26.05.2021.
U njima se navode Komisijina očekivanja, poziva na veći angažman
potpisnika i predviđa sudjelovanje većeg broja dionika u Kodeksu. Potpisnici
bi, na temelju stabilnog okvira za praćenje i jasnih pokazatelja uspješnosti,
trebali smanjiti financijske poticaje za dezinformiranje, omogućiti korisnicima
da aktivno sudjeluju u sprječavanju njihova širenja, surađivati s
provjeravateljima činjenica u svim državama članicama i na svim jezicima EU-a
te pružiti okvir za pristup podacima za istraživače.
Poboljšan, stabilan i fleksibilan kodeks za potporu borbi protiv
dezinformiranja
U Smjernicama se poziva na poboljšanje Kodeksa u sljedećim
područjima:
- Sudjelovanje
i prilagođene obveze. Komisija potiče etablirane i
nove platforme u EU-u, relevantne dionike u ekosustavu internetskog
oglašavanja (npr. oglasne burze, dobavljače oglasnih tehnologija, robne
marke koje imaju koristi od oglasa), pružatelje usluga slanja privatnih
poruka te dionike koji resursima ili stručnim znanjem mogu doprinijeti
djelotvornosti Kodeksa da mu se pridruže. Poboljšani Kodeks trebao bi
sadržavati nove obveze prilagođene veličini i prirodi usluga koje pružaju
potpisnici.
- Demonetizacija
dezinformacija. Platforme i sudionici u
ekosustavu internetskog oglašavanja moraju preuzeti odgovornost i bolje
surađivati kako bi se onemogućilo financiranje dezinformiranja, prije
svega razmjenom informacija o oglasima koji sadržavaju dezinformacije koji
je odbio jedan od potpisnika, povećanjem transparentnosti i odgovornosti u
objavljivanju oglasa te zabranom sudjelovanja dionicima koji sustavno
objavljuju razotkriveni sadržaj.
- Osiguranje
integriteta usluga. Poboljšani Kodeks trebao bi
cjelovito obuhvatiti postojeće i nove oblike manipulativnog ponašanja
kojim se šire dezinformacije (primjerice botovi, lažni računi,
organizirane manipulacijske kampanje, preuzimanje računa) te sadržavati
prilagođene obveze kojima će se postići transparentnost i odgovornost
mjera protiv takvog ponašanja.
- Poticanje
korisnika na bolje razumijevanje i prijavljivanje dezinformacija.
Korisnici moraju imati pristup alatima koji omogućuju bolje razumijevanje
i sigurno korištenje internetskog okruženja. Potpisnici moraju svoje
sustave za davanje preporuka, tj. način na koji korisnici vide sadržaj,
učiniti transparentnima te poduzeti mjere za smanjenje rizika od masovnog
širenja dezinformacija tim sustavima. Korisnicima bi trebali dati na
raspolaganje učinkovite alate i postupke za prijavu dezinformacija koje bi
mogle nanijeti štetu javnosti ili pojedincima. Korisnicima čiji su sadržaj
ili računi pod mjerama poduzetima kao odgovor na takvu prijavu trebalo bi
omogućiti odgovarajući i transparentni mehanizam žalbe i traženja pravne
zaštite. Poboljšanim kodeksom također bi se trebala povećati vidljivost
pouzdanih informacija od javnog interesa te uvesti upozorenja za korisnike
koji su u interakciji s potvrđeno lažnim sadržajem.
- Bolja
provjera činjenica i bolji pristup podacima za istraživače. Novi
Kodeks trebao bi uključivati bolju suradnju s provjeravateljima činjenica i
povećati pokrivenost zemalja i jezika EU-a. Trebao bi uključivati i
stabilan okvir za pristup podacima za istraživače.
- Stabilan
okvir za praćenje. Poboljšani Kodeks trebao
bi uključivati unaprijeđeni okvir za praćenje na temelju jasnih ključnih
pokazatelja uspješnosti kojima se mjere rezultati i učinak mjera koje
provode platforme te ukupni učinak Kodeksa na dezinformiranje u EU-u.
