05.11.2019.
Uvodno
se nazočnima obratila Mladenka Grgić, predsjednica Nadzornog odbora
Euroherca i članica Uprave SEEBDN-a: „Ova asocijacija može svima nama
pridonijeti kako bismo bili bolji i efikasniji u svim područjima djelovanja te
nam pomoći za osiguravanje kvalitetnije međunarodne suradnje. Danas ćemo imati
priliku čuti brojna iskustva uglednih govornika i gospodarstvenika kako bi nas
upoznali sa svim poslovnim izazovima s kojima se možemo susresti na novim
tržištima, a nadamo se da ćemo danas uspjeti sklopiti i nove poslovne suradnje.“
Davor
Majetić, glavni direktor HUP-a,
u svom je govoru izjavio: „Bez poslovnih savezništava i povezivanja s poslovnim
partnerima Europe, ali i svijeta, nema konkurentnosti ni opstanka gospodarstva.
Sami pojedinačno kao zemlje i tvrtke ne možemo puno i jedini način širenja
poslovanja je stvaranje partnerstava van Hrvatske. Mi smo još uvijek malo
gospodarstvo koje se uči kako biti poslodavac i funkcionirati na zajedničkom
tržištu. HUP će se nastaviti boriti da stvorimo uvjete u kojima ćemo biti
konkurentni, u kojima ćemo moći izvoziti proizvode i poslovati neometano, kako
bi naše tvrtke bile kvalitetnije i time zanimljivije partnerima u regiji. Borit
ćemo se za to da Hrvatska bude uspješna zemlja regije s održivim i konkurentnim
gospodarstvom.“
Fritz
Kaltenegger, predsjednik
SEEBDN (South East European Business Development Network) rekao je:
„Spajanje ljudi i kreiranje poslovnih prilika glavni su ciljevi SEEBDN-a. Jaka
umreženost preduvjet je za stvaranje uspješnih poslova, ali isto tako važno je
poticati ekonomski rast na području jugoistočne Europe, a to je moguće jedino
jakom inicijativom privatnog sektora. Pozivam vas sve na uključenje u našu
inicijativu jer kroz zajednički rad i razumijevanje možemo doprinijeti
prosperitetu svih EU zemalja, a posebno u regiji.“
Ivan
Gros, član Uprave SEEBDN i CEO Grimex Consult: „Okupili smo se s ciljem još boljeg i efikasnijeg
povezivanja novih tržišta. Strateški cilj naše mreže je vizija da privatni
sektor u jugoistočnoj Europi kroz umrežavanje i povezivanje može pozitivno
utjecati na rast regije. Suradnja s privatnim sektorom je faktor stabilnosti i
prosperiteta svih zemalja. Fokus su nam male i srednje ambiciozne kompanije
koje nadilaze prostor svog nacionalnog tržišta, a suradnja s njima pomoći će
ostvariti i pozitivno poslovno okružje regije. Hrvatska treba biti predvodnica
ove suradnje i povezivanja regije s ostatkom EU.“
Državni
tajnik u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, Zdenko Lucić
izjavio je:
"Kada govorimo o gospodarskom rastu i razvoju, suradnja
privatnog i javnog sektora je neizostavna i vrlo važna karika u tom
procesu, odnosno uz državu koja treba stvoriti poticajno poslovno
okruženje, ključna je upravo inicijativa privatnog sektora. Podsjetit
ću da je Vlada RH s ciljem poticanja privatnih investicija, rasterećenja gospodarstva,
povećanja konkurentnosti i poticanja rasta, poduzela i poduzima niz
mjera, ali isto tako želim zahvaliti i predstavnicima poslodavaca, odnosno
privatnom sektoru na njihovim aktivnostima i inicijativama. Drago mi je da
danas pričamo o onome gdje smo jaki, ali i o segmentima na kojima
svi zajedno u Hrvatskoj moramo dodatno poraditi, za bolje sutra, za
snažniji napredak. Nastavljamo sa svim aktivnostima usmjerenima prema stvaranju
konkurentnijeg poslovnog okruženja te boljih uvjeta rada i života za sve nas, a
nastavljamo i suradnju s privatnim sektorom kojem i dalje stojimo na
raspolaganju i koji nam predstavlja važnog partnera."
