08.10.2021.
Kodeks je prvi takav okvir na svijetu kojim se utvrđuju obveze
platformi i sektora u borbi protiv dezinformacija. Revizija Kodeksa temelji se
na Smjernicama
Komisije objavljenima u svibnju, u kojima je utvrđeno kako bi
postojeći Kodeks trebalo pojačati kako bi se pružio odlučan odgovor na
dezinformacije. Popis potencijalnih novih potpisnika uključuje internetske
videoplatforme kao što je Vimeo, nove vrste društvenih mreža kao što je
Clubhouse, pružatelje tehnologija za oglašavanje kao što je DoubleVerify te
organizacije koje pružaju posebna stručna znanja i tehnička rješenja za borbu
protiv dezinformacija kao što su Avaaz, Globsec, Logically, NewsGuard i
WhoTargetsMe.
Potrebni su znatni dodatni napori kako bi se smanjio protok
štetnih dezinformacija, što se pokazalo u nedavnim predizbornim kampanjama, a
vidljivo je i iz izvješćâ potpisnikâ o programu
praćenja dezinformacija o bolesti COVID-19. Aktualni Kodeks bio je dobar
prvi korak u tom smjeru, no Komisijina
ocjena Kodeksa provedena 2020. pokazala je njegove znatne nedostatke.
Među njima su nepotpunost i razlike u primjeni Kodeksa među platformama i
državama članicama, nedostaci u pogledu opsega obveza u okviru Kodeksa,
nepostojanje odgovarajućeg mehanizma praćenja (npr. nepostojanje ključnih
pokazatelja uspješnosti), nepostojanje obveza u pogledu pristupa podacima
kojima raspolažu platforme u svrhu istraživanja o dezinformacijama te
ograničeno sudjelovanje dionika, osobito u sektoru oglašavanja. Komisija očekuje
od potpisnika da pri reviziji Kodeksa strogo slijede Smjernice kako bi se
osiguralo da novi kodeks ispuni očekivanja i postane snažan EU-ov instrument.
Potpredsjednica za vrijednosti i transparentnost Věra Jourová izjavila
je: Drago mi je što vidim da su novi akteri iz relevantnih sektora
odgovorili na naš poziv i uključili se u rad na novoj verziji Kodeksa dobre
prakse. Pozivam i druge, uključujući platforme, pružatelje usluge slanja poruka
i dionike u sustavu internetskog oglašavanja, da se što prije priključe kako bi
sudjelovali u oblikovanju tog procesa. Pojačani kodeks ne smije iznevjeriti
očekivanja koja smo naveli u Smjernicama objavljenima u svibnju. Akteri na
internetu imaju posebnu odgovornost u pogledu širenja i monetizacije
dezinformacija. Moraju postati transparentniji, odgovorniji i sigurniji.
Komisija poziva sve druge zainteresirane strane koje mogu
pridonijeti pojačanom kodeksu i spremne su preuzeti obveze povezane s njihovim
uslugama da iskažu
interes za potpisivanje pojačanog kodeksa i što brže uključivanje u
postupak izrade njegova nacrta. Ovaj je poziv poglavito upućen etabliranim i
novim platformama koje djeluju u EU-u, relevantnim dionicima u sustavu
internetskog oglašavanja (npr. oglasne burze, pružatelji tehnologija za
oglašavanje, robne marke koje koriste oglašavanje, komunikacijske agencije),
drugim pružateljima usluga koje se mogu upotrijebiti za monetizaciju dezinformacija
(npr. usluge e-plaćanja, platforme za e-trgovinu, platforme za skupno
financiranje / sustave donacija), pružateljima usluga slanja privatnih poruka,
no mogu mu se pridružiti i drugi dionici koji resursima ili stručnim znanjem
mogu pridonijeti djelotvornosti Kodeksa. Pojačani kodeks trebao bi uključivati
nove obveze prilagođene veličini i prirodi usluga koje pruža potpisnik, pri
čemu se od potpisnika očekuje da preuzme relevantne obveze povezane sa svim
uslugama koje pruža.
Izvješća o programu praćenja dezinformacija u vezi s bolešću
COVID-19 u kontekstu ljetnih akcija platformi
Kao dio redovitog praćenja dezinformacija u vezi s bolešću
COVID-19, Komisija je danas
objavila i izvješća platformi Google, Facebook, Twitter, TikTok i
Microsoft, koja uključuju mjere koje su te platforme poduzele u srpnju i
kolovozu kako bi smanjile dezinformacije o bolesti COVID-19 i cjepivima. Kako
je navedeno u Zajedničkoj
komunikaciji iz 2020., Europska skupina regulatora za audiovizualne
medijske usluge (ERGA) svojim stručnim znanjem pomaže Komisiji u provedbi
programa praćenja bolesti COVID-19. Očekuje se da će ERGA svoje izvješće o
programu praćenja dostaviti u nadolazećim tjednima.
Kontekst
Kodeks dobre prakse uspostavljen je u listopadu 2018. Kako je
najavljeno u akcijskom
planu za europsku demokraciju, Komisija je u svibnju 2021. objavila
Smjernice za jačanje Kodeksa dobre prakse u suzbijanju dezinformacija, kojima
se uklanjaju nedostaci utvrđeni u Komisijinoj
ocjeni Kodeksa za 2020. i izvlače pouke iz programa
praćenja dezinformacija u kontekstu pandemije bolesti COVID-19. Komisijinim
prijedlogom Akta
o digitalnim uslugama uspostavljen je koregulatorni okvir za kodekse
ponašanja, kao što je Kodeks dobre prakse.
U Smjernicama se poziva na poboljšavanje svih poglavlja Kodeksa:
monetizacija dezinformacija mora se smanjiti, mjere protiv manipulativnih
tehnika moraju se pojačati, a korisnici bi trebali imati pristup alatima koji
im omogućuju bolje razumijevanje i prijavljivanje dezinformacija te sigurno
snalaženje u digitalnom okruženju. Kodeksom bi se također trebalo povećati
opseg provjere činjenica u svim državama članicama i na svim jezicima i
drastično poboljšati pristup podacima kojima raspolažu platforme u svrhu
istraživanja. Potpisnici bi također trebali osnovati javno dostupan Centar za
transparentnost, a stalna radna skupina bit će zadužena za prilagodbu Kodeksa s
obzirom na tehnološke, društvene, tržišne i zakonodavne promjene. Pojačani
kodeks treba dopuniti učinkovitim okvirom za praćenje na temelju jasnih
ključnih pokazatelja uspješnosti za mjerenje učinkovitosti mjera koje se
provode u skladu s kodeksom iz 2021. Od potpisnika se očekuje da reviziju
Kodeksa dovrše do kraja 2021.
Tijekom krize uzrokovane bolešću COVID-19 potpisnici su
učinkovito sudjelovali u posebnom
programu praćenja. Pokazao se korisnom mjerom transparentnosti kako bi se
osigurala javna odgovornost platformi te je poslužio kao test otpornosti
Kodeksa. Istovremeno, zahvaljujući tom programu praćenja u kontekstu bolesti
COVID-19, na vidjelo je izašao niz nedostataka koje je potrebno riješiti
pojačanim Kodeksom.
Više informacija
Kodeks
dobre prakse u suzbijanju dezinformacija
Smjernice
Europske komisije za jačanje Kodeksa dobre prakse u suzbijanju dezinformacija