19.10.2018.
Iznenađujuć je podatak da su čak i predviđanja
koja izlažu ekonomski stručnjaci vrlo podložna pogreškama, a posebno je to
slučaj sa standardnim anketama koje nisu metoda predviđanja već naprosto prikaz
preferencija glasača u određenom trenutku. Zbog ovoga, grupne predikcije često su točnije od pojedinačnih, ali samo
ako u obzir uzimamo što heterogenije skupine pojedinaca i naročito za teme o
kojima ljudi imaju čvrsto formiran stav (npr. predsjednički kandidati na
izborima). Ovaj efekt naziva se ‘mudrost masa’. Prediktivno anketiranje koje
koristi mudrost masa jedna je od metoda predviđanja društvenih pojavnosti kao
što su rezultati izbora, ponašanje kupaca i potražnja za određenim proizvodima.
Zaključno, možemo reći da 100%-tno predviđanje budućnosti zasigurno nije moguće,
barem zasada, ni uz koje alate, no postoje oni koji koristeći saznanja iz
psihologije i bihevioralne ekonomije daju nešto bolje rezultate od standardnog
anketiranja.