08.03.2023.
Konferencija “Spojena Hrvatska” u organizaciji HUP-Udruge prometa organizirana je povodom najavljenih izmjena Zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji bi trebao konačno oživjeti osnovne preduvjete za dostupnost i kvalitetu usluge cestovnog prijevoza – javnu uslugu prijevoza na razini županija i potaknuti usklađivanje linija u međužupanijskom prijevozu.
Iako je Hrvatska formalno uskladila Zakon o prijevozu u cestovnom prometu s EU, ključna rješenja kojima se trebao aktivirati novi model cestovnog prijevoza, a to su definiranje i potpisivanje ugovora o javnoj usluzi te pojednostavljenje i ubrzanje procesa usklađivanja mreže linija, u Hrvatskoj nisu zaživjela što dovodi do neizvjesnosti poslovanja prijevoznika u cestovnom prometu te narušavanja dostupnosti cestovnog prijevoza u dijelovima zemlje, upozorili su sudionici na konferenciji “Spojena Hrvatska” u organizaciji HUP-Udruge prometa. Konferencija je okupila predstavnike cestovnih prijevoznika, prometne stručnjake, regulatore, predstavnike županija i sindikate.
Prema podacima prijevoznika, 80 posto javnog linijskog prijevoza u Hrvatskoj odvija se na županijskim i međužupanijskim linijama do 100 kilometara, na tim linijama se prevozi oko 200.000 ljudi svakog dana, a prijevoznici na tim linijama naprave godišnje čak 61,5 milijuna kilometara godišnje. Od tih linija njih čak 80 posto je nerentabilno. Većinom se radi o prometu u rubnim i ruralnim dijelovima Hrvatske bez alternativnog oblika javnog prijevoza. Rentabilne linije su u pravilu one koje povezuju udaljenija urbana središta, sezonske linije prema moru i međunarodne linije, no na tim linijama se ne može osigurati dostupnost prijevoza za građane diljem zemlje. Kako su prezentirali iz Fakulteta prometnih znanosti, Hrvatska je zemlja sa niskom gustoćom naseljenosti od svega 69 stanovnika po kilometru kvadratnom, oko 30 posto populacije živi u općinama koje su izvan županijskih središta, a prosječan broj stanovnika po općini je 3000, što predstavlja veliki izazov za osiguranje dostupnosti cestovnog prijevoza u našoj zemlji. Kako bi slijedili duh EU direktive koja traži jednaku dostupnost cestovnog prijevoza za sve građane, nužno je, istaknuo je Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti kvalitetno definiranje nužne mreže linija na razini županija i potpisivanje ugovora o javnoj usluzi.