Platforme bi trebale redovito izvješćivati Komisiju o provedenim mjerama i
svojim relevantnim ključnim pokazateljima uspješnosti. Platforme bi
trebale pružati informacije i podatke u standardiziranim formatima te ih
raščlanjivati prema državama članicama.
Naposljetku, potpisnici bi trebali osnovati centar za
transparentnost, u kojem bi naveli koje su politike donijeli za provedbu
obveza iz Kodeksa, kako su one provedene te prikazali sve podatke i parametre
relevantne za ključne pokazatelje uspješnosti. U smjernicama se predlaže i
osnivanje stalne radne skupine kojom će predsjedati Komisija.
Sastojala bi se od potpisnika, predstavnika Europske službe za vanjsko
djelovanje, Europske skupine regulatora za audiovizualne medijske usluge (ERGA)
i Europskog opservatorija za digitalne medije (EDMO), koji je primio više od
11 milijuna eura za stvaranje osam regionalnih centara za pomoć u provedbi
i širenju svojeg rada u državama članicama. Radna skupina, koja će surađivati
sa stručnjacima, pomoći će u reviziji i prilagodbi Kodeksa tehnološkim,
društvenim, tržišnim i zakonodavnim promjenama.
Sljedeći koraci
Komisija će pozvati potpisnike Kodeksa da se sastanu i u skladu
sa Smjernicama poboljšaju Kodeks. Potiče i nove potpisnike da se pridruže
Kodeksu. Kako bi to postigla Komisija će kontaktirati s potencijalnim novim
potpisnicima i zainteresiranim stranama. Potpisnici bi trebali brzo započeti s
revizijom Kodeksa i na jesen dostaviti prvi nacrt. Kao što je najavljeno,
Komisija će ove godine predložiti i propise za poboljšanje transparentnosti
političkog oglašavanja. U Smjernicama se poziva i na veći angažman u tom
području kako bi se otvorio put prema strožem zakonodavnom okviru i rješenjima
kojima će ga sektor poduprijeti.
Kontekst
Kodeks je uspostavljen u listopadu 2018. Kako je najavljeno
u akcijskom
planu za europsku demokraciju, Smjernicama se uklanjaju nedostaci utvrđeni
u Komisijinoj
ocjeni Kodeksa za 2020. i izvlače pouke iz programa
praćenja dezinformacija u kontekstu pandemije bolesti COVID-19. Komisijinim
prijedlogom Akta
o digitalnim uslugama uspostavlja se koregulatorni zaštitni mehanizam
za mjere koje će biti uključene u revidirani i poboljšani Kodeks.
Kriza uzrokovana koronavirusom jasno je ukazala na prijetnje i
izazove koje dezinformacije predstavljaju za naša društva. „Infodemija”
predstavlja rizik za osobne i javnozdravstvene sustave, upravljanje krizama,
gospodarstvo i društvo. Pokazalo se da je, unatoč dosad poduzetim koracima,
potrebno hitno pojačati napore u borbi protiv dezinformiranja.
Pristup EU-a suzbijanju dezinformacija temelji se na zaštiti
slobode izražavanja i očuvanju otvorene demokratske rasprave. Cilj mu je
stvoriti veću transparentnost i odgovornost u internetskom okruženju te ojačati
položaj građana. To je povezano s drugim ciljevima Akcijskog plana za europsku
demokraciju, a to su promicanje slobodnih i poštenih izbora te zaštita slobode
i pluralizma medija. EU je mobilizirao industriju, medije, akademsku zajednicu,
javna tijela i civilno društvo te potiče sudjelovanje većeg broja dionika u Kodeksu.
Više informacija dostupno je na poveznicama:
Pitanja
i odgovori
Informativna
stranica
Smjernice
Komisije za poboljšani Kodeks dobre prakse u suzbijanju dezinformacija
Projekti
Europskog opservatorija za digitalne medije odabrani za financiranje
Kodeks
o suzbijanju dezinformacija
Komisijina
ocjena Kodeksa o suzbijanju dezinformacija