08.06.2020.
Koronavirus
je do srži uzdrmao Europu i svijet, stavio na kušnju zdravstvene sustave i
sustave socijalne skrbi, društva i gospodarstva te način zajedničkog života i
rada. Kako bi se zaštitili životi i izvori prihoda, popravilo djelovanje
jedinstvenog tržišta te ostvario trajan i uspješan oporavak, Europska komisija
predlaže da se u potpunosti iskoristi potencijal proračuna EU-a. Ukupni
kapacitet proračuna EU-a, uključujući instrument Next Generation EU u iznosu od
750 milijardi eura i ciljana povećanja dugoročnog proračuna EU-a za
razdoblje 2021. – 2027., iznosit će 1,85 bilijuna eura.
ULAGANJA
U SLJEDEĆU GENERACIJU
Proračun
EU-a, koji nadopunjuje nastojanja na nacionalnoj razini, idealan je instrument
za poticanje pravednog socioekonomskog oporavka, obnovu djelovanja i
revitalizaciju jedinstvenog tržišta kako bi se zajamčili jednaki uvjeti za sve
te pružila potpora hitnim ulaganjima, posebno u zelenoj i digitalnoj
tranziciji, koje su ključ budućeg blagostanja i otpornosti Europe.
Sredstva
za instrument Next Generation EU prikupit će se privremenim podizanjem gornje
granice vlastitih sredstava na 2,00 % bruto nacionalnog dohotka EU-a, čime
će se Komisiji omogućiti da svoj snažan kreditni rejting iskoristi za
zaduživanje na financijskim tržištima u iznosu od 750 milijardi eura.
Ta dodatna sredstva usmjeravat će se s pomoću programa EU-a i otplaćivati
tijekom duljeg vremenskog razdoblja u okviru budućih proračuna EU-a, u
razdoblju od najranije 2028. do najkasnije 2058. Kako bi se to postiglo na
pravedan način i zajedničkim naporima, Komisija predlaže niz novih
vlastitih sredstava. Osim toga, kako bi sredstva bila dostupna u najkraćem
mogućem roku kako bi se odgovorilo na najhitnije potrebe, Komisija predlaže
izmjenu trenutačnog višegodišnjeg financijskog okvira za razdoblje 2014. –
2020. kako bi se već u 2020. stavilo na raspolaganje dodatnih
11,5 milijardi eura.
Novac
prikupljen za instrument EU sljedeće generacije uložit će se u tri
stupa:
1.
Potpora državama članicama u području ulaganja i reformi:
- Novim instrumentom za oporavak i otpornost u
iznosu od 560 milijardi eura osigurat će se financijska
potpora ulaganjima i reformama, među ostalim u području zelene i digitalne
tranzicije, te otpornosti nacionalnih gospodarstava, i povezati ih s
europskim prioritetima. Taj će instrument biti uključen u europski
semestar. Temeljit će se na instrumentu za dodjelu bespovratnih
sredstava u iznosu do 310 milijardi eura i kreditiranju do
ukupno 250 milijardi eura. Potpora će biti dostupna svim
državama članicama, ali će biti usmjerena na one koji su najviše pogođeni
i gdje su potrebe za otpornošću najveće.
- dodatnih 55 milijardi eura za postojeće
programe kohezijske politike do 2022 u
okviru nove inicijative REACT-EU dodijelit će se ovisno o
težini socioekonomskih posljedica krize, npr. ovisno o razini
nezaposlenosti mladih i relativnom blagostanju država članica.
- prijedlog za jačanje Fonda za pravednu
tranziciju u iznosu od 40 milijardi eura za pomoć
državama članicama da ubrzaju prelazak na klimatsku neutralnost.
- povećanje od 15 milijardi eura namijenjeno Europskom
poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj za potporu ruralnim
područjima u provedbi potrebnih strukturnih promjena u skladu s Europskim
zelenim planom i za ostvarenje ambicioznih ciljeva u skladu s novom
strategijom za biološku raznolikost i strategijom „od polja do stola”.
2.
Pokretanje gospodarstva EU-a poticanjem privatnih ulaganja:
- U okviru novog Instrumenta za potporu
solventnosti mobilizirat će se privatna sredstva za hitnu potporu
održivim europskim poduzećima u sektorima, regijama i zemljama koji su
najviše pogođeni. Može početi djelovati od 2020., raspolagat će
proračunom od 31 milijardi eura i osloboditi
300 milijardi eura za potporu solventnosti poduzećima iz svih
gospodarskih sektora i pripremu tih poduzeća za čišću, digitalnu i otpornu
budućnost.
