18.06.2020.
Izvršna
potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja i klaster Europa spremna
za digitalno doba Margrethe Vestager izjavila je: Europsko
je gospodarstvo otvoreno i blisko povezano s ostatkom svijeta. Želimo li da to
ostane naša prednost, moramo biti na oprezu. Zato su nam potrebni pravi
instrumenti kojima ćemo osigurati da strane subvencije ne narušavaju naše
tržište, upravo onako kako to činimo s nacionalnim subvencijama. Današnjom
bijelom knjigom pokrenuta je važna rasprava o otklanjanju štetnih učinaka
stranih subvencija na tržišno natjecanje. Jedinstveno tržište bitno je za
blagostanje Europe i dobro funkcionira samo ako postoje jednaki uvjeti za sve.
Povjerenik
za unutarnje tržište Thierry Breton izjavio je: Današnjom
bijelom knjigom predstavljamo važan element naše vizije nove europske
industrijske strategije koja se temelji na tržišnom natjecanju, otvorenim
tržištima i snažnom jedinstvenom tržištu. Jednaki uvjeti za sve na jedinstvenom
tržištu okosnica su ove inicijative i omogućit će našim poduzećima da posluju i
natječu se na globalnoj razini. Time se promiče otvorena strateška autonomiju
EU-a. U okviru naših pravila o jedinstvenom tržištu moramo spriječiti
narušavanje postupaka javne nabave stranim subvencijama i osigurati poduzećima
pravedan pristup ugovorima o javnoj nabavi.
Povjerenik
za trgovinu Phil Hogan izjavio je: EU je jedno od
najotvorenijih gospodarstava na svijetu i privlači velika ulaganja trgovinskih
partnera. Međutim, strane trgovinske prakse, među kojima su i subvencije kojima
se narušavaju jednaki uvjeti za poduzeća u EU-u, tu našu otvorenost stavljaju na
kušnju. Bijelom knjigom nadopunjuje se paket postojećih instrumenata za
osiguranje otvorene strateške autonomije, kao što su provjera izravnih stranih
ulaganja i mjere trgovinske zaštite.
Pravila
tržišnog natjecanja, instrumenti trgovinske zaštite i pravila o javnoj nabavi
imaju važnu ulogu u osiguravanju pravednih uvjeta za poduzeća na jedinstvenom
tržištu.
Da
bi se izbjeglo narušavanje tržišnog natjecanja, na subvencije koje dodjeljuju
države članice već se primjenjuju pravila o državnim potporama. Čini se da
subvencije koje vlade trećih zemalja dodjeljuju poduzećima koja posluju u EU-u
imaju sve štetniji utjecaj na tržišno natjecanje na jedinstvenom tržištu.
Međutim, one nisu obuhvaćene kontrolom državnih potpora EU-a. Sve su brojniji
slučajevi u kojima se stječe dojam da su strane subvencije olakšale stjecanje
poduzeća iz EU-a ili narušile odluke o ulaganjima, tržišne operacije ili
cjenovne politike njihovih korisnika odnosno narušile natjecanje u postupku
javne nabave na štetu nesubvencioniranih poduzeća.
Nadalje,
postojeća pravila trgovinske zaštite odnose se samo na izvoz robe iz trećih
zemalja i zato ne obuhvaćaju sva narušavanja uzrokovana stranim subvencijama
koje dodjeljuju treće zemlje. Čini se da postoji regulatorni jaz ako se strane
subvencije pružaju u obliku financijskih tokova kojima se olakšava stjecanje
poduzeća iz EU-a ili ako se njima izravno podupire poslovanje poduzeća u EU-a
ili olakšava nadmetanje u postupku javne nabave.
Zato
se u bijeloj knjizi predlažu rješenja i poziva se na osmišljavanje novih
instrumenata za premošćivanje regulatornog jaza. Kako bi se to ostvarilo,
predlaže se nekoliko pristupa. Prve tri opcije (takozvani „moduli”)
usmjerene su na otklanjanje štetnih učinaka stranih subvencija i. na
jedinstvenom tržištu općenito (modul 1), ii. pri stjecanju poduzeća iz EU-a
(modul 2) i ii. u postupcima javne nabave u EU-u (modul 3). Ti moduli nisu
alternative nego se mogu uzajamno nadopunjavati. U bijeloj knjizi izložen je i
opći pristup stranim subvencijama u kontekstu financiranja EU-a.
- Opći
instrument za utvrđivanje štetnih učinaka stranih subvencija („modul 1”)
U modulu
1 predlaže se uvođenje općeg instrumenta za nadzor tržišta kako bi se
obuhvatile sve situacije u kojima strane subvencije mogu narušiti jedinstveno
tržište.
U
okviru ovog modula nadzorno tijelo (nacionalno tijelo ili Komisija) moglo bi
djelovati na temelju određenih naznaka ili informacije da je poduzeće koje
posluje u EU-u primilo stranu subvenciju. Utvrdi li se postojanje strane
subvencije, tijelo bi moglo uvesti mjere za otklanjanje mogućeg narušavanja
tržišnog natjecanja, kao što su kompenzacijska plaćanja i strukturne mjere ili
mjere praćenja poslovanja. Međutim, moglo bi smatrati i da subvencionirana
aktivnosti ili ulaganje imaju pozitivan učinak koji nadmašuje narušavanje i
obustaviti istragu („test interesa EU-a”).
- Strane
subvencije kojima se olakšava stjecanje poduzeća iz EU-a („modul 2”)
Prvi
modul mogao bi se dopuniti modulom 2, kojim se posebno nastoji
otkloniti narušavanje uzrokovano stranim subvencijama kojima se olakšava
stjecanje poduzeća iz EU-a. Cilj je ovog modula osigurati da primatelji stranih
subvencija pri stjecanju udjela u poduzećima ili cijelih poduzeća iz EU-a ne
ostvare nepoštenu prednost, izravno – povezivanjem subvencije s određenim
stjecanjem ili neizravno – de facto povećanjem financijske
moći stjecatelja.
U
okviru modula 2 poduzeća koja primaju financijsku potporu vlade treće zemlje
morala bi o stjecanjima poduzeća iz EU-a iznad određenog praga obavijestiti
nadležno nadzorno tijelo. U bijeloj knjizi predlaže se da to tijelo bude
Komisija. Transakcije ne bi bilo moguće zaključiti dok Komisija ne dovrši
njihovo ispitivanje. Ako se utvrdi da je strana subvencija olakšala stjecanje i
da narušava jedinstveno tržište, nadzorno tijelo moglo bi prihvatiti obveze
podnositelja prijave kojima se učinkovito otklanja narušavanje ili, kao krajnju
mjeru, zabraniti stjecanje. U okviru ovog modula Komisija bi mogla primijeniti
i test interesa EU-a.
- Strane
subvencije u postupcima javne nabave EU-a („modul 3”)
Strane
subvencije mogle bi imati štetan učinak i na postupke javne nabave EU-a, a taj
se problem rješava u okviru modula 3. Strane subvencije
ponuditeljima mogu omogućiti da ostvare nepoštenu prednost, primjerice
podnošenjem ponuda po cijenama nižima od tržišnih ili čak ispod cijene, i da na
taj način dobiju ugovore o javnoj nabavi koje inače ne bi dobili. U ovom se
modulu u bijeloj knjizi predlaže mehanizam u okviru kojeg bi ponuditelji morali
javnog naručitelja obavijestiti o svim financijskim doprinosima koje su primili
od trećih zemalja. Nadležni javni naručitelji i nadzorna tijela tada bi mogli
procijeniti postoji li strana subvencija i je li zbog toga postupak javne
nabave postao nepošten. U tom bi se slučaju ponuditelja moglo isključiti iz
postupka javne nabave.
Strane
subvencije u kontekstu financiranja EU-a
Naposljetku,
u bijeloj knjizi navode se načini za rješavanja pitanja stranih subvencija u
slučaju zahtjeva za financijsku potporu EU-a. Svi gospodarski subjekti trebali
bi se ravnopravno natjecati za financiranje EU-a, ali se stranim subvencijama
taj postupak može narušiti tako što se njihovi korisnici stavljaju u bolji
položaj za prijavu. U bijeloj knjizi predlažu se mogućnosti za sprječavanje
takve nepoštene prednosti. Među ostalim, u slučaju sredstava koja se dodjeljuju
putem javnih natječaja ili kao bespovratna sredstva primjenjivao bi se postupak
sličan onom koji je predviđen za postupke javne nabave EU-a. Nadalje, u bijeloj
knjizi naglašava se da je važno osigurati da međunarodne financijske
institucije koje provode projekte financirane iz proračuna EU-a (primjerice EIB
ili EBRD) vode računa o pristupu stranim subvencijama opisanom u njoj.
Sljedeći
koraci
Bijela
knjiga otvorena je za javno
savjetovanje do 23. rujna 2020. Komisija će na temelju doprinosa
dionika predstaviti odgovarajuće zakonodavne prijedloge za otklanjanje štetnih
učinaka stranih subvencija na tržišno natjecanje na jedinstvenom tržištu.
Kontekst
Europsko
vijeće je u svojim zaključcima sa sastanka od 21. i 22. ožujka 2019. Komisiju
zadužilo da izradi nove instrumente za otklanjanje štetnih učinaka stranih
subvencija na tržišno natjecanje na jedinstvenom tržištu.
U
Komunikaciji „Nova
industrijska strategija za Europu” od 10. ožujka 2020. Komisija je
potvrdila da će do sredine 2020. donijeti bijelu knjigu o instrumentu za strane
subvencije radi otklanjanje štetnih učinaka stranih subvencija na tržišno
natjecanje na jedinstvenom tržištu.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznici:
Bijela
knjiga o stranim subvencijama