i
poduzeća, pa čak i našeg društva i demokracije u cjelini. Današnjim
prijedlozima ustrojavamo digitalni prostor za sljedećih nekoliko desetljeća.
Usklađenim pravilima, ex ante obvezama, boljim nadzorom, brzom provedbom i odvraćajućim
sankcijama svima koji nude i upotrebljavaju digitalne usluge u Europi zajamčit
ćemo dostupnost svih prednosti koje donose sigurnost, pouzdanost, inovacije i
poslovne prilike.
Akt
o digitalnim uslugama
Digitalne
usluge i okruženje u kojem se pružaju danas su bitno drukčiji nego prije 20
godina, kada je donesena Direktiva o elektroničkoj trgovini. Internetski
posrednici postali su neizostavni akteri u digitalnoj transformaciji.
Internetske platforme donijele su brojne koristi potrošačima, pridonijele inovacijama,
olakšale prekograničnu trgovinu unutar Unije i izvan nje te stvorile nove
prilike za brojna poduzeća i trgovce u Europi. Istodobno se koriste za širenje
nezakonitog sadržaja ili za prodaju nezakonite robe ili usluga na internetu.
Pojavili su se neki vrlo veliki akteri koji su gotovo postali javni prostori za
razmjenu informacija i internetsku trgovinu. Poprimili su sistemsku prirodu, a
osobito su opasni za korisnička prava, zaštitu podataka i javno sudjelovanje.
Kada
se donese Akt o digitalnim uslugama, obvezujuća pravila na razini EU-a
primjenjivat će se na sve pružatelje digitalnih usluga kojima se potrošači
povezuju s robom, uslugama ili sadržajem. Pravila će obuhvaćati i nove postupke
za brže uklanjanje nezakonitog sadržaja te sveobuhvatnu zaštitu temeljnih prava
korisnika na internetu. Novim okvirom uravnotežit će se prava i odgovornosti
korisnika, posredničkih platformi i javnih tijela u skladu s europskim
vrijednostima, uključujući poštovanje ljudskih prava, slobodu, demokraciju,
ravnopravnost i vladavinu prava. Prijedlogom se dopunjuje akcijski
plan za europsku demokraciju kojim se želi povećati otpornost
demokracija.
Konkretno,
Aktom o digitalnim uslugama za pružatelje digitalnih usluga uvest će se niz
novih obveza usklađenih na razini EU-a te pažljivo stupnjevanih u skladu s
veličinom i dosegom pružatelja usluga. Obveze obuhvaćaju:
- pravila za uklanjanje nezakonite robe, usluga ili
sadržaja na internetu
- zaštitne mehanizme za korisnike čiji su sadržaj
platforme neopravdano izbrisale
- nove obveze za vrlo velike platforme o poduzimanju
mjera utemeljenih na riziku kako bi se spriječila zlouporaba njihovih
sustava
- sveobuhvatne mjere transparentnosti koje obuhvaćaju i
oglašavanje na internetu te algoritme koji se koriste za preporučivanje
sadržaja korisnicima
- nove ovlasti za nadzor nad funkcioniranjem platformi,
među ostalim lakšim pristupom istraživačâ ključnim podacima o platformama
- nova pravila o sljedivosti poslovnih korisnika na
internetskim stranicama za kupoprodaju kako bi se olakšalo otkrivanje
prodavača nezakonite robe
- inovativni postupak suradnje među javnim tijelima kojim
će se zajamčiti učinkovita provedba pravila na cijelom jedinstvenom
tržištu.
Platforme
koje koristi više od 10 % stanovništva EU-a (45 milijuna korisnika)
smatraju se sistemskima pa se na njih primjenjuju posebne obveze o nadzoru nad
vlastitim rizicima te nova nadzorna struktura. Taj novi okvir za odgovornost
sastojat će se od odbora nacionalnih koordinatora digitalnih usluga, a
obuhvaćat će posebne ovlasti za Komisiju kada je riječ o nadzoru nad vrlo
velikim platformama, uključujući mogućnost izravnog sankcioniranja takvih
platformi.
Akt
o digitalnim tržištima
Aktom
o digitalnim tržištima rješavaju se negativne posljedice koje proizlaze iz
određenog ponašanja platformi koje djeluju kao digitalni „nadzornici pristupa”
jedinstvenom tržištu. Riječ je o platformama koje imaju znatan utjecaj na
unutarnje tržište, koje poslovnim korisnicima služe kao važna točka pristupa
klijentima te koje imaju, ili se može predvidjeti da će imati, čvrst i trajan
položaj na tržištu. Takve se platforme zbog svoje tržišne moći mogu naći u
poziciji da djeluju kao privatni regulatori te da postanu uska grla između
poduzeća i potrošača. Takva poduzeća ponekad imaju kontrolu nad čitavim
ekosustavima platformi. Kada nadzornik pristupa provodi nepoštene poslovne
postupke, može spriječiti ili usporiti pristup potrošača korisnim i inovativnim
uslugama svojih poslovnih korisnika i konkurenata. Primjeri takvih postupaka
obuhvaćaju nepoštenu uporabu podataka poduzeća koja posluju na platformama ili
situacije u kojima su korisnici vezani za određenu uslugu i imaju ograničene
mogućnosti za zamjenu pružatelja usluga.