- povećati program InvestEU, vodeći
europski program ulaganja, do 15,3 milijardi eura radi
mobiliziranja privatnih ulaganja u projekte diljem Unije.
- novi instrument za strateška ulaganja u
okviru programa InvestEU za poticanje ulaganja u iznosu do
150 milijardi eura za jačanje otpornosti strateških
sektora, posebno onih koji su povezani sa zelenom i digitalnom
tranzicijom, i ključnih lanaca vrijednosti na unutarnjem tržištu
zahvaljujući doprinosu od 15 milijardi eura iz instrumenta Next
Generation EU.
3.
Pouke iz krize:
- novi zdravstveni program pod nazivom EU4Health za
jačanje zdravstvene sigurnosti i pripremu za buduće zdravstvene krize s
proračunom od 9,4 milijardi eura.
- povećanje od 2 milijarde eura za rescEU
(Mehanizam Unije za civilnu zaštitu), koji će se proširiti i ojačati
radi pripreme Unije za buduće krize i odgovor na njih.
- Iznos od 94,4 milijarde eura za
program Obzor Europe, koji će se pojačati radi financiranja ključnih
istraživanja u području zdravlja, otpornosti te zelene i digitalne
tranzicije.
- Potpora globalnim partnerima Europe dodatnim
sredstvima u iznosu od 16,5 milijardi eura za vanjsko
djelovanje, među ostalim i za humanitarnu pomoć.
- pojačat će se ostali programi EU-a
kako bi se budući financijski okvir u potpunosti uskladio s potrebama
oporavka i strateškim prioritetima. Ojačat će
se ostali instrumenti kako bi proračun EU-a postao
fleksibilniji i prilagodljiviji.
Brzo
postizanje političkog dogovora o instrumentu „EU sljedeće generacije” i ukupnom proračunu
EU-a za razdoblje 2021. – 2027. na razini Europskog vijeća do
srpnja nužno je za novi poticaj oporavku, a Unija bi dobila moćan
instrument za oporavak gospodarstva i pripremu za budućnost.
TEMELJI
POLITIKE OPORAVKA
Ponovno
pokretanje gospodarstva ne znači povratak na status quo prije
krize, nego napredak. Kratkoročnu štetu nastalu zbog krize potrebno je
popraviti tako da ujedno ulažemo u svoju dugoročnu budućnost. Sav novac
prikupljen u okviru instrumenta Next Generation EU usmjeravat će se s pomoću
programâ EU-a u obnovljenom dugoročnom proračunu EU-a:
Europski
zeleni plan kao strategija oporavka EU-a:
- masovna obnova naših zgrada i
infrastrukture i kružnije gospodarstvo, koje donosi
lokalna radna mjesta;
- pokretanje projekata obnovljivih izvora
energije, posebno energije vjetra, solarne energije i pokretanja čistog
gospodarstva na temelju vodika u Europi;
- čišći prijevoz i logistika, te
postavljanje milijun priključnih mjesta za punjenje električnih vozila,
poticanje željezničkog prijevoza i čiste mobilnosti u našim gradovima i
regijama;
- jačanje fonda za pravednu tranziciju radi potpore prekvalifikaciji i pomoći poduzećima da stvore nove
poslovne mogućnosti.
Jačanje
jedinstvenog tržišta i njegova prilagodba digitalnom dobu:
- ulaganje u veću i bolju povezivost, posebno
u brzo uvođenje 5G mreža;
- snažnija industrijska i tehnološka prisutnost u
strateškim sektorima, uključujući umjetnu inteligenciju, kibersigurnost,
superračunalstvo i računalstvo u oblaku;
- izgradnja realnog podatkovnog gospodarstva kao
pokretača inovacija i stvaranja radnih mjesta;
- povećana kiberotpornost.
Pravedan
i uključiv oporavak za sve:
- u okviru privremenog europskog sustava
reosiguranja za slučaj nezaposlenosti osigurat će se
100 milijardi eura za potporu radnicima i poduzećima;
- Programom vještina za Europu i Akcijskim
planom za digitalno obrazovanje omogućit će se stjecanje
digitalnih vještina svim građanima EU-a;
- pravedne minimalne plaće i obvezujuće
mjere za transparentnost plaća pomoći će ranjivim radnicima,
posebno ženama;
- Europska komisija pojačava borbu protiv utaje
poreza, što će pomoći državama članicama u ostvarivanju prihoda.
