09.07.2020.
Te
dvije strategije čine novi plan ulaganja u čistu energiju, u skladu s
Komisijinim paketom za oporavak Next Generation EU i europskim
zelenim planom. Planirana ulaganja mogu potaknuti gospodarski oporavak
nakon krize uzrokovane koronavirusom, a omogućavaju i otvaranje radnih
mjesta u Europi i jačanje našeg vodećeg položaja i konkurentnosti u
strateškim granama industrije, koje su ključne za otpornost Europe.
Integracija
energetskog sustava
Strategija
EU-a za integraciju energetskog sustava bit će okvir za prelazak na
zelenu energiju. Dosadašnjim modelom, u kojem se potrošnja energije u sektorima
prometa, industrije, plina i zgrada odvija u izoliranim sustavima, od kojih
svaki ima svoje lance vrijednosti, pravila, infrastrukturu, planiranje i
operacije, ne može se na troškovno učinkovit način postići klimatska
neutralnost do 2050. Promjenjivi troškovi inovativnih rješenja moraju se uzeti
u obzir u upravljanju našim energetskim sustavom. Potrebno je stvoriti nove
veze među sektorima i iskoristiti tehnološki napredak.
Integracija
energetskog sustava znači da se sustav planira i da se njime upravlja kao
jednom cjelinom, uz povezivanje različitih nositelja energije, infrastruktura i
sektora potrošnje. Taj povezan i fleksibilan sustav bit će učinkovitiji i
smanjit će troškove za društvo. Takav bi, primjerice, bio sustav u kojem se
automobili napajaju električnom energijom iz solarnih ploča na krovovima, a
zgrade griju toplinom iz obližnje tvornice, koju pokreće čisti vodik proizveden
iz energije vjetra na moru.
Ta
strategija ima tri glavna dijela:
- Prvo, energetski sustav s izraženijom kružnom
dimenzijom, u čijem je središtu energetska učinkovitost. U strategiji
će se utvrditi konkretne mjere za primjenu načela „energetska učinkovitost
na prvom mjestu” u praksi i za djelotvornije korištenje lokalnih izvora
energije u našim zgradama ili zajednicama. Postoji znatan potencijal za
ponovnu uporabu otpadne topline iz industrijskih postrojenja, podatkovnih
centara ili drugih izvora te energije proizvedene iz biootpada ili u
postrojenjima za pročišćavanje otpadnih voda. Važan dio tih reformi bit će
val obnove.
- Drugo, šira izravna elektrifikacija sektora
krajnje potrošnje. Budući da je u elektroenergetskom sektoru najveći udio
obnovljivih izvora energije, trebali bismo sve više upotrebljavati
električnu energiju, gdje god je to moguće: primjerice za toplinske crpke u
zgradama, električna vozila u prometu ili električne peći u određenim
granama industrije. Među vidljivim rezultatima bit će mreža od milijun
stanica za punjenje električnih vozila i povećanje proizvodnje solarne
energije i energije vjetra.
- a sektore u kojima je elektrifikacija otežana
strategija promiče čista goriva, uključujući vodik iz
obnovljivih izvora te održiva biogoriva i bioplin. Komisija će predložiti
novi sustav klasifikacije i certifikacije za goriva iz obnovljivih izvora
i goriva s niskim udjelom ugljika.
U
strategiji se navodi 38 mjera za stvaranje integriranijeg energetskog
sustava. Među njima su revizija postojećih propisa, financijska potpora,
istraživanja i uvođenje novih tehnologija i digitalnih alata, smjernice za
države članice o fiskalnim mjerama i postupnom ukidanju subvencija za fosilna
goriva, reforma upravljanja tržištem i planiranje infrastrukture te bolje
informiranje potrošača. Analiza postojećih prepreka u tim područjima poslužit
će kao temelj za naše konkretne prijedloge, primjerice reviziju Uredbe TEN-E do
kraja 2020. ili reviziju Direktive o oporezivanju energije i regulatornog
okvira za tržište plina 2021.
Strategija
za vodik
U
integriranom energetskom sustavu vodik može pomoći u dekarbonizaciji
industrije, prometa, proizvodnje energije i zgrada diljem Europe. U Strategiji
EU-a za vodik razmatra se kako taj potencijal pretočiti u stvarnost
putem ulaganja, regulacije, stvaranja tržišta te istraživanja i inovacija.
Vodik
može poslužiti kao pogonsko gorivo u sektorima koji nisu pogodni za
elektrifikaciju i omogućiti skladištenje radi uravnoteženja promjenjivih tokova
energije iz obnovljivih izvora, ali to se može postići samo koordiniranim
mjerama javnog i privatnog sektora na razini EU-a. Prioritet je razvoj
proizvodnje vodika iz obnovljivih izvora, uglavnom upotrebom energije vjetra i
solarne energije. Međutim, kratkoročno i srednjoročno potrebni su drugi načini
niskougljične proizvodnje vodika kako bi se brzo smanjile emisije i podržao
razvoj održivog tržišta.
