10.04.2020.
1. Koordinirana i sveobuhvatna strategija potrebna je za
rješavanje hitnih zdravstvenih potreba, za podršku ekonomskim aktivnostima
i pripremi terena za oporavak. Ova bi strategija trebala kombinirati
kratkoročne, srednjoročne i dugoročne inicijative, uzimajući u obzir
prelijevanje i povezanosti između naših gospodarstava i potrebu očuvanja
povjerenja i stabilnosti.
2. Na nacionalnoj razini i na
razini EU već je poduzeto nekoliko mjera, kako je utvrđeno u izjavi
Euroskupine u inkluzivnom formatu od 16. ožujka. Naknadno pismo
predsjednika Euroskupine od 24. ožujka ukazalo je na daljnje elemente
reakcija politike koje se razmatraju. Europsko vijeće u izjavi od
26. ožujka pozvalo je Euroskupinu da u roku od dva tjedna predstavi
prijedloge o ekonomskom odgovoru na pandemiju COVID-19. Odgovarajući
na mandat lidera, ovo izvješće pregledava dosad poduzete radnje i opisuje
sveobuhvatan i koordiniran ekonomski odgovor.
Do
sada koordinirane akcije na razini država članica, EU-a i eurozone:
- Od početka krize, države članice kontinuirano su
pojačale napore za podršku gospodarstvu.
- Pravovremeni, privremeni i ciljani diskrecijski
fiskalni poticaj daje se na koordiniran način. Značajni javni resursi
usmjereni su za jačanje zdravstvenog sektora i mehanizama civilne zaštite
i za podršku pogođenim radnicima i gospodarskim sektorima. Do danas, ukupni
iznos diskrecijskih fiskalnih mjera država članica iznosi 3% BDP-a EU,
što je trostruko povećanje od 16. ožujka, osim značajnog utjecaja
automatskih stabilizatora.
- Nadalje, države članice do sada su se obavezale pružiti
podršku za likvidnost sektorima koji se suočavaju s poremećajima i
tvrtkama suočenim s nedostatkom likvidnosti, a sastoje se od shema javnih
jamstava i odgođenog plaćanja poreza koji se sada procjenjuju na 16% BDP-a
EU, u usporedbi sa 10% od 16. ožujka,
- Ministri financija spremni su poduzeti daljnje mjere
prema potrebi, kako se događaji razvijaju.
- Fleksibilnost u pravilima EU-a. Ministri
financija su se 23. ožujka složili s ocjenom Komisije da su ispunjeni
uvjeti za uporabu opće klauzule o odstupanju u fiskalnom okviru
EU-a, ozbiljan gospodarski pad u eurozoni ili Uniji u cjelini. To
nudi fleksibilnost koja je potrebna nacionalnim proračunima za podršku
gospodarstvu i koordinirano reagiranje na utjecaj pandemije
COVID-19. Cjelokupne fiskalne smjernice pružit će se u okviru i kao
dio pojednostavljenih pravila u europskom semestru. Pozdravili smo odluku
Komisije da izda poseban privremeni okvir državnih potpora kako bi
se ubrzala javna podrška tvrtkama, istovremeno osiguravajući potrebne
ravnopravne uvjete za jedinstveno tržište, kao i nedavno proširenje okvira
kako bi se obuhvatila podrška istraživanju, testiranje i proizvodnja
važna u borbi protiv pandemije COVID 19. Također pozdravljamo
smjernice Komisije o korištenju svih fleksibilnosti koje nudi okvir javnih
nabava EU-a u ovom izvanrednom stanju, a koji su objavljeni
1. travnja.
- Korištenje proračuna EU. Pozdravljamo
prijedloge Komisije o najboljem iskorištavanju postojećih proračunskih
sredstava EU-a za borbu protiv krize. Prijedlog Inicijative za
reakciju na koronavirusne reakcije odobrili su Europski parlament i
Vijeće, a na snazi je od 1. travnja. To će omogućiti korištenje 37
milijardi eura u sklopu kohezijske politike za rješavanje posljedica krize
COVID-19. Pored toga, opseg Fonda solidarnosti proširio se i na
velike krize u javnom zdravstvu. Od 1. travnja ovo omogućava najteže
pogođenim državama članicama pristup financijskoj potpori do 800 milijuna
eura u 2020. godini.
- Monetarna politika. Pozdravljamo
odlučnu akciju Europske središnje banke kojom se podržava likvidnost i
uvjete financiranja kućanstava, poduzeća i banaka što će pomoći očuvanju
nesmetanog pružanja kredita gospodarstvu. 18. ožujka ECB je odlučila
pokrenuti pandemijski program u iznosu od 750 milijardi eura (PEPP) kako
bi proširila raspon prihvatljive imovine u okviru programa kupovine
korporativnog sektora (CSPP) i olakšala standarde osiguranja. Te su
mjere usmjerene na osiguravanje da svi sektori gospodarstva mogu imati
koristi od podržanih uvjeta financiranja koji im omogućuju da prevladaju
šok Covid-19.
- Financijska stabilnost: Pozdravljamo
upute koje su financijske institucije pružila nadzornim tijelima o
tumačenju i primjeni regulatornih zahtjeva u trenutnim iznimnim
okolnostima. Također pozdravljamo izdavanje kapitalnih
rezervi. Da bi se nadvladali pritisci financiranja s kojima se
suočavaju tvrtke i kućanstva, potrebno je potpuno iskoristiti
fleksibilnost predviđenu regulatornim okvirom. Nastavit ćemo pažljivo
pratiti razvoj situacije i koordinirati europske i nacionalne
mjere. Ako je potrebno, spremni smo poduzeti daljnje radnje,
uključujući zakonodavne mjere, ako je to potrebno za ublažavanje utjecaja
Covid-19.
Dodatni
instrumenti za odgovor na krizu i priprema tla za oporavak
- U ovom kritičnom trenutku, spremni smo pojačati odgovor
EU-a za potporu, jačanje i dopunjavanje dosadašnjih napora. Zalažemo
se za osiguranje uvjeta za adekvatan odgovor na krizu u svakoj državi
članici EU. U tom kontekstu, mjere predviđene od strane europskih
institucija trebale bi se provoditi u svjetlu ozbiljnosti ekonomskih
posljedica pandemije na pojedine države članice.
- Fleksibilnost proračuna EU. Pozdravljamo
prijedloge Komisije u vezi s dodatnom privremenom fleksibilnošću u
korištenju EU sredstava, poput omogućavanja transfera između fondova,
regija i ciljeva politike, odustajanja od zahtjeva za nacionalno
sufinanciranje i podršku ranjivim članovima društva. To će pomoći da
se učinkovito mobilizira proračun EU-a za suočavanje sa posljedicama
pandemije COVID-19.
- Hitna podrška. Složili smo
se da je potreban namjenski instrument COVID-19 koji će podržati
financiranje hitne pomoći pružanjem nepovratnih sredstava kako bi
se prije svega ojačao naš zdravstveni sustav. U tom kontekstu,
pozdravljamo prijedlog Komisije od 2. travnja o ponovnom aktiviranju
instrumenta za hitnu pomoć u kontekstu epidemije COVID-19. Ovaj
instrument u ovoj fazi može pružiti potporu u iznosu od 2,7 milijardi EUR
iz sredstava EU proračuna. Njegova se snaga može brzo ojačati
dodatnim dobrovoljnim doprinosima država članica. Pozivamo države
članice da istraže načine kako dodatno ojačati instrument za pomoć u
izvanrednim situacijama u kontekstu zakonodavnog postupka.
- Jačanje aktivnosti EIB-a . Pozdravljamo
inicijativu EIB grupe da se stvori paneuropski jamstveni fond u iznosu od
25 milijardi eura, koji bi mogao podržati 200 milijardi eura financiranja
za tvrtke s fokusom na mala i srednja poduzeća širom EU,
uključujući i putem nacionalnih banaka. Pozivamo EIB da što prije
operacionalizira svoj prijedlog i da ga odmah realizira, osiguravajući
komplementarnost s ostalim inicijativama EU i budućim programom EU
Invest. Ova je inicijativa važan doprinos očuvanju ravnopravnih
uvjeta jedinstvenog tržišta u svjetlu nacionalnih programa potpore.
- Sigurnosne mreže u EU i EA. U
eurozoni i EU postoje sigurnosne mreže. U eurozoni, ESM je opremljen
instrumentima koji bi se mogli koristiti prema potrebi na način
prilagođavanja prirodi simetričnog šoka uzrokovanog COVID-om 19.
Predlažemo uspostavljanje pandemijske potpore za krizu, temeljenu na
postojećoj predostrožnosti ECCL-a kreditne linije i usklađenu s obzirom na
ovaj specifični izazov, kao relevantnu zaštitnu mjeru za države članice
europodručja pogođene ovim vanjskim šokom. Ona bi bila dostupna svim
državama europodručja za vrijeme krize, uz standardizirane uvjete
unaprijed dogovorene od strane upravljačkih tijela ESM-a, koji odražavaju
trenutne izazove, na temelju prethodnih procjena europskih
institucija. Jedini uvjet za pristup kreditnoj liniji bit će da se
države članice europodručja koje zatraže potporu obvežu koristiti ovu
kreditnu liniju za potporu domaćem financiranju izravnih i neizravnih troškova
vezanih za zdravstvenu zaštitu, liječenje i prevenciju zbog krize COVID
19. Odredbe Ugovora o ESM-u će se slijediti. Odobreni pristup
bit će 2% BDP-a dotičnog člana od kraja 2019. godine, kao
mjerilo. Nastojat ćemo staviti ovaj instrument na raspolaganje u roku
od dva tjedna, poštujući nacionalne postupke i ustavne
zahtjeve. Kreditna linija bit će dostupna do završetka krize COVID
19. Nakon toga, države članice euro-područja i dalje će biti
posvećene jačanju ekonomskih i financijskih osnova, u skladu s ekonomskim
i fiskalnim okvirima koordinacije i nadzora EU-a, uključujući svaku
fleksibilnost koju primjenjuju nadležne institucije EU. Instrument
platne bilance može pružiti financijsku potporu državama članicama koje
nisu usvojile euro. Treba ga primjenjivati na način koji uredno
uzima u obzir posebne okolnosti trenutne krize.