IZGRADNJA
OTPORNIJE EUROPSKE UNIJE
Europa
mora povećati svoju stratešku autonomiju u nizu konkretnih
područja, kao što su strateški lanci vrijednosti i pojačana provjera izravnih
stranih ulaganja. Kako bi se povećala pripravnost na krize i
upravljanje njima, Komisija će ojačati Europsku agenciju za lijekove i dati
veću ulogu Europskom centru za kontrolu bolesti pri koordiniranju zdravstvenog
odgovora u kriznim situacijama.
Oporavak
se nedvojbeno mora zasnivati na temeljnim pravima i potpunom poštovanju
vladavine prava. Sve hitne mjere moraju biti vremenski ograničene i strogo
razmjerne. Komisijina ocjena bit će uključena u prvo izvješće u okviru mehanizma
vladavine prava.
Možemo
i moramo izvući pouke iz ove krize, ali jedino uključivanjem svih naših
građana, zajednica i gradova. Konferencija o budućnosti Europe imat
će važnu ulogu u daljnjem jačanju demokratskih temelja Europe u svijetu nakon
krize izazvane pandemijom koronavirusa.
ODGOVORNO
GLOBALNO VODSTVO
EU
želi predvoditi međunarodne napore za istinski globalni oporavak, posebno
zajedničkom koordinacijom s Ujedinjenim narodima, skupinama G20 i G7,
Međunarodnim monetarnim fondom, Svjetskom bankom te Međunarodnom organizacijom
rada. EU će i dalje vrlo blisko surađivati sa svojim najbližim susjedstvom na
istoku i jugu te sa svojim partnerima u Africi.
DODATNE INFORMACIJE
o instrumentu
Next Generation EU i o VFO-u
Komisija
je predložila veći proračun EU-a za otklanjanje neposredne socioekonomske štete
prouzročene pandemijom koronavirusa, pokretanje održivog oporavka te zaštitu
postojećih radnih mjesta i otvaranje novih.
Prijedlozi
se temelje na:
- - hitnom instrumentu Next Generation EU u
iznosu od 750 milijardi eura za privremeno pojačavanje financijskih
kapaciteta proračuna EU-a sredstvima prikupljenima na financijskim
tržištima. Prikupljena sredstva usmjeravat će se putem programâ EU-a za
potporu provedbi hitnih mjera potrebnih za očuvanje izvora prihoda i
oporavak gospodarstva te poticanje održivog i otpornog rasta.
- - ojačanom višegodišnjem financijskom okviru za
razdoblje 2021. – 2027. kako bi se ulaganja brzo
usmjerila tamo gdje su najpotrebnija, ojačalo jedinstveno tržište,
unaprijedila suradnja u područjima kao što su zdravlje i upravljanje
krizama te Uniji osigurao dugoročan proračun za provedbu zelene i
digitalne tranzicije te izgradnju pravednijeg i otpornijeg gospodarstva.
U
kombinaciji s paketom triju važnih sigurnosnih mreža (za radnike, poduzeća i
države) u vrijednosti od 540 milijardi eura, koji je Europsko vijeće
potvrdilo 23. travnja, takvim bi se izvanrednim mjerama na razini Unije
pružila pojačana ciljana potpora u vrijednosti od 1,29 milijardi eura u
prvoj fazi europskog oporavka.
Novim
instrumentom Next Generation EU proračun EU-a
povećat će se za dodatnih 750 milijardi eura.
To
će biti privremen instrument za krizne situacije, stvoren kako bi se potaknuo
oporavak Europe i pružila potpora dijelovima gospodarstva kojima je to najpotrebnije.
Financijski
okvir za razdoblje 2021. – 2027. koji je Komisija predložila 2018. i koji je
ojačan mehanizmom za pravednu tranziciju i predloženim promjenama i dalje je
ključna referentna točka za završnu fazu pregovora.
Ukupni
kapacitet proračuna EU-a, uključujući instrument Next Generation EU u
iznosu od 750 milijardi eura i ciljana povećanja dugoročnog
proračuna EU-a za razdoblje 2021. – 2027., bit će 1,85 bilijuna eura.
Europski
razvojni fond, postojeći međuvladin sporazum za financiranje razvojne politike
u afričkim, karipskim i pacifičkim zemljama u vrijednosti od
30 milijardi eura za razdoblje 2014. – 2020., uključen je i
u novi proračun EU-a.
Zadržane
su glavne crte početnog prijedloga Komisije iz svibnja 2018.
Istovremeno
moramo uvažiti napredak pregovora i mogućnosti kompromisa o kojima su države
članice raspravljale.
