26.04.2022.
„Prve godine djetetova života jedinstvena su prilika za roditelje.
Poduzeća imaju ključnu ulogu u boljoj prilagodbi radnog mjesta obitelji.
Jačanjem obiteljske dobrobiti kroz politike na radnom mjestu, poduzeća mogu
podržati zaposlenike i osigurati dobrobiti za djecu, obitelji i svoje
poslovanje. U kontekstu pandemije koronavirusa, politike i prakse prilagođene
obitelji danas su potrebne više nego ikad kako bi se podržali zaposlenici i
njihove obitelji tijekom krize, ali i nakon nje“, istaknula je
Regina M. Castillo, predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.
Kako prilagoditi posao privatnom životu pitanje je na koje odgovor pokušavaju ponuditi i donositelji
nacionalnih politika, a kada je riječ o hrvatskom zakonodavstvu, kreatori
javnih politika na ravnotežu između posla i privatnog života gledaju kao na dio
rješenja za negativnu demografsku sliku i postizanje ravnopravnosti spolova. Novi Zakon o radu trenutačno je u izradi, a njegovo stupanje na
snagu očekuje se tijekom godine. Najavljene novine predviđaju donošenje niza
važnih promjena vezanih uz uvođenje opcija fleksibilnih radnih uvjeta.
„Hrvatska udruga poslodavaca i UNICEF imaju dugogodišnju uspješnu
suradnju, što je dokazalo i ovo istraživanje na koje su se članice HUP-a
odazvale u iznimno velikom broju. Ovakva istraživanja važna su i potrebna za
napredak hrvatskog društva. Zaposlenici nedvojbeno predstavljaju najvažnije
dionike kompanija, a odgovarajuće prepoznavanje njihovih potreba, uključujući i
potrebe zaposlenih roditelja, može imati pozitivan utjecaj na njihovu
motivaciju, lojalnost i produktivnost, dok provođenje odgovornih praksi pomaže
i u privlačenju talentiranih zaposlenika. HUP, koji je i sam nositelj
inicijative UN Global Compact za korporativnu održivost u Hrvatskoj, nastavit
će blisko surađivati s UNICEF-om i s drugim nevladinim organizacijama i
organizacijama civilnog društva za bolju budućnost sviju nas a najviše za bolju
budućnost naše djece“, rekao je Damir Zorić, glavni direktor HUP-a.
Istraživanje poslovnih praksi te
stavova djece i mladih
Kako bi se dobio uvid u kojoj mjeri poslodavci u Hrvatskoj primjenjuju prakse i politike za postizanje ravnoteže između posla i obitelji te kako na radne obaveze njihovih roditelja ili skrbnika gledaju djeca i mladi, UNICEF Hrvatska i HUP proveli su anketno istraživanje o poslovanju po mjeri djece i obitelji. Radi se o prvom takvom istraživanju provedenom u Hrvatskoj kojemu je cilj bio utvrditi postoji li jaz između onoga što poslodavci nude zaposlenim roditeljima i potreba djece i mladih, a rezultati su predstavljeni sudionicima konferencije. U anketnom je istraživanju sudjelovalo 101 poduzeće (uglavnom
velika poduzeća – 42 %), srednja poduzeća - 31% te mala i mikro poduzeća – 28 %).
U drugoj unakrsnoj anketi sudjelovalo je 273 djece i mladih iz svih dijelova
Hrvatske u dobi od 16 do 19 (48 %) i od 20 do 25 godina (52 %).
Djeca primjećuju da njihovi roditelji rade dulje od osmosatnoga radnog
dana
Djeca i mladi,
prema rezultatima provedenog istraživanja, vrlo su svjesni utjecaja radnih
obveza roditelja. Naime, primjećuju kako njihovi roditelji rade dulje od
osmosatnoga radnog vremena (84 %) te često svjedoče poslovnim razgovorima i
obvezama svojih roditelja kod kuće (97 %). Rezultati ankete s poslodavcima pak pokazuju
da su pet najčešćih praksi prilagođenih djeci i obitelji u hrvatskom
poslovnom sektoru: klizno radno vrijeme dolaska i odlaska s posla (76 %),
novčani dar za djecu povodom božićnih blagdana (72 %), mogućnost rada od kuće
(71 %), jednokratna pomoć za rođenje djeteta (65 %) i plaćeni dopust za očeve prilikom
rođenje djeteta (tijekom kojeg primaju punu plaću) (48 %).