- SURE, U duhu solidarnosti i s
obzirom na izuzetnu prirodu krize COVID -19, slažemo se s potrebom da se
za vrijeme izvanredne situacije uspostavi privremeni instrument
financijske pomoći temeljen na zajmu iz članka 122. Ugovora o
funkcioniranje Europske unije. Nastojat ćemo da instrument što
prije počne s radom. U tom kontekstu pozdravljamo prijedlog Komisije
od 2. travnja o uspostavi privremenog instrumenta koji će podržati
države članice u zaštiti zaposlenosti u specifičnim izvanrednim
okolnostima krize COVID-19. Pružala bi financijsku pomoć u vrijeme
krize, u obliku zajmova koji su odobreni po povoljnim uvjetima EU-a
državama članicama, ukupno do 100 milijardi eura, temeljeći se na
proračunu EU u najvećoj mogućoj mjeri, osiguravajući dovoljan
kapacitet za podršku platne bilance i za jamstva koja države članice daju
proračunu EU-a. Instrument bi prvenstveno mogao podržati napore na
zaštiti radnika i radnih mjesta, uz poštivanje nacionalnih nadležnosti u
području sustava socijalnog osiguranja i nekih zdravstvenih
mjera. Ovaj bi prijedlog trebao biti izrađen bez odgađanja u
zakonodavnom postupku. Stav država članica o ovom instrumentu za
slučaj nužde ne presumira stajalište o budućim prijedlozima koji se odnose
na osiguranje za slučaj nezaposlenosti. U skladu s njegovom pravnom
osnovom, pristup instrumentu će biti obustavljen nakon što prođe hitno
stanje COVID-19, uz poštivanje nacionalnih nadležnosti u području
sustava socijalnog osiguranja i nekih zdravstvenih mjera.
- Slažemo se da je potrebna dosljedna strategija u EU-u
da podrži napore država članica da se vrate u normalno funkcioniranje
naših društava i gospodarstava i da promiče ponovno pokretanje
gospodarskih aktivnosti i ulaganja kako bi se osigurao održivi rast.
- Fond za oporavak . U
tom kontekstu, također smo se dogovorili da ćemo raditi na Fondu za
oporavak kako bismo pripremili i podržali oporavak, osiguravajući
financiranje kroz proračun EU programima za pokretanje gospodarstva u skladu
s europskim prioritetima i osiguravajući solidarnost EU-a s najugroženijim
državama članicama. Takav bi fond bio privremen, usmjeren i
proporcionalan izvanrednim troškovima trenutne krize i pomogao bi im da se
s vremenom raspodijele odgovarajućim financiranjem. Uz vodstvo
voditelja, rasprave o pravnim i praktičnim aspektima takvog fonda,
uključujući njegov odnos prema proračunu EU, njegovim izvorima
financiranja i inovativnim financijskim instrumentima, u skladu s EU
ugovorima, pripremit će teren za odluku.
- Nadolazeći VFO. Sljedeći
višegodišnji financijski okvir EU-a igrat će središnju ulogu u
gospodarskom oporavku. Morat će odražavati utjecaj ove krize i
veličinu budućih izazova, postavljanjem pravih prioriteta, kako bi se
omogućilo državama članicama da učinkovito rješavaju koronavirusnu krizu,
da podrže gospodarski oporavak i osiguraju koheziju unutar Unije,
solidarnošću, korektnošću i odgovornošću. Pozdravljamo namjeru
Komisije da prilagodi svoj prijedlog VFO-a u skladu s novom situacijom i izgledima.
- Plan za oporavak. U
tijeku je rad na širem planu puta i akcijskom planu za podršku oporavku
europskog gospodarstva kroz visokokvalitetno otvaranje novih radnih mjesta
i reforme za jačanje otpornosti i konkurentnosti, u skladu sa strategijom
održivog rasta. Trebalo bi uspostaviti uvjete za ponovno pokretanje
gospodarstava uz istodobno promicanje ekonomske konvergencije u EU-u i
smanjenje bilo koje fragmentacije proizašle iz krize, uključujući i brzo
obnavljanje pune funkcionalnosti jedinstvenog tržišta. Predsjednica
Komisije i predsjednik Europskog vijeća, uz savjetovanje s drugim
institucijama, uključujući ECB, započeli su s tim radom. Euroskupina
je spremna dati svoj doprinos i poduprijeti to nastojanje.
- Danas smo angažirani u
nastojanju da očuvamo zdravlje i živote europskih građana i da se
pozabavimo neposrednim ekonomskim izazovom. To uključuje fiskalna
sredstva kojima države članice trebaju financirati potrebne
mjere. Oporavak europskog gospodarstva predstavlja veliki
izazov. Zajedno ćemo djelovati solidarno. To uključuje potrebni
napredak u jačanju Europske unije.
Sljedeći
koraci:
- Euroskupina će nastaviti potreban rad uzimajući u obzir
namjeru Predsjedništva Vijeća da zakonodavne prijedloge podnese bez
odlaganja.