Za
taj postupni prijelaz bit će potreban pristup u fazama.
- Od 2020. do 2024. poduprijet ćemo postavljanje
elektrolizatora jakosti najmanje 6 gigavata za vodik
iz obnovljivih izvora u EU-u i proizvodnju do milijun tona vodika
iz obnovljivih izvora.
- Od 2025. do 2030. vodik treba postati sastavni dio
našeg integriranog energetskog sustava, s elektrolizatorima jakosti
najmanje 40 gigavata za vodik iz obnovljivih izvora
i proizvodnjom do 10 milijuna tona vodika iz obnovljivih izvora u
EU-u.
- Od 2030. do 2050. tehnologije za vodik iz obnovljivih
izvora trebale bi se usavršiti i naveliko uvoditi u svim
sektorima u kojima je otežana dekarbnoizacija.
Kako
bi pomogla u provedbi te strategije, Komisija danas s vodećim predstavnicima
industrije, civilnim društvom nacionalnim i regionalnim ministrima te Europskom
investicijskom bankom pokreće europski
savez za čisti vodik. Savez će izraditi portfelj ulaganja za povećanu
proizvodnju i poduprijeti potražnju za čistim vodikom u EU-u.
Kako
bi se potpora usmjerila na najčišće dostupne tehnologije, Komisija će raditi na
uvođenju zajedničkih standarda, terminologije i certificiranja na temelju
emisija ugljika tijekom životnog ciklusa, u skladu s postojećim klimatskim i
energetskim propisima te EU-ovom taksonomijom za održiva ulaganja. Predložit će
političke i regulatorne mjere kako bi se ulagačima pružila sigurnost, olakšalo
uvođenje vodika, promicala potrebna infrastruktura i logistika, prilagodili
instrumenti za planiranje infrastrukture i poduprla ulaganja, posebice u okviru
plana oporavka Next Generation EU.
Kontekst
Europski
zeleni plan nova je strategija rasta EU-a, nacrt za postizanje
održivosti gospodarstva EU-a pretvaranjem klimatskih i ekoloških izazova u
prilike u svim područjima politike i osiguravanjem pravedne i uključive
tranzicije. Integriraniji energetski sustav ključan je za postizanje klimatske
neutralnosti do 2050., ali i za otvaranje radnih mjesta, pravednu tranziciju te
jačanje inovacija u EU-u i vodećeg položaja u industriji na globalnoj razini.
Taj sektor može dati ključan doprinos gospodarskom oporavku Europe od krize
uzrokovane koronavirusom, kako je navedeno u paketu za oporavak Next Generation EU,
koji je Komisija predstavila 27. svibnja 2020.
Današnji
energetski sustav još uvijek se temelji na nekoliko usporednih, vertikalnih
energetskih lanaca vrijednosti, koji čvrsto povezuju određene energetske
resurse s određenim sektorima krajnje potrošnje, čime se gubi znatna količina
energije. Na primjer, naftni derivati prevladavaju u prometnom sektoru i kao
sirovine za industriju. Za proizvodnju električne energije i grijanje uglavnom
se upotrebljavaju ugljen i prirodni plin. Elektroenergetske i plinske mreže
planiraju se neovisno jedna o drugoj, a tako se njima i upravlja. Tržišna
pravila također su uglavnom oblikovana za pojedinačne sektore. Taj model
odvojenih sustava ne može dovesti do klimatski neutralnog gospodarstva.
Tehnički je i gospodarski neučinkovit te dovodi do znatnih gubitaka u obliku
otpadne topline i niske energetske učinkovitosti.
Jedan
od načina integriranja sektora jest uvođenje vodika iz obnovljivih izvora.
Vodik se može upotrebljavati kao sirovina, gorivo ili nositelj energije ili za
skladištenje energije te postoje brojne mogućnosti za njegovu primjenu u
industrijskom, prometnom, energetskom i građevinskom sektoru. Što je
najvažnije, pri korištenju vodika ne ispušta se CO2 i gotovo da
nema onečišćenja zraka. Stoga je on jedno od rješenja za dekarbonizaciju
industrijskih procesa i gospodarskih sektora u kojima je smanjenje emisija
ugljika hitno potrebno, ali otežano. Zbog svega toga vodik je vrlo važan za
postizanje ugljične neutralnosti EU-a do 2050. i za globalne mjere za
provedbu Pariškog
sporazuma.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznicama:
Prijedlog
strategije EU-a za integraciju energetskog sustava
Prijedlog
strategije EU-a za vodik
Pitanja
i odgovori o strategiji EU-a za integraciju energetskog sustava
Pitanja
i odgovori o strategiji EU-a za vodik
Informativni
članak o strategiji EU-a za integraciju energetskog sustava
Informativni
članak o strategiji EU-a za vodik
Informativni
članak o europskom savezu za čisti vodik
Videozapis o
integraciji energetskog sustava EU-a
Videozapis o
strategiji EU-a za vodik
Pokretanje
europskog saveza za čisti vodik