Komisija predstavlja smjernice za poboljšani Kodeks o suzbijanju dezinformacija

26.05.2021.

Komisija danas (26.5. 2021.) objavljuje smjernice o tome kako bi trebalo poboljšati Kodeks o suzbijanju dezinformacija, prvi takve vrste u svijetu, kako bi postao djelotvornije sredstvo protiv dezinformiranja.

U njima se navode Komisijina očekivanja, poziva na veći angažman potpisnika i predviđa sudjelovanje većeg broja dionika u Kodeksu. Potpisnici bi, na temelju stabilnog okvira za praćenje i jasnih pokazatelja uspješnosti, trebali smanjiti financijske poticaje za dezinformiranje, omogućiti korisnicima da aktivno sudjeluju u sprječavanju njihova širenja, surađivati s provjeravateljima činjenica u svim državama članicama i na svim jezicima EU-a te pružiti okvir za pristup podacima za istraživače.

Poboljšan, stabilan i fleksibilan kodeks za potporu borbi protiv dezinformiranja

U Smjernicama se poziva na poboljšanje Kodeksa u sljedećim područjima:

  • Sudjelovanje i prilagođene obveze. Komisija potiče etablirane i nove platforme u EU-u, relevantne dionike u ekosustavu internetskog oglašavanja (npr. oglasne burze, dobavljače oglasnih tehnologija, robne marke koje imaju koristi od oglasa), pružatelje usluga slanja privatnih poruka te dionike koji resursima ili stručnim znanjem mogu doprinijeti djelotvornosti Kodeksa da mu se pridruže. Poboljšani Kodeks trebao bi sadržavati nove obveze prilagođene veličini i prirodi usluga koje pružaju potpisnici.
  • Demonetizacija dezinformacija. Platforme i sudionici u ekosustavu internetskog oglašavanja moraju preuzeti odgovornost i bolje surađivati kako bi se onemogućilo financiranje dezinformiranja, prije svega razmjenom informacija o oglasima koji sadržavaju dezinformacije koji je odbio jedan od potpisnika, povećanjem transparentnosti i odgovornosti u objavljivanju oglasa te zabranom sudjelovanja dionicima koji sustavno objavljuju razotkriveni sadržaj.
  • Osiguranje integriteta usluga. Poboljšani Kodeks trebao bi cjelovito obuhvatiti postojeće i nove oblike manipulativnog ponašanja kojim se šire dezinformacije (primjerice botovi, lažni računi, organizirane manipulacijske kampanje, preuzimanje računa) te sadržavati prilagođene obveze kojima će se postići transparentnost i odgovornost mjera protiv takvog ponašanja.
  • Poticanje korisnika na bolje razumijevanje i prijavljivanje dezinformacija. Korisnici moraju imati pristup alatima koji omogućuju bolje razumijevanje i sigurno korištenje internetskog okruženja. Potpisnici moraju svoje sustave za davanje preporuka, tj. način na koji korisnici vide sadržaj, učiniti transparentnima te poduzeti mjere za smanjenje rizika od masovnog širenja dezinformacija tim sustavima. Korisnicima bi trebali dati na raspolaganje učinkovite alate i postupke za prijavu dezinformacija koje bi mogle nanijeti štetu javnosti ili pojedincima. Korisnicima čiji su sadržaj ili računi pod mjerama poduzetima kao odgovor na takvu prijavu trebalo bi omogućiti odgovarajući i transparentni mehanizam žalbe i traženja pravne zaštite. Poboljšanim kodeksom također bi se trebala povećati vidljivost pouzdanih informacija od javnog interesa te uvesti upozorenja za korisnike koji su u interakciji s potvrđeno lažnim sadržajem.
  • Bolja provjera činjenica i bolji pristup podacima za istraživače. Novi Kodeks trebao bi uključivati bolju suradnju s provjeravateljima činjenica i povećati pokrivenost zemalja i jezika EU-a. Trebao bi uključivati i stabilan okvir za pristup podacima za istraživače.
  • Stabilan okvir za praćenje. Poboljšani Kodeks trebao bi uključivati unaprijeđeni okvir za praćenje na temelju jasnih ključnih pokazatelja uspješnosti kojima se mjere rezultati i učinak mjera koje provode platforme te ukupni učinak Kodeksa na dezinformiranje u EU-u. Platforme bi trebale redovito izvješćivati Komisiju o provedenim mjerama i svojim relevantnim ključnim pokazateljima uspješnosti. Platforme bi trebale pružati informacije i podatke u standardiziranim formatima te ih raščlanjivati prema državama članicama.

Naposljetku, potpisnici bi trebali osnovati centar za transparentnost, u kojem bi naveli koje su politike donijeli za provedbu obveza iz Kodeksa, kako su one provedene te prikazali sve podatke i parametre relevantne za ključne pokazatelje uspješnosti. U smjernicama se predlaže i osnivanje stalne radne skupine kojom će predsjedati Komisija. Sastojala bi se od potpisnika, predstavnika Europske službe za vanjsko djelovanje, Europske skupine regulatora za audiovizualne medijske usluge (ERGA) i Europskog opservatorija za digitalne medije (EDMO), koji je primio više od 11 milijuna eura za stvaranje osam regionalnih centara za pomoć u provedbi i širenju svojeg rada u državama članicama. Radna skupina, koja će surađivati sa stručnjacima, pomoći će u reviziji i prilagodbi Kodeksa tehnološkim, društvenim, tržišnim i zakonodavnim promjenama.

Sljedeći koraci

Komisija će pozvati potpisnike Kodeksa da se sastanu i u skladu sa Smjernicama poboljšaju Kodeks. Potiče i nove potpisnike da se pridruže Kodeksu. Kako bi to postigla Komisija će kontaktirati s potencijalnim novim potpisnicima i zainteresiranim stranama. Potpisnici bi trebali brzo započeti s revizijom Kodeksa i na jesen dostaviti prvi nacrt. Kao što je najavljeno, Komisija će ove godine predložiti i propise za poboljšanje transparentnosti političkog oglašavanja. U Smjernicama se poziva i na veći angažman u tom području kako bi se otvorio put prema strožem zakonodavnom okviru i rješenjima kojima će ga sektor poduprijeti.

Kontekst

Kodeks je uspostavljen u listopadu 2018. Kako je najavljeno u akcijskom planu za europsku demokraciju, Smjernicama se uklanjaju nedostaci utvrđeni u Komisijinoj ocjeni Kodeksa za 2020. i izvlače pouke iz programa praćenja dezinformacija u kontekstu pandemije bolesti COVID-19. Komisijinim prijedlogom Akta o digitalnim uslugama uspostavlja se koregulatorni zaštitni mehanizam za mjere koje će biti uključene u revidirani i poboljšani Kodeks.

Kriza uzrokovana koronavirusom jasno je ukazala na prijetnje i izazove koje dezinformacije predstavljaju za naša društva. „Infodemija” predstavlja rizik za osobne i javnozdravstvene sustave, upravljanje krizama, gospodarstvo i društvo. Pokazalo se da je, unatoč dosad poduzetim koracima, potrebno hitno pojačati napore u borbi protiv dezinformiranja.

Pristup EU-a suzbijanju dezinformacija temelji se na zaštiti slobode izražavanja i očuvanju otvorene demokratske rasprave. Cilj mu je stvoriti veću transparentnost i odgovornost u internetskom okruženju te ojačati položaj građana. To je povezano s drugim ciljevima Akcijskog plana za europsku demokraciju, a to su promicanje slobodnih i poštenih izbora te zaštita slobode i pluralizma medija. EU je mobilizirao industriju, medije, akademsku zajednicu, javna tijela i civilno društvo te potiče sudjelovanje većeg broja dionika u Kodeksu.

Više informacija dostupno je na poveznicama:

Pitanja i odgovori

Informativna stranica

Smjernice Komisije za poboljšani Kodeks dobre prakse u suzbijanju dezinformacija

Projekti Europskog opservatorija za digitalne medije odabrani za financiranje

Kodeks o suzbijanju dezinformacija

Komisijina ocjena Kodeksa o suzbijanju dezinformacija

 

vrh stranice