Poslovni sektor ključan u pružanju podrške obiteljima tijekom
pandemije koronavirusa
Globalna
pandemija ozbiljno je uzdrmala poslovni sektor i preusmjerila milijune radnika
na rad od kuće te djece na učenje od kuće. Za vrijeme trajanja pandemije
koronavirusa djeca i mladi naveli su da je većina roditelja zaposlena na istom
radnom mjestu kao i prije (84 %) što ukazuje na odgovornost države i
poslodavaca u pogledu očuvanja radnih mjesta. Međutim, djeci i mladima trebala je
podrška roditelja tijekom pandemije, a iz nalaza istraživanja primjećuje se kako
postoji povećana odgovornost poduzeća prema radnicima, ali su mjere vezane za
zaštitu samih obitelji zaposlenika bile znatno manje zastupljene. Unatoč još
uvijek nepredvidivim posljedicama po radno okruženje, pandemija koronavirusa
pruža mogućnost poslodavcima da omoguće zaposlenicima fleksibilnije radno
vrijeme te da bolje oblikuju postojeću poslovnu praksu prilagođenu djeci i
obitelji uzimajući u obzir i potrebe djece kao najvažnijih članova obitelji
čija dobrobit utječe na zadovoljstvo zaposlenika poslom.
Rad od kuće preferiraju poslodavci, ali ne i djeca
Iako djeca i
mladi koji su sudjelovali u anketi nisu djeca zaposlenika anketiranih
poslodavaca, evidentan je jaz između onoga što poslodavci nude svojim
zaposlenicima i onoga što djeca i mladi smatraju važnim u vezi s roditeljskim
radnim mjestom. Rad od kuće učestala je organizacijska praksa za
koju djeca i mladi smatraju da od svih ponuđenih poslovnih praksi u najmanjoj
mjeri doprinosi ugodnijem obiteljskom životu zbog moguće percepcije kako rad
roditelja od kuće ne znači nužno i više kvalitetnog vremena za djecu i obitelj.
Stoga je važno uvoditi organizacijske prakse koje omogućuju bolju ravnotežu
poslovnog i privatnog života te koristi za obitelji jer roditelji uslijed
povećanih radnih obveza i manjka slobodnog vremena često nemaju dovoljno
vremena za svoju djecu u situacijama koje su njima životno važne.
Poslovanje po mjeri obitelji donosi dobrobit za sve
Više od
trećine poslodavaca smatra kako su sve ponuđene prednosti poslovanja po mjeri
djece i obitelji važne što ukazuje na to da postoji svijest o koristima koje
taj koncept ima za poslovanje. Osim što je važan
za obiteljski život zaposlenika i dobrobit njihove djece, pridonosi i produktivnom
organizacijskom okruženju. Na temelju
nalaza istraživanja, UNICEF je utvrdio najvažnije preporuke za hrvatska
poduzeća kojima je cilj stvaranje radnog okruženja naklonjenog zaposlenicima i
njihovim obiteljima, a one podrazumijevaju stratešku poziciju poslovanja
usmjerenog na djecu i obitelji, prilagođavanje praksi potrebama zaposlenika i
njihovih obitelji, promicanje rodne ravnopravnosti na radnom mjestu i zaokret u
percepciji roditeljskog dopusta kao isključivo majčinskog, osiguravanje
pristupačne i kvalitetne skrbi o djeci pogotovo uslijed nepovoljnog omjera broja
vrtića i potrebe za njima, fleksibilni radni angažmani prilagođeni
(obiteljskim) potrebama zaposlenika te podršku zaposlenicima kroz edukaciju.
„Većina
ispitanih poslodavaca u cijelosti je ili djelomično obuhvatila poslovne prakse
po mjeri djece i obitelji strategijama, politikama ili procedurama ljudskih
resursa što ukazuje na važnost promicanja strateškog pristupa politikama i
praksama orijentiranima na obitelj i djecu kao mehanizma koji može utjecati na
brojnost usvojenih praksi“, zaključila je Regina M. Castillo, predstojnica Ureda UNICEF-a
za Hrvatsku.
Cjelokupni
rezultati anketnog istraživanja kao i smjernice i preporuke dostupni
su u publikaciji POSLOVANJE PO MJERI DJECE I OBITELJI