30.04.2020.
Rad
kod kuće tijekom izvanrednih situacija povlači za sobom raznolike i neočekivane
izazove koji nisu uobičajeni za tradicionalne strategije rada.
Tijekom
izvanrednog stanja uzrokovanog COVID-19, mnoge se tvrtke suočavaju s dilemom
zaštite zdravog i sigurnog okruženja za svoje zaposlenike, dok se također
suočavaju s potrebom osiguranja održivosti poslovanja radi očuvanja radnih
mjesta i održavanja dobrobiti svojih radne snage.
U hitnim situacijama ne postoje rješenja koja odgovaraju svima i koja bi odgovarala stvarnosti koja se stalno mijenja. Poslodavci moraju biti spremni prilagoditi se i promijeniti njihova očekivanja.
Neke tvrtke možda već imaju uspostavljenu politiku o teleworkingu, dok su druge tvrtke prisiljene izaći na (za njih) nepoznati teren.
Ključno za provođenje uspješne strategije rada na daljinu je to da poslodavci i radnici dijele odgovornosti i udružuju napore kako bi održali uspješno poslovanje.
Ovaj dokument ima za cilj pružiti praktične smjernice našim članovima o razumijevanju glavnih izazova rada na daljinu tijekom izvanrednih situacija, kao i pružiti ključne mjere za njegovu učinkovitu provedbu.
Glavni
izazovi
- Zdravlje
i mentalna dobrobit: Mjere zaštite zdravlja i
zaštite na radu izvan su direktne kontrole poslodavaca kad zaposlenici
rade na daljinu. Štoviše, hitne situacije mijenjaju našu uobičajenu rutinu
i mogu rezultirati dodatnim stresom, napetošću i nelagodom, nedostatkom
vježbanja i spavanja. Učinak ovih stresora još je jači tijekom prisilnog i
dugotrajnog rada na daljinu.
- Ravnoteža
između rada i privatnog života: Rad kod kuće zamagljuje
granice između posla i privatnog života i može nametnuti izazove.
Situacija se zaoštrava kada mjere restrikcije kretanja onemogućavaju
ljudima izlazak i kad je društveni život ograničen. Obiteljske
odgovornosti i zajednički radni prostori mogli bi mijenjati (dosadašnji)
raspored rada.
- Tehnologija,
zaštita podataka i sigurnost: Korištenje tehnologije za rad
na daljini može predstavljati veći rizik od cyber napada i kršenja
principa povjerljivosti.
- Vještine:
Upotreba komunikacijskih alata zahtijeva tehnološke vještine koje ne
moraju imati svi radnici u vrijeme uspostave teleworking politike rada.
Tvrtke će vjerojatno morati predvidjeti novi način rada. Ovisno o
specifičnom sektoru i kontekstu, nakon završetka izvanredne situacije i
nastavka rada bit će potrebne različite vještine.
- Produktivnost:
Potpunim ograničenjem slobode kretanja došlo je do toga da djeca ostaju kod
kuće, a često više članova porodice dijeli isti prostor za rad na daljinu.
To može rezultirati smanjenjem produktivnosti. Radnici se moraju
prilagoditi svom novom radnom okruženju kod kuće gdje ga mogu dijeliti s
drugim članovima u domaćinstva, ali i prilagoditi na druge smetnje.
Ključne
mjere
- Promičite
zdravlje i sigurnosti na radu: Poslodavci mogu promicati
odgovarajuće zdravstvene i sigurnosne mjere i pružiti smjernice za
ispunjavanje potreba za promijenjene situacije. Važno je podići svijest o
odgovornosti zaposlenika da brinu o vlastitom fizičkom i mentalnom
blagostanju kod kuće.
- Izgradite
međusobno povjerenje i dijelite odgovornosti: Ključno
je izgraditi međusobno povjerenje i uspostaviti zajedničke odgovornosti s
radnicima kroz otvorene i transparentne rasprave o očekivanjima, odlukama
i rezultatima.
- Dajte
dodatnu podršku i razumijevanje: i poslodavci i zaposlenici
trebaju više nego ikad prije da zadrže pozitivan i uvjerljiv stav, ostanu
mirni, podržavajući i empatični u izvanrednim situacijama.
- Promjena
načina razmišljanja o produktivnosti:
Produktivnost treba biti vođena i mjerena na temelju postignutih
rezultata, a ne na temelju radnog vremena. Korištenje mrežnih alata za
suradnju, poput zajedničkih kalendara i javnog statusa (online / offline),
može olakšati timski rad i povećati produktivnost. Produktivnost ide ruku
pod ruku s dobrobiti, stoga treba promicati redovite pauze i zdrav način
života.
- Budite
fleksibilni i reagirajte: Okolnosti se mogu vrlo brzo
promijeniti i zahtijevati da radna politika bude fleksibilna i redovito se
preispituje kako bi bila prilagođena promjenjivim potrebama hitne
situacije. Na primjer, u određenom trenutku od nekih radnika se može
zatražiti da se vrate u prostorije tvrtke. Nadalje, kompanije bi trebale
predvidjeti prijelazne strategije za primjenu nakon prestanka izvanredne
situacije.
- Komunicirajte
redovito: Obavijestite radnike o
izvanrednoj situaciji i njenom utjecaju na poslovanje. Razmijenite
mišljenja i ideje o strategijama kontinuiteta poslovanja.
- Promičite
kulturu učenja: Obuka o softveru i upotreba
alata za rad na daljinu uz pomoć suradničkog učenja mogu biti korisni
radnicima za razvijanje potrebnih vještina.
- Zaštitite
cyber sigurnost i privatnost: Važni su sigurni procesi rada
na daljinu, posebno ako zaposlenici koriste osobna prijenosna računala ili
uređaje za rad na mreži. IT alati trebaju imati ažurnu zaštitu od virusa,
zaštićeni VPNS i firewall od cyber prijetnji. Nadalje, radnici trebaju
biti svjesni kontinuiteta svojih obveza o povjerljivosti tijekom rada.
- Osigurajte
usklađenost: Procjena primjenjivih zakona i
propisa na nacionalnoj razini, kao i svi izuzeci koje je vlada najavila u
vanrednim situacijama, mogu dovesti do revizije internih smjernica za rad
na daljinu i pojedinačnih i kolektivnih ugovora. Pobrinite se da police
osiguranja ostaju važeće i prikladne za rad na daljinu.
- Sudjelujte
u kreiranju politika: obratite se nacionalnim
poslodavačkim organizacijama (u RH to je HUP) radi preporuka i
koordiniranih akcija. Slijedite preporuke i sudjelujte u dijalogu s
kreatorima politika kako bi pronašli dogovorena rješenja za rad na daljinu
kao mjere kontinuiteta poslovanja.
Naučene
lekcije iz situacije s COVID-19
- Politika
rada na daljinu je ključni element učinkovitog plana za slučaj izvanrednih
situacija koji osigurava produktivnost, kontinuitet poslovanja i očuvanje
radnih mjesta.
- Rad
na daljinu podrazumijeva zajedničku odgovornost i predanost i poslodavaca
i zaposlenika.
- Politike
i aranžmani o radu na daljinu moraju se redovito preispitivati kako bi
ostali relevantni i prikladni za svrhu reagiranja na promjenjive potrebe u
kontekstu izvanrednih situacija.
- Komunikacija
i razumijevanje obiteljske situacije radnika može pomoći u stvaranju
djelotvornije i prikladnije politike teleworkinga.
Tvrtke mogu iskoristiti postojeće vještine radnika da
kroz suradničko učenje skrate krivulju učenja o radu na daljinu
Dokument IOE on teleworking