Akt
o digitalnim tržištima temelji se na horizontalnoj Uredbi
o odnosima platformi i poduzeća, promatračnici
ekonomije internetskih platformi i opsežnom iskustvu Komisije u
postupanju s internetskim tržištima u okviru provedbe zakonodavstva o tržišnom
natjecanju. Njime se konkretno utvrđuju usklađena pravila u kojima se
definiraju i zabranjuju takvi nepošteni postupci nadzornika pristupa te se
donosi provedbeni mehanizam utemeljen na istraživanju tržišta. Tim će se
mehanizmom ujedno zajamčiti i kontinuirana ažuriranost obveza utvrđenih u
uredbi u kontekstu digitalne stvarnosti koja se stalno mijenja.
Konkretno,
Akt o digitalnim tržištima:
- primjenjuje se samo na najveće pružatelje osnovnih
platformskih usluga najpodložnijih nepoštenom postupanju, npr. tražilica,
društvenih mreža i internetskih posredničkih usluga, koji ispunjavaju
objektivne zakonodavne kriterije za status nadzornika pristupa
- definira kvantitativne pragove kao temelj za
utvrđivanje statusa nadzornika pristupa. Komisija će imati i ovlasti
proglasiti poduzeća nadzornicima pristupa nakon istraživanja tržišta.
- zabranjuje niz postupanja koja su očito nepoštena, npr.
onemogućivanje korisnicima da deinstaliraju predinstalirani softver ili
aplikacije
- zahtijeva od nadzornikâ pristupa da proaktivno uvedu
određene mjere, npr. ciljane mjere kojima se omogućuje ispravno
funkcioniranje softvera trećih strana i njegova interakcija s njihovim
uslugama
- uvodi sankcije za neispunjavanje obveza, uključujući
mogućnost novčanih kazni u iznosu do 10 % ukupnog prometa nadzornika
pristupa na svjetskoj razini, kako bi se zajamčila učinkovitost novih
pravila. Za opetovane prekršitelje te sankcije mogu obuhvaćati i obvezu
poduzimanja strukturnih mjera, pa čak i moguću prodaju određenih poduzeća,
ako se pridržavanje propisa ne može osigurati nijednom drugom jednako
učinkovitom alternativnom mjerom.
- omogućuje Komisiji provedbu ciljanih istraživanja
tržišta kako bi se procijenilo treba li u pravila dodati nove postupke i
usluge nadzornika pristupa, kako bi nova pravila o nadzornicima uvijek bila
u tijeku s brzim promjenama na digitalnim tržištima.
Sljedeći
koraci
Europski
parlament i države članice raspravljat će o prijedlozima Komisije u redovnom
zakonodavnom postupku. Ako se donese, konačni tekst izravno će se primjenjivati
u cijeloj Europskoj uniji.
Kontekst
Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima europski
su odgovor na postupak temeljitog promišljanja koji su zadnjih godina provodile
Komisija, države članice EU-a i mnoge druge jurisdikcije kako bi bolje
razumjele učinke digitalizacije, a posebno internetskih platformi, na temeljna
prava, tržišno natjecanje te općenito na naša društva i gospodarstva.
Komisija
se u pripremi tog zakonodavnog paketa savjetovala sa širokim rasponom dionika.
Tijekom ljeta 2020. Komisija se savjetovala s dionicima kako bi dodatno
podržala rad na analizi i prikupljanju dokaza za utvrđivanje opsega konkretnih
pitanja za koja bi mogla biti potrebna intervencija na razini EU-a u kontekstu
Akta o digitalnim uslugama i novog instrumenta za tržišno natjecanje, koji su
poslužili kao temelj za prijedlog Akta o digitalnim tržištima. U okviru
otvorenih javnih savjetovanja u kontekstu priprema za danas predstavljeni
paket, koja su trajala od lipnja 2020. do rujna 2020., zaprimljeno je više od
3000 odgovora iz čitavog spektra digitalnoga gospodarstva i iz cijelog svijeta.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznicama:
Pitanja
i odgovori o Aktu o digitalnim uslugama
Pitanja
i odgovori o Aktu o digitalnim tržištima
Informativna
stranica: Akt o digitalnim uslugama
Informativna
stranica: Akt o digitalnim tržištima
Rezultati
javnog savjetovanja o Aktu o digitalnim uslugama
Rezultati
javnog savjetovanja o novom instrumentu za tržišno natjecanje
Web-stranice
o protumonopolskim postupcima
Akcijski
plan za europsku demokraciju
Političke
smjernice predsjednice von der Leyen
Brošura:
Kako internetske platforme oblikuju naše živote i poduzeća?