Tema prvog panela bili su uspjesi i iskustva austrijskog modela
poslovnog razvoja. Na panelu su sudjelovali Gerhard Sturm, izvršni
dopredsjednik Palfinger Group; Gerald Gerstbauer,
stariji dopredsjednik Atos IT Solutions and Services, predsjednik Austrijsko-azerbejdžanske
gospodarske komore i član Savjetodavnog odbora SEEBDN; Christoph
Neumayer, glavni tajnik Federacije austrijske industrije; Gabriel Lansky,
Managing Partner - Lansky, Ganzger + Partner i Tillmann Fuchs, zamjenik direktora komunikacija Vienna International
Airport i bivši član Vlade Donje Austrije. Panel je moderirao Wolfgang
Petritsch, predsjednik Austrian Marshall Plan Foundation, član
Savjetodavnog odbora SEEBDN.
Gerald Gerstbauer, stariji dopredsjednik
Atos IT Solutions and Services, predsjednik Austrijsko-azerbejdžanske
gospodarske komore i član Savjetodavnog odbora SEEBDN: „Kreirali smo platformu
zajedno s ostalim komorama i sindikatima putem koje razgovaramo o digitalizaciji
i industriji 3.0 – mnogo je prilika za razvoj automatizacije i dovođenja
proizvodnje u EU. Također postoje i mnogi izazovi, ponajviše u vidu promjene klasičnih
oblika rada prema novim modelima kojima će se radna snaga morati prilagoditi.“
Christoph Neumayer, glavni tajnik Federacije austrijske industrije: „Važno je da zajedno radimo na ovim izazovima i dobra je stvar
što Hrvatsku očekuje predsjedanje EU iduće godine. Federacija austrijske
industrije ima dobru suradnju s hrvatskim poslovnim sektorom. Kroz
BusinessEurope usklađujemo naše ciljeve i zajednički se borimo s izazovima na
razini Bruxellesa.“
Gerhard Sturm, izvršni dopredsjednik Palfinger Groupa: „Mnogi su izazovi pred nama na globalnoj razini, Brexit,
trgovinska kriza SAD-a i Kine, a jedino umrežavanjem i zajedničkom suradnjom
možemo ostvariti značajniji uspjeh i nadići ove probleme.“
I ostali govornici panel rasprave istaknuli su pozitivna iskustva
u razvijanju suradnje s regijom i ostatkom EU. Hrvatska i dalje ne koristi u dovoljnoj
mjeri sve privilegije članstva u EU, ne povlači dovoljno sredstava iz EU
fondova te se ne povezuje s ostalim članicama na zajedničkom tržištu onoliko
koliko bi mogla. Rast i razvoj suočeni su i s izazovom održivosti, kako je
istaknuo g. Tillmann Fuchs na primjeru Bečke međunarodne zračne luke
(Vienna International Airport) koja se trudi zadržati CO2 razine na minimumu
usprkos širenju poslovanja.
Drugi panel bio je fokusiran na brendove i korporativnu izvrsnost
jugoistočne Europe. Na njemu su sudjelovali: Marin Pucar, predsjednik
Uprave Podravke; Venan Hadžiselimović, predsjednik Uprave Hifa Oil Group;
Darko Budec, CEO Buck Lighting, Član Uprave SEEBDN i prof. dr. Dubravka
Sinčić Ćorić, redovna profesorica na Odsjeku za marketing, Ekonomski
fakultet Zagreb, raspravu je moderirao Ivan Hrstić, novinar N1
televizije.
Marin Pucar, predsjednik Uprave Podravke: „Većina prihoda Podravke dolazi s domaćeg tržišta, no preko 40%
prihoda dolazi izvan jugoistočne Europe, tj. već odavno smo krenuli u
internacionalizaciju i prisutni smo na svim tržištima JI Europe i šire. Brend
Vegeta je jedan specifičan proizvod u Hrvatskoj, samo 12% prihoda mu dolazi s
tržišta Hrvatske, a preko 75% prihoda izvan JI Europe i to je glavna snaga
Podravke. Očekujemo da će Podravka sa svojim dobrim upravljanjem i
korporativnom kulturom i dalje ostvarivati iznadprosječne rezultate.“
Darko Budec, CEO Buck Lighting: „Bavimo
se inovativnim projektima u osvjetljenju, a najvažnije nam je bilo dugoročno graditi
brend na kvalitetan način od samih početaka. Tražili smo unique selling
proposition, posebnost koja će nas izdvajati od konkurenata te smo spajajući
lijepo i korisno nadogradili dizajn naših proizvoda na inovativan i originalan
način što su kupci prepoznali, a za manje od pet godina dobili smo većinu
svjetskih znamenitih nagrada za dizajn. Kao mala kompanija morali smo vrlo
pomno pratiti konkurenciju i neprestano razvojem nove tehnologije pratiti
trendove i brzo se razvijati.“
Venan Hadžiselimović, predsjednik Uprave Hifa Oil Group: „Hifa Oil je vizija vlasnika koji se odlučio baviti veleprodajom
u naftnom biznisu i postati lider na području jugoistočne Europe u tom sektoru.
