19.03.2025.
Angažiranjem
nepoštene konkurencije iz trećih zemalja sredstva od investicija u
infrastrukturu, umjesto da podupru domaća gospodarstva, prelijevaju se izvan
zajedničkog tržišta EU. Situacija je vrlo ozbiljna pa iz građevinskog sektora
apeliraju na javne naručitelje koji usmjeravaju milijarde eura investicija u
infrastrukturu da hitno počnu koristiti već postojeće alate u borbi protiv
nepoštene konkurencije. Također, u Hrvatskoj je nužno što prije izmijeniti
zakonodavni okvir i provoditi nadzor isplata plaća prema Kolektivnom ugovoru za
graditeljstvo kako bi se osigurala fer tržišna utakmica domaćim građevinskim
kompanijama. Ključne su to poruke zajedničke međunarodne konferencije
HUP-Udruge poslodavaca graditeljstva, Europskog udruženja izvođača radova (FIEC)
i Udruženja međunarodnih izvođača radova (EIC).
Konferencija
pod nazivom „Nelojalna konkurencija ponuditelja iz trećih zemalja u javnoj
nabavi građevinskih radova – prema poštenom tržištu“ okupila je predstavnike
državnih institucija, europskih tijela, javnih naručitelja, socijalnih
partnera, zastupnike u Europskom parlamentu i Europskoj komisiji te brojne
predstavnike građevinske industrije iz Hrvatske i Europske unije.
Dugoročna
šteta za nacionalno gospodarstvo
Analiza
kompozicije troškova dostupnih kroz ponude na javnim natječajima između
europskih i konkretno kineskih kompanija pokazuje da su troškovi kineskih
kompanija na razini od svega 76 posto stvarnog troška EU kompanija. Analiza je
pokazala da razlika nastaje na znatno nižim troškovima rada, ali i opreme i
materijala, s obzirom da umjesto lokalne te kompanije koriste vlastitu
operativu iz matičnih zemalja. Koliko je velika prijetnja takve nepoštene
konkurencije najbolje ilustrira usporedba veličine jedne kineske kompanije koja
je aktivna i na hrvatskom tržištu, China Railway Construction Corporation
Limited (CRCC) i kompletnog domaćeg građevinskog sektora. CRCC zapošljava
340.000 radnika, ostvaruje godišnji prihod od 150 milijardi eura i neto dobit
od 27 milijardi eura. Za usporedbu, 15 najvećih građevinskih tvrtki u Hrvatskoj
ukupno ima 4.810 radnika, godišnje uprihoduje 1,6 milijardi eura i ostvaruje
112 milijuna eura neto dobiti.
“Dugoročna šteta za nacionalno
gospodarstvo prepuštanjem tržišta infrastrukturnih radova nepoštenoj
konkurenciji uvelike nadmašuje kratkoročne uštede za pojedinačne javne
naručitelje. U javnim nabavama je načelo izbora ekonomski najpovoljnija ponuda,
a to nikako ne može biti ponuda koja umjetno niskim cijenama uništava domaći
sektor. Javnu nabavu treba početi koristiti kao alat za postizanje što
snažnijeg pozitivnog efekta velikih infrastrukturnih investicija na domaće
gospodarstvo, a to jedino možemo osigurati fer tržišnim uvjetima u kojima
domaće kompanije imaju jednak pristup poslovima. Svima je u cilju da imamo
snažan građevinski sektor, sa dobro plaćenim stručnjacima i modernom
operativom, koji može konkurirati u široj regiji. To možemo jedino ako tom
istom sektoru skinemo uteg nepoštene konkurencije”, izjavila je Irena Weber, glavna direktorica Hrvatske udruge poslodavaca.
Iz HUP-Udruge
graditeljstva su istaknuli da je investicijski val u cestogradnju i obnovu
željezničke infrastrukture kroz najave natječaja u Hrvatskoj procijenjen na
11,2 milijardi eura, uz velike najave i u Sloveniji i drugim zemljama regije.
Domaći građevinski sektor je zbog manjka velikih infrastrukturnih investicija u
posljednjih 15-tak godina u riziku gubitka kvalitetnih referenci za
konkuriranje u velikim projektima, zbog čega je još važnije u novom
investicijskom ciklusu osigurati uvjete za fer tržišno natjecanje. Građevinski
sektor u Hrvatskoj zapošljava 150 tisuća radnika i generira 6,3% BDP-a.
“Nepoštena konkurencija iz trećih
zemalja ugrožava građevinski sektor, narušava tržišnu ravnotežu i dovodi do
gubitka radnih mjesta. Strani ponuđači iz trećih zemalja često koriste državne
subvencije, jeftinu radnu snagu i snižene standarde kako bi ostvarili
nepravednu prednost. To slabi domaće kompanije koje imaju znanja i sposobnosti
odraditi velike projekte, ali i smanjuje pozitivan impuls koji investicije u
infrastrukturu trebaju imati na gospodarstvo, na državni proračun i na životni
standard građana. Ono što je posebno problematično je da u Hrvatskoj vidimo
praksu prijavljivanja nepoštene konkurencije na javne natječaje sve niže
vrijednosti, ispod 10 milijuna eura, što je izravna prijetnja kompletnom
sektoru, ne samo najvećim kompanijama. Mi bi trebali iskoristiti najavljeni
veliki investicijski ciklus u infrastrukturu u Hrvatskoj i regiji za izgradnju
domaćih referenci i operative te za podizanje konkurentnosti domaćeg
graditeljstva, a ne preliti ta sredstva van granica Hrvatske”, izjavio je Mirko Habijanec, predsjednik HUP-Udruge poslodavaca graditeljstva.