Instrumenti
obuhvaćeni prijedlogom i način njihova korištenja
Paket
se temelji na trima stupovima: instrumentima za potporu mjerama država članica
za oporavak, otklanjanje štete i izlazak iz krize, mjerama za poticanje
privatnih ulaganja i potporu poduzećima u poteškoćama i jačanju ključnih
programa EU-a kako bi se izvukle pouke iz krize i povećala snaga i otpornost
jedinstvenog tržišta te ubrzala usporedna zelena i digitalna tranzicija.
1)
1. STUP – Potpora državama članicama kako bi se oporavile, otklonile štetu i iz
krize izišle još snažnije
Ključnu
ulogu u uravnoteženom i održivom oporavku imaju ulaganja. Stoga Komisija
predlaže primjenu niza instrumenata za potporu ulaganjima i reformama u
državama članicama koji će se usmjeriti na područja u kojima su posljedice
krize i potrebe za većom otpornošću najizraženije:
- novi Mehanizam za oporavak i otpornost u iznosu od 560
milijardi eura koji će se koristiti za ulaganja i reforme za oporavak i
otpornost, među ostalim u pogledu zelene
i digitalne tranzicije, u skladu s ciljevima utvrđenima u Europskom
semestru. Države članice dostavit će nacionalne planove za oporavak i
otpornost u okviru nacionalnih programa reformi koji su u skladu s
dugoročnim strategijama Unije, nacionalnim energetskim i klimatskim
planovima država članica te, ako je relevantno, planovima za pravednu tranziciju.
Naglasak će biti na ulaganjima i reformama za dugoročan rast i otpornost
gospodarstava. Instrument će biti dostupan svim državama članicama, ali je
u prvom redu namijenjen najpogođenijima i onima s najizraženijim potrebama
za većom otpornošću. Temeljit će se na instrumentu za dodjelu bespovratnih
sredstava u iznosu do 310 milijardi eura i kreditiranju do
ukupno 250 milijardi eura.
- U okviru inicijative REACT-EU omogućit
će se dodatna financijska sredstva kohezijske politike u iznosu od 55
milijardi eura u razdoblju do 2022., 50 milijardi eura iz instrumenta
Next Generation EU u 2021. i 2022. te 5 milijardi eura već u
2020. zahvaljujući prilagodbi postojećeg financijskog okvira. To će
uključivati iznimnu fleksibilnost uvedenu ranije ove godine, odnosno
pojednostavnjene postupke, mogućnost prijenosa sredstava među fondovima i
kategorijama regija te ublažavanje pravila o sufinanciranju, čime će se
omogućiti isključivo financiranje iz proračuna EU-a. Dodatna sredstva
dodijelit će se ovisno o ozbiljnosti ekonomskih i socijalnih posljedica
krize, uzimajući u obzir stopu nezaposlenosti mladih i relativno
blagostanje država članica. U okviru ovog prijedloga u razdoblju 2020. –
2022. osigurat će se dodatna sredstva za postojeće kohezijske programe i
za Fond europske pomoći za najpotrebitije. Na taj će se način nesmetano
nastaviti financiranje ključnih mjera za otklanjanje štete uzrokovane
krizom i potpora onima kojima je najpotrebnija.
- Osim neposrednog odgovora na krizu, kohezijska
politika bit će izuzetno važna kako bi se osigurao uravnotežen
dugoročni oporavak te izbjegao asimetričan i nejednak rast među državama
članicama i unutar njih. Stoga je za strateške prioritete Unije bitno da
se novi programi kohezijske politike pokrenu 1. siječnja 2021.
Kako
bi se pomoglo najugroženijim građanima – mladima i djeci koja žive u siromaštvu
– Komisija predlaže izmjene Europskog socijalnog fonda plus. Države
članice s razinama nezaposlenosti mladih iznad prosjeka EU-a trebale bi
najmanje 15 % tih sredstava namijeniti za potporu mladima, dok bi se
najmanje 5 % sredstava trebalo iskoristiti za smanjenje siromaštva djece.
- Kako bi se podržao prelazak na klimatsku neutralnost,
Komisija predlaže jačanje fonda za pravednu tranziciju za 40 milijardi
eura. Povećano financiranje programa InvestEU znači i da će se ojačati
drugi stup mehanizma za pravednu tranziciju. Komisija predlaže i uspostavu
novog instrumenta za kreditiranje javnog sektora, koji čini treći
stup mehanizma za pravednu tranziciju. Taj će se instrument
poduprijeti sredstvima iz proračuna EU-a u iznosu od
1,5 milijardi eura i zajmovima Europske investicijske banke u
iznosu od 10 milijardi eura. Tri stupa mehanizma za pravednu
tranziciju pomoći će u ublažavanju socioekonomskih posljedica tranzicije u
regijama koje su najviše pogođene i osiguralo da nitko ne ostane
zapostavljen.