U početku smo angažirali mlade stručnjake koji su pratili viziju vlasniku i
koji su je pomogli ostvariti. Sljedivost vizije ostvarena je kroz ljudske
resurse. U okviru grupacije imamo 12 poslovnih subjekata koji rade na 10
tržišta jugoistočne Europe, a namjera nam je i dalje nam se širiti i na ostala
tržišta. Ulazak BIH u EU će nam sigurno pomoći i to željno iščekujemo.“
Dubravka Sinčić Ćorić, prof.dr., redovna profesorica za marketing
Ekonomskog fakulteta u Zagrebu: „Osnove izvrsnosti u
ova tri primjera sadrže zajedničke karakteristike, a to su: ideja, odnosno
vizija, zatim ljudi i na kraju partnerstvo koje se ostvaruje na različite
načine. Sve drugo možemo kopirati i naučiti, no ove tri stvari čine identitet
brenda poduzeća i nije ih moguće preuzeti. I u Hrvatskoj i zemljama u okruženju
možemo pronaći brojne ovakve primjere izvrsnosti koji mogu pomoći u stvaranju
bolje prepoznatljivosti i širenja optimizma u regiji.“
Posljednji panel osvrnuo se na makroekonomsku perspektivu
jugoistočne Europe i na mogućnosti financiranja i subvencioniranja privatnog
sektora. Sudionici panela bili su: Kiril Kolemisevski, zamjenik ministra
ekonomije Sjeverne Makedonije; Spomenka Đurić, državna tajnica,
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova EU; Aleksandar Vlahović, predsjednik
Saveza ekonomista Srbije, ministar gospodarstva i privatizacije Srbije
(2001-2004), član Savjetodavnog odbora SEEBDN-a i Igor Lukšić, direktor
javnog sektora za PwC tržište jugoistočne Europe, član Savjetodavnog odbora
SEEBDN, bivši premijer, ministar financija i ministar vanjskih poslova Crne
Gore. Panel je moderirao Mladen Sirovica, novinar HRT-a.
Aleksandar Vlahović, predsjednik Saveza ekonomista Srbije: „Tržište zapadnog Balkana čini 17,9 milijuna stanovnika, a ako
bismo usporedili prosječne stope rasta zapadnog Balkana s ostatkom Europe, u
optimističnom scenariju dostići ćemo konvergenciju za tek 35 godina, a u
pesimističnom za 200 godina. Pogledamo li uvoz i izvoz, vidjet ćemo visoku
stopu nekonkurentnosti, posebno u Crnoj Gori i na Kosovu, kako pokazuje i
Globalni indeks/ ljestvica konkurentnosti na kojoj sve zemlje zapadnog Balkana
stoje dosta loše.“
Kiril Kolemisevski, zamjenik ministra ekonomije Sjeverne
Makedonije: „Plan naše Vlade je postići stope rasta veće
od 6%, a prvi preduvjet za to je promjena našeg mentaliteta (i dalje previše
očekujemo od države), kako bi se strani i domaći investitori ohrabrili i
odlučili za investicije u našoj zemlji. Kao mala ekonomija i mala država možemo
puno postići i ostvariti značajan uspjeh ako se prema tome usmjerimo. Imamo
vrlo nizak porez, corporate i personal income tax su nam na 10%, a investitori
su na deset godina oslobođeni od income taxa. Nadamo se da će sve ove mjere
utjecati na značajnije privlačenje investicija u Sjevernu Makedoniju.“
Spomenka Đurić, državna tajnica u Ministarstvu regionalnoga
razvoja i fondova EU: „Iskustvo koje
Hrvatska ima je za naše susjede neprocjenjivo jer je ovo prva financijska
perspektiva koju Hrvatska koristi u cijelosti i u mogućnosti smo pružiti
iskustvo iz prve ruke zemljama u okruženju koje se s tim još nisu suočile. Time
će i njihov početak u EU biti lakši i moguće da će ga kapitalizirati brže i
uspješnije nego smo mi imali priliku. Hrvatska je trenutno na sredini po
korištenju strukturnih i investicijskih fondova, za usporedbu, sada smo na
razini prosjeka EU po razini alokacije sredstava. Do kraja 2019. smo postigli
skok sa 8% na 90% korištenja sredstava iz Operativnog programa konkurentnosti i
kohezija. Zadovoljni smo učinjenim, ali smo svjesni da uvijek možemo biti još i
bolji.“