Javna nabava
kao ključan alat
Iz HUP-Udruge
poslodavaca graditeljstva naglasili su da uređivanje tržišta i nedopuštanje
nepoštene konkurencije neće umanjiti konkurenciju i dovesti do većih cijena za
javne naručitelje. Efekt će naime biti sasvim suprotan, to će predstavljati
dodatan poticaj domaćim kompanijama i čitavom sektoru za sudjelovanje u javnim
natječajima, za investiranje u operativu i stručnjake, a šire ekonomske koristi
od fer tržišne utakmice su brojne, jer novac od investicije se ne prelijeva van
granica nego ostaje u državi, kroz poreze, doprinose, plaće, ulaganja u ljude i
tehnologiju.
Sudionici
konferencije su se složili da je javna nabava ključan alat osiguravanja fer
tržišne utakmice. Istaknuli su da je veliki preokret u smjeru zaštite fer
tržišne utakmice omogućila recentna presuda Suda EU u predmetu C-652/22 | Kolin
Inşaat Turizam Sanayi ve Ticaret koja nalaže da se gospodarski subjekti iz
trećih zemalja koje nisu sklopile međunarodni sporazum u području javne nabave
s EU ne mogu pozivati na jednako postupanje u projektima javne nabave u EU
članicama. No, isto tako iz sektora ističu da se ta presuda i dalje ne koristi
za isključivanje takvih gospodarskih subjekata iz javnih natječaja.
„Javna
nabava trebala bi se koristiti kao alat za uspostavu ravnopravnih tržišnih
uvjeta u Europi, uključujući strože kriterije ponuditelje iz trećih zemalja i
sprječavanje neuobičajeno niskih ponuda. Smatramo da bi Europska unija trebala
financirati samo projekte javne nabave koji se dodjeljuju europskim tvrtkama
ili tvrtkama iz zemalja koje su potpisale sporazum koji im daje recipročan
pristup tržištu nabave EU. Također, ističemo važnost smanjenja regulatornog
opterećenja za poduzeća iz EU-a, uz istovremeno sprječavanje nepravednih
prednosti za ponuditelje iz trećih zemalja zbog subvencija“, poručio je Afonso Brito iz Europskog
udruženja izvođača radova (FIEC).
O nužnosti
usklađivanja EU regulative o javnoj nabavi upravo u smjeru sprječavanja
nepoštene konkurencije iz trećih zemalja diskutira se i na razini Europskog
parlamenta koji je pokrenuo izmjene postojeće Direktive. Izvjestiteljica “iz
sjene” (shadow rapporteur) koja radi na prijedlogu izmjena Direktive u ime
Europskog parlamenta, Jeannette Baljeu, priključila se konferenciji video
vezom.
“Svjedočimo
sve većoj prisutnosti tvrtki iz trećih zemalja, koje ulaze na europsko tržište
koristeći nepoštene prakse. Mnoge od njih primaju državne subvencije i posluju
u uvjetima koji nisu u skladu s našim tržišnim principima te često podnose
nenormalno niske ponude. Potrebno je pojednostaviti javne nabave korištenjem
digitalnih alata i stvoriti jednostavan sustav, pristupačan svim EU
poduzetnicima, a posebno malim i srednjim tvrtkama”, naglasila je Jeannette Baljeu, zastupnica
u Europskom parlamentu iz Nizozemske.
Iz domaćeg sindikata su upozorili da u Hrvatskoj i sada postoji mnogo
načina kako se može ograničiti odnosno penalizirati kompanije koje
predstavljaju nelojalnu konkurenciju, no ti alati se ne koriste.
”Iako
postoji zakonodavni okvir koji omogućuje inspekciji rada i poreznoj upravi
nadzor obračuna i isplata ugovorenih plaća kolektivnim ugovorom sa proširenom
primjenom na cijeli građevinski sektor, to na žalost ne funkcionira u praksi.
Imamo saznanja raznih kršenja kolektivnog ugovora, posebno od strane kompanija
iz trećih zemalja, ali i nekih nepoštenih domaćih kompanija, čemu moramo stati
na kraj, osigurati efikasnije načine provjere poštivanja kolektivnih ugovora na
gradilištima i zahtijevati da dokaz o poštivanju kolektivnog ugovora bude
obavezan element javne nabave”, izjavila je Jasenka
Vukšić, predsjednica Sindikata graditeljstva Hrvatske.
Prijedlog konkretnih mjera
Iz HUP-Udruge
poslodavaca graditeljstva su predstavili i konkretne
zahtjeve za osiguravanje fer tržišne utakmice:
●
Stroža
pravila za uključivanje ponuditelja iz trećih zemalja kroz donošenje novog
„Pravilnika o dokumentaciji o nabavi te ponudi u postupcima javne nabave”;
●
Obveza
dokazivanja usklađenosti ponuditelja s europskim standardima;
●
Isključenje
ponuditelja iz trećih zemalja koji nisu potpisnici Sporazuma o javnoj nabavi s
EU kao pravilo
●
Uvođenje
20% korektivnog faktora u bodovanju ponuda ponuditelja iz trećih zemalja koji
nisu potpisnici Sporazuma o javnoj nabavi s EU, a sudjeluju u postupcima uz
prethodnu suglasnost nadležnih tijela;
●
Automatsko
odbijanje neusklađenih ponuda;
●
Spuštanje
limita primjene EU uredbe o stranim subvencijama za manje države članice s 250
milijuna na 50 milijuna eura;
●
Unaprjeđenje
Zakona o javnoj nabavi uz jasniju provjeru izuzetno niskih ponuda i provjere referenci
ponuditelja izvan EU