- Komisija predlaže i povećanje proračuna Europskog
poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj za dodatnih 15 milijardi eura radi
potpore poljoprivrednicima i ruralnim područjima u provedbi potrebnih strukturnih
promjena u skladu s europskim zelenim planom. što će istodobno pridonijeti
i ostvarenju ambicioznih ciljeva u područjima klime i okoliša u novim
strategijama za bioraznolikost i „od polja do stola”.
2) 2.
STUP – Ponovno pokretanje gospodarstva i pomoć u ponovnom pokretanju privatnih
ulaganja. Potrebno je poduzeti hitne mjere za ponovno pokretanje
gospodarstva i stvaranje uvjeta za oporavak zahvaljujući privatnim ulaganjima u
ključne sektore i tehnologije. Komisija stoga predlaže sljedeće:
- na temelju novog Instrumenta za potporu
solventnosti proračunsko jamstvo EU-a iskoristit će se kako bi se
potaknulo privatno financiranje za hitnu potporu vlasničkom kapitalu
održivih europskih poduzeća u svim gospodarskim sektorima. Instrument će
biti privremen i isključivo usmjeren na rješavanje posljedica pandemije.
Njime će se održivim poduzećima pomoći da ispune svoje financijske obveze
i tako spriječiti tešku gospodarsku štetu koja bi nastala zbog masovnog
neispunjavanja obveza te pridonijeti njihovoj zelenoj i digitalnoj
transformaciji. Instrument će biti dio Europskog fonda za strateška
ulaganja. Uz rezervaciju proračunskih sredstava EU-a u iznosu od 5
milijardi eura u postojećem financijskom okviru već u 2020. radi što bržeg
početka provedbe i dodatnih 26 milijardi eura iz instrumenta
Next Generation EU, iz proračuna EU-a osigurat će se jamstvo u
iznosu od otprilike 75 milijardi eura za Grupu Europske investicijske
banke, čime će se osigurati brza provedba na terenu. Cilj instrumenta bit
će ulaganja za potporu solventnosti u iznosu od 300 milijardi eura.
- Pojačati program InvestEU,
koji je posebno prikladan za mobiliziranje ulaganja i podupiranje politika
Unije tijekom oporavka u područjima kao što su održiva infrastruktura,
inovacije i digitalizacija. Komisija predlaže nadogradnju programa
InvestEU na razinu od 15,3 milijarde eura za četiri sastavnice
politika koje su suzakonodavci već dogovorili. Na taj bi se način mogla
potaknuti ulaganja u iznosu od više od 240 milijardi eura
Osim
toga, Komisija u sklopu fonda InvestEU predlaže pokretanje Instrumenta za
strateška ulaganja kako bi se otpornost Europe povećala izgradnjom strateške
autonomije u vitalno važnim opskrbnim lancima na europskoj razini, istodobno
zadržavajući otvorenost za tržišno natjecanje i trgovinu u skladu s njegovim
pravilima. Zahvaljujući doprinosu od 15 milijardi eura iz instrumenta Next
Generation EU, novim bi se instrumentom osiguralo proračunsko jamstvo EU-a u
iznosu od 31,5 milijardi eura te bi se mogla ostvariti ulaganja u iznosu do 150
milijardi eura u strateške sektore i iznimno važne lance vrijednosti,
uključujući one ključne za usporednu zelenu i digitalnu tranziciju.
3)
3. STUP – Izvlačenje pouka iz krize i suočavanje s europskim strateškim
izazovima
Kriza
je potvrdila vrijednost europske suradnje i zorno pokazala da Unija mora hitno
izgraditi kapacitete za odgovor na krize i otpornost na buduće šokove. Komisija
predlaže:
- novi Zdravstveni program „EU za zdravlje” u
vrijednosti od 9,4 milijarde eura kako bi se Uniji osigurali kritično
važni kapaciteti za brz i razmjeran odgovor na buduće zdravstvene krize.
Taj program izradit će se i provesti uz puno poštovanje podjele
nadležnosti između EU-a i njegovih država članica u području zdravstva
- povećanje od 2 milijarde eura za mehanizam Unije
za civilnu zaštitu rescEU kako bi postao fleksibilniji i povećao
kapacitet Unije za zajedničko djelovanje na razini EU-a;
- nadogradnja programa Obzor Europa na