10.08.2021.
Kombinirano učenje u formalnom obrazovanju i osposobljavanju
termin je koji označava situaciju kada škola, nastavnik ili učenik primjenjuju
više pristupa u procesu učenja. To može obuhvaćati kombinaciju učenja u školi i
u drugim okruženjima (u poduzećima, centrima za osposobljavanje, učenje na
daljinu, na otvorenom, na kulturnim lokalitetima itd.) ili kombiniranje
različitih alata za učenje koji mogu biti digitalni i analogni. Komisija
predlaže kratkoročne mjere za uklanjanje najhitnijih nedostataka koje je
dodatno pogoršala pandemija bolesti COVID-19 te daljnje korake za kombiniranje
okruženja za učenje i alata u osnovnom i srednjoškolskom obrazovanju i
osposobljavanju, koji mogu pridonijeti izgradnji prilagodljivijih sustava
obrazovanja i osposobljavanja.
Povjerenica za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i
mlade Mariya Gabriel izjavila je: Nastojanje da se
ostvari kvalitetnije i uključivo obrazovanje i osposobljavanje nije ograničeno
na kontekst pandemije bolesti COVID-19. Sada imamo priliku napredovati i
učiti iz nedavnih iskustava. U današnjem prijedlogu zacrtana je vizija
obrazovanja koje u Europi želimo. To je obrazovanje koje podupire opće ciljeve
europskog prostora obrazovanja i Akcijskog plana za digitalno obrazovanje u
pogledu promicanja kvalitete i uključivosti, zelenog i digitalnog obrazovanja
diljem Europe. Cilj je preporuke usmjeriti države članice u jačanju
pripravnosti i dosega njihovih obrazovnih sustava kako bi korist imali učenici
i studenti, njihove obitelji i pedagoško osoblje.
Kombinirano učenje je samo po sebi fleksibilno i stoga može
pomoći da obrazovanje bude u većoj mjeri uključivo. Može omogućiti bolje
obrazovanje u udaljenim i ruralnim područjima te nomadskim zajednicama ili za osobe
u bolnicama i centrima za skrb te osobama koje se osposobljavaju na vrhunskoj
razini. Sva okruženja i alati trebali bi biti jednako dostupni manjinskim
skupinama, djeci s invaliditetom i djeci u nepovoljnom socioekonomskom položaju
te ne bi smjeli voditi do diskriminacije ili segregacije.
U prijedlogu Komisije za ovu Preporuku Vijeća stoji sljedeće:
- Države
članice trebale bi pružiti dodatne mogućnosti učenja i ciljanu potporu
učenicima koji se suočavaju s poteškoćama u učenju, imaju posebne
obrazovne potrebe, pripadaju skupinama u nepovoljnom položaju ili su na
drugi način pogođeni prekidom nastave. To bi moglo uključivati, na
primjer, pojačanu individualiziranu potporu, sustave mentorstva, dodatno
vrijeme za učenje tijekom školske godine i/ili praznika, pristup dodatnim
okruženjima za učenje, kao što su javne knjižnice i prostori u zajednici,
te uslugama nakon nastave uz pedagošku potporu. U tom kontekstu Komisija
preporučuje angažiranje ili zapošljavanje dodatnog osoblja kako bi se
osiguralo više vremena za pojedinačnu potporu u školi i tijekom aktivnosti
nakon nastave.
- Države
članice trebale bi na prvo mjesto staviti fizičku i mentalnu dobrobit
učenika i njihovih obitelji, učitelja, nastavnika i ostalog osoblja angažiranog
za osposobljavanje. U tome može pomoći razvoj smjernica za mentalno
zdravlje te uključivanje dobrobiti učenika i nastavnika i politike protiv
zlostavljanja u školske ciljeve.
- Države
članice trebale bi poticati razvoj digitalnih kompetencija učenika,
njihovih obitelji, učitelja i nastavnika te poticati ulaganja na razini
škola i zajednice u dostupnost tehnike i povezivost.
- Države
članice trebale bi podupirati praktična partnerstva u kojima se omogućuje
dostupnost infrastrukture i resursa različitih pružatelja obrazovanja,
uključujući poduzeća, umjetnost, kulturnu baštinu, sport, prirodu, visoko
obrazovanje i istraživačke institute, industriju obrazovnih resursa
(uključujući tehnologiju, izdavaštvo i drugu opremu za provedbu
kurikuluma) i obrazovna istraživanja.
- Države
članice trebale bi iskoristiti puni potencijal sredstava i stručnog znanja
EU-a za reforme i ulaganja u infrastrukturu, alate i pedagogiju radi
povećavanja prilagodljivosti i pripravnosti škola kako bi bile spremne na
buduće promjene, posebno Erasmus+, Mehanizam
za oporavak i otpornost, Europski
socijalni fond plus, Europski fond
za regionalni razvoj (EFRR), program
Digitalna Europa, Obzor
Europa i Instrument
za tehničku potporu.
Komisija je spremna poduprijeti provedbu Preporuke olakšavanjem
uzajamnog učenja i razmjene među državama članicama i svih relevantnih dionika
u okviru foruma za dijalog uspostavljenih u okviru Europskog
prostora obrazovanja i akcijskog
plana za digitalno obrazovanje te u okviru internetskih platformi i
zajednica za obrazovanje i osposobljavanje: School
Education Gateway i eTwinning.
U redovitim izvješćima o napretku europskog prostora obrazovanja
i Akcijskog plana za digitalno obrazovanje 2021.–2027. stavit će se naglasak na
razvoj kombiniranog pristupa učenju u osnovnom i srednjoškolskom obrazovanju.
Komisija poziva države članice da brzo donesu današnji prijedlog
u obliku preporuke Vijeća.
Dodatne informacije dostupne su na poveznicama:
Prijedlog
preporuke Vijeća o kombiniranom učenju za visokokvalitetno i uključivo osnovno
i srednjoškolsko obrazovanje
Europski
prostor obrazovanja
Akcijski
plan za digitalno obrazovanje za razdoblje od 2021. do 2027.