Europarlamentarci izlažu planove za pravedniji porezni sustav koji odgovara digitalnom dobu

29.04.2021.

Zastarjela međunarodna porezna pravila potrebno je preispitati, uključujući minimalnu efektivnu stopu poreza na dobit. EU bi u reviziju trebala ići sama, ako globalni pregovori ne uspiju. Usvajajući svoju rezoluciju nekoliko mjeseci prije odluka koje se očekuju od OECD-a, zastupnici u Europskoj uniji nastoje održati zamah na europskoj razini zalažući se za promjene u svojoj primarnoj brizi.

Ukratko:

  • Međunarodna porezna pravila postavljena početkom 20. stoljeća nisu primjerena digitalnoj ekonomiji
  • Minimalna stopa poreza na dobit hitno potrebna na međunarodnoj razini
  • Porez treba platiti tamo gdje se stvarno stvara vrijednost
  • Ako napredak na međunarodnoj razini zastane, EU bi to trebala učiniti sama

Globalna minimalna porezna stopa, nova porezna prava i EU u prvom planu

  • Kako bi smanjili izbjegavanje poreza i učinili porez pravednijim, europarlamentarci daju niz prijedloga za izmjenu zastarjelih pravila uspostavljenih i prije postojanja digitalne ekonomije.
  • Oni traže da se minimalna efektivna porezna stopa postavi na poštenu i dovoljnu razinu kako bi se obeshrabrilo preusmjeravanje dobiti i spriječila štetna porezna konkurencija. S tim u vezi, rezolucija također pozdravlja nedavni prijedlog američke administracije o globalnoj stopi poreza na dobit od 21%.
  • Porezna prava trebala bi odražavati da, kao rezultat digitalizacije, interakcija između poduzeća i potrošača značajno doprinosi stvaranju vrijednosti u visoko digitaliziranim poslovnim modelima. To bi omogućilo plaćanje više poreza tamo gdje se stvara vrijednost, kao što je oduvijek bio koncept oporezivanja, a ne tamo gdje su stope najniže.
  •        Konačno, europarlamentarci inzistiraju na tome da bi EU trebala razviti vlastiti zamjenski stav, koji bi se pokrenuo ako globalni pregovori ne donesu rezultate do kraja godine. Do sredine 2021. trebao bi biti gotov prijedlog o porezu na digitalne usluge i plan Komisije s različitim scenarijima, sa ili bez dogovora na razini OECD-a.

Rezolucija je usvojena 549 glasova za, 70 protiv i 75 suzdržanih.

Tijekom rasprave Andreas Schwab (EPP, DE), jedan od suizvjestitelja, rekao je: „U posljednjih nekoliko godina imali smo veliki problem s digitalnim uslugama jer su oporezivani blaže od tradicionalnih. Taj je problem još više narastao tijekom pandemije COVID-19. Jednaki tretman u oporezivanju nije samo pošten već je neophodan i za pošteno tržišno natjecanje. Ova rezolucija pruža jasne i jednostavne smjernice kako drugačije odvojiti oporezivanja digitalnih i tradicionalnih poduzeća."

Martin Hlaváček (Renew, CZ), drugi suizvjestitelj rekao je: „Veliki digitalni igrači ne mogu imati nepoštenu prednost nad malim i srednjim poduzećima. Moralno smo odgovorni kako bismo osigurali da digitalne multinacionalne tvrtke daju svoj pošten udio, baš kao i sve druge tvrtke i građani. Iako se ovaj problem najbolje rješava na međunarodnoj razini, ovo mora biti posljednji pokušaj - ili postoji sporazum do ljeta u OECD-u ili EU mora usvojiti vlastitu strategiju. Ne možemo vječno sjediti i oslanjati se na međunarodnu razinu. "

 Pozadina

  •  Trenutno se na razini OECD-a vode razgovori o sveobuhvatnom preispitivanju međunarodnih poreznih pravila kako bi bolje odražavali značajne promjene koje su gospodarstva pretrpjela zbog globalizacije i digitalizacije. Cilj je postići dogovor na ovoj razini do trećeg kvartala 2021. godine.
  • Parlament se usredotočio na porezne izazove od 2015. kada je uspostavljen njegov prvi privremeni odbor po tom pitanju. 
  •      Ovaj je odbor nastavio s radom do 2019. kada je uspostavljen stalni pododbor. Pododbor za porezna pitanja započeo je s radom u lipnju 2020. godine.
vrh stranice