12.03.2021.
„Vrlo
smo zadovoljni privremenim dogovorom koji je danas postignut jer je u
potpunosti u skladu sa zaključcima Europskog vijeća iz srpnja prošle godine.
Današnjim dogovorom s Parlamentom omogućuje se pokretanje prvih poziva u okviru
Instrumenta za povezivanje Europe prije ljetne stanke. Zahvaljujući tom
programu imamo bolje prometne veze i energetske mreže te bolje digitalne usluge
i povezivost u Europi. Ta znatna financijska ulaganja moraju se i hoće
nastaviti. To je osobito važno za prevladavanje izazova povezanih s bolešću
COVID-19 i borbu protiv klimatskih promjena“ izjavio je Pedro Nuno Santos,
portugalski ministar infrastrukture i stanovanja te predsjednik Vijeća.
Proračun za
pojedine sektore iznosit će (u tekućim cijenama):
- promet: 25,81 milijardu eura (uključujući
11,29 milijardi eura za kohezijske zemlje)
- energetika: 5,84 milijarde eura
- digitalizacija: 2,06 milijardi eura.
U
području prometa programom CEF 2.0 promicat će se međusobno
povezane i multimodalne mreže za razvoj i modernizaciju željezničke, cestovne i
pomorske infrastrukture, kao i infrastrukture unutarnjih plovnih putova, te
doprinijeti sigurnoj mobilnosti. Prioritet će biti daljnji razvoj
transeuropskih prometnih mreža (TEN-T), s posebnim naglaskom na vezama koje
nedostaju i prekograničnim projektima koji imaju dodanu vrijednost za EU.
Iznosom od 1,56 milijardi eura iz proračuna za promet financirat će se
veliki željeznički projekti među kohezijskim zemljama.
Programom
CEF 2.0 usto će se osigurati da u slučaju prilagodbe infrastrukture radi
poboljšanja vojne mobilnosti unutar Unije, ta infrastruktura
bude prikladna za dvojnu namjenu, odnosno da ispunjava i civilne i vojne
potrebe. Vojna mobilnost imat će zaseban proračun u iznosu od
1,69 milijardi eura u okviru omotnice za promet.
U energetskom sektoru
programom se želi doprinijeti daljnjoj integraciji europskog energetskog
tržišta te pritom poboljšati prekograničnu i međusektorsku interoperabilnost
energetskih mreža, olakšati dekarbonizaciju i zajamčiti sigurnost opskrbe.
Financijska sredstva bit će dostupna i za prekogranične projekte u području
proizvodnje obnovljive energije. Pri definiranju kriterija dodjele vodit će se
računa o usklađenosti s planovima u području energetike i klime na razini EU-a
i na nacionalnoj razini, što uključuje i načelo „energetska učinkovitost na
prvom mjestu”.
U
području digitalne povezivosti opseg programa proširen je kako
bi se u obzir uzela činjenica da digitalna transformacija gospodarstva i društva
u cjelini ovisi o univerzalnom pristupu pouzdanim i priuštivim mrežama velikog
i vrlo velikog kapaciteta. Digitalna povezivost ujedno je odlučujući čimbenik
za uklanjanje gospodarskih, socijalnih i teritorijalnih razlika. Projekti će
imati pravo na potporu iz programa CEF 2.0 samo ako se njima doprinosi
digitalnom jedinstvenom tržištu i ciljevima EU-a u području povezivosti.
Prioritet će imati projekti kojima se ostvaruje dodatna teritorijalna
pokrivenost, među ostalim za kućanstva.
Programom
CEF 2.0 naglašava se sinergija između prometnog,
energetskog i digitalnog sektora u cilju poboljšanja učinkovitosti
djelovanja EU-a i optimizacije provedbenih troškova. Njime će se promicati
međusektorski rad u područjima kao što su povezana i automatizirana mobilnost i
alternativna goriva.
Programom
se u sve relevantne domene želi uključiti i djelovanje u području klime,
uzimajući u obzir dugoročne obveze EU-a u pogledu dekarbonizacije, kao što je
Pariški sporazum.
Daljnji
koraci
Vijeće
treba odobriti privremeni dogovor koji je danas postignut.
Zatim
će se podnijeti Odboru stalnih predstavnika Vijeća (Coreper) na odobrenje.
Nakon
što je i Vijeće i Europski parlament donesu, Uredba o CEF-u stupit će na
snagu dan nakon objave u Službenom listu EU-a.
Primjenjivat
će se retroaktivno od 1. siječnja 2021.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznici: