13.02.2025.
Naime, nakon što je Tisak plus 31.
listopada 2024. raskinuo ugovore sa izdavačima s otkaznim rokom od 3 mjeseca, hrvatski
izdavači suočili su se sa potencijalnom nemogućnošću plasiranja svojih izdanja na
prodajna mjesta kao što su kiosci i trgovački lanci. Kako je jasna namjera
vlasnika Tisak plusa, Fortenova grupe, da izađe iz djelatnosti distribucije,
nužno je pronaći novo rješenje. Vjerujemo da postoje tvrtke na hrvatskom
tržištu koje bi pronašle poslovni interes u distribuciji publicistike. Tisak
plus do sada je distribuirao proizvode preko 90 nakladnika s više od 450
izdanja.
U svijetu lažnih vijesti,
dezinformacija, širenja neprovjerenih izvora putem društvenih mreža, izuzetno
je važno osigurati distribuciju tiskanih izdanja, odnosno publicistike
općenito, te omogućiti hrvatskim građanima dostupnost informacija, sadržaj koji
potpisuju kvalitetni, profesionalni novinari i urednici s dugogodišnjim
iskustvom.
Digitalni mediji su sadašnjost i
budućnost izdavaštva, no na umu treba imati da i dalje na tržištu postoji
potreba velikog dijela građana za novinarstvom iz tiskanih izdanja, pogotovo
kada u obzir uzmemo demografsku sliku Hrvatske i znatan broj građana starije
životne dobi. Nužno je svim građanima osigurati jednak pristup informacijama i
kvalitetnom novinarstvu u svim dijelovima zemlje.
Zakonom o medijima se, između
ostalog, jamči sloboda izražavanja i sloboda medija, što obuhvaća neovisnost
medija, slobodu prikupljanja, istraživanja, objavljivanja i raspačavanja
informacija u cilju informiranja javnosti. Zadatak medija je javno informiranje,
osiguravanje pluralizma, demokratskih vrijednosti i prava svakog građana na
informaciju.
Izuzetno je važno za budućnost profesionalnog
novinarstva i njihovih kuća, koje obuhvaćaju i tiskane i digitalne medije koje u
najvećoj kvaliteti i kvantitetu stvaraju vlastiti sadržaj, da se na hrvatskom tržištu
primjeni europska praksa. U većini zemalja članicama Europske unije, država
kroz potpore podupire medijski pluralizam i pravo na informiranje. Francuska
primjerice već godinama ima potporu za distribuciju publicistike, uključujući i
potpore za distribuciju pretplate. Također, Švedska i Danska donijele su niz mjera
kako bi osigurale proizvodnju i distribuciju sadržaja. Dobar primjer je i
Belgija, koja ima dugogodišnju praksu državnog sufinanciranja distribucije publicistike
putem nacionalnog poštanskog sustava. U Austriji je uspostavljen sustav
izravnih subvencija za nakladnika koji zadovoljavaju kriterije profesionalnog
novinarstva – tiskane i digitalne medije koje imaju značajan vlastiti sadržaj i
nisu propagandnog karaktera. Italija je pružala pomoć u pokrivanju dijela
troška papira, nakon velikog rasta cijena te sirovine u protekle tri godine. Uz
to, uvedene su i porezne olakšice za nakladnike te se ulaže u digitalnu
transformaciju medija.
Sigurni smo da se iz niza europskih
praksi može pronaći rješenje za hrvatsko tržište te osigurati pravovremenu i
stabilnu distribucijsku mrežu, a pritom ne opteretiti dodatno troškove
poslovanja izdavača.