15.06.2020.
Privremeni
okvir prvi je put izmijenjen 3. travnja
2020., čime su povećane mogućnosti za državnu potporu istraživanju,
testiranju i proizvodnji proizvoda bitnih za suzbijanje širenja koronavirusa,
očuvanje radnih mjesta i daljnju potporu gospodarstvu, a Komisija je 8. svibnja 2020. donijela
drugu izmjenu, kojom se područje primjene privremenog okvira proširilo na mjere
dokapitalizacije i potporu u obliku podređenog duga.
Komisija
sada predlaže daljnje proširenje područja primjene privremenog okvira tako da
se državama članicama omogući i. pružanje potpore određenim mikropoduzećima
i malim poduzećima, uključujući novoosnovana poduzeća, koja su već bila u
teškoćama prije 31. prosinca 2019. te ii. poticanje privatnih
ulagača da sudjeluju u mjerama dokapitalizacije povezanima s koronavirusom.
Države članice sad imaju priliku očitovati se o nacrtu prijedloga Komisije.
Izvršna
potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila
je: Mikropoduzeća, mala poduzeća i novoosnovana poduzeća zbog krize
uzrokovane koronavirusom suočavaju se s posebnim izazovima, a
ključna su za gospodarski oporavak Unije. Stoga predlažemo proširenje
privremenog okvira kako bi se državama članicama omogućilo da mikropoduzećima i
malim poduzećima, uključujući novoosnovana poduzeća, pruže dodatnu potporu. Nadalje,
predlažemo uvođenje uvjeta kojima će se privatne ulagače potaknuti da zajedno s
državom sudjeluju u dokapitalizaciji. Time će se smanjiti potreba za
državnim potporama i rizik od narušavanja tržišnog natjecanja. Nastavljamo
blisko surađivati s državama članicama kako bismo europskim poduzećima
osigurali pristup hitno potrebnoj likvidnosti i tako pridonijeli gospodarskom
oporavku nakon pandemije.
Glavna
je svrha privremenog okvira pružiti ciljanu potporu poduzećima koja su bila
održiva, ali su se zbog pandemije koronavirusa suočila s financijskim
poteškoćama.
Stoga poduzeća koja su već bila u teškoćama prije 31. prosinca 2019.
nemaju pravo na potporu na temelju privremenog okvira, ali mogu dobiti potporu
na temelju postojećih pravila o državnim potporama, posebno Smjernica o
državnim potporama za sanaciju i restrukturiranje. U tim su smjernicama
utvrđeni jasni uvjeti prema kojima takva poduzeća moraju definirati pouzdane
planove restrukturiranja koji će im omogućiti da postignu dugoročnu održivost.
Međutim,
mikropoduzeća i mala poduzeća posebno su pogođena manjkom likvidnosti
uzrokovanim gospodarskim posljedicama aktualne pandemije, koja je dodatno
otežala njihov pristup financiranju u usporedbi sa srednjim i velikim
poduzećima. Ako se ne otklone, te bi poteškoće mogle dovesti do stečaja brojnih
mikropoduzeća i malih poduzeća, što bi uzrokovalo ozbiljne poremećaje u cijelom
gospodarstvu Unije.
Komisija
se stoga savjetuje s državama članicama o mogućnosti pružanja državne potpore
na temelju privremenog okvira svim mikropoduzećima i malim poduzećima,
čak i onima koja su na dan 31. prosinca 2019. već bila u financijskim
teškoćama. To ne bi vrijedilo za poduzeća koja su u stečajnom postupku, koja su
primila potporu za sanaciju i još je nisu vratila ili moraju provesti plan
restrukturiranja u skladu s pravilima o državnim potporama. S obzirom na
njihovu ograničenu veličinu i ograničeno sudjelovanje u prekograničnim
transakcijama, manja je vjerojatnost da će privremena državna potpora
mikropoduzećima i malim poduzećima narušiti tržišno natjecanje na unutarnjem
tržištu u odnosu na državnu potporu većim poduzećima.
Izmjenom
će se doista povećati mogućnosti pružanja potpore novoosnovanim
poduzećima, posebno inovativnim poduzećima koja u fazi brzog rasta mogu
poslovati s gubitkom, a ključna su za gospodarski oporavak Unije. Komisija
nadalje podsjeća da se mjere potpore utvrđene privremenim okvirom već
primjenjuju na sva mala i srednja poduzeća koja su na dan
31. prosinca 2019. postojala manje od tri godine.
Nadalje,
Komisija predlaže i prilagodbu uvjeta za mjere dokapitalizacije u okviru
privremenog okvira za one slučajeve u kojima privatni ulagači zajedno s
državom pridonose povećanju kapitala poduzeća. Prvo, predloženim bi se
izmjenama poduzećima u kojima država ima vlasničke udjele omogućilo da
prikupljaju kapital slično kao i privatna poduzeća, a pritom bi se zadržale
iste zaštitne mjere za očuvanje učinkovitog tržišnog natjecanja na jedinstvenom
tržištu. Izmjenama bi se potaknulo i znatno sudjelovanje privatnog sektora u
dokapitalizaciji privatnih poduzeća, čime bi se ograničila potreba za državnim
potporama i rizik od narušavanja tržišnog natjecanja.