Model sufinanciranja javne usluge prijevoza, jedina tema sjednice Socijalnog vijeća za sektor cestovnog prometa

25.02.2020.

Zagreb, 21. veljače 2020. – U prostorijama Ministarstva rada i mirovinskog sustava, održana je 16. sjednica Socijalnog vijeća za sektor cestovnog prometa, na kojemu se raspravljalo o problemu javnog linijskog prijevoza putnika na županijskim i međužupanijskim linijama do 100 km. Sjednicu je vodio predsjednik Socijalnog vijeća za cestovni promet, g. Zoran Kalauz (Tahograf d.o.o.).

Jedina tema Dnevnog reda bila je: javni linijski prijevoz putnika u Republici Hrvatskoj koju treba organizirati kao javnu uslugu prijevoza, sukladno uredbi EU 1370/2007 o uslugama javnog željezničkog i cestovnog prijevoza putnika i važećem Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu.

Sukladno Uredbi, da bi mogla organizirati svoje usluge javnog prijevoza putnika na način koji najbolje odgovara potrebama javnosti, sva nadležna tijela moraju moći slobodno izabrati svoje operatere javnih usluga, uzimajući u obzir interese malih i srednjih poduzetnika, pod uvjetima određenim Uredbom.

Sukladno Zakonu o prijevozu o cestovnom prometu (dalje u tekstu: ZPCP), javni linijski prijevoz definiran je kao javna gospodarska usluga tj. javno dobro, čije izvršavanje u javnom interesu osigurava Republika Hrvatska. Trenutno prijevoznici ovu javnu uslugu i u javnom interesu RH izvršavaju u pravnom režimu dozvola. Također, zakon u čl 33. st 7. nalaže nadležnim upravnim tijelima za promet: županijskim i Grada Zagreba, da uvaže stečena prava prijevoznika koji prijevoz obavljaju temeljem dozvola ili koncesija na dan stupanja na snagu ZPCP-a. Ugovori o javnoj usluzi, prema zakonu, trebali su biti potpisani do 30. studenog 2019. Do održavanja sjednice niti jedan takav ugovor u županijskom i međužupanijskom prijevozu putnika do 100km nije potpisan.

Pravilnik o obavljanju javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu koji, među ostalim, propisuje postupak sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi, stupio je na snagu 7. prosinca 2019. godine, dok su županije prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu već trebale sklopiti ugovore o javnoj usluzi do 30. studenoga 2019. godine i to upravo na način koji je trebao biti razrađen Pravilnikom.

Sve navedeno dovelo je prijevoznike u poslovnu neizvjesnost, ključni elementi poput izvora financiranja i dalje su nepoznati. Stoga je HUP-Udruga prometa odlučila prekinuti pregovore za granski kolektivni ugovor u javnom linijskom prijevozu putnika. Socijalne partnere, sindikate, HUP-Udruga prometa obavijestila je pisanim putem uz obrazloženje.

Sjednica Socijalnog vijeća za cestovni promet inicirana je od strane HUP-Udruge prometa. Cilj je bio pozvati sve relevantne dionike na otvoreni i konstruktivan dijalog i prijedloge rješenja.

Osim članova Vijeća, predstavnika sindikata i Hrvatske udruge poslodavaca, sjednici Socijalnog vijeća prisustvovali i predstavnici županija, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Evropske unije, predstavnici autobusnih prijevoznika i dr.

Socijalno vijeće za sektor cestovnog prometa je prvo bipartitno sektorsko vijeće u Hrvatskoj, po uzoru na slična tijela u sklopu Europske unije, koja su prepoznata kao mjesto institucionalnog europskog socijalnog dijaloga te im je dana uloga i ovlast sukreatora svih politika koje se tiču sektorskih prilika. Sporazum o njegovu osnivanju potpisali su 2011. godine predstavnici Hrvatske udruge poslodavaca – Udruge prometa, Nezavisnog cestarskog sindikata, Sindikata prometa i veza Hrvatske te Sindikata hrvatskog vozača.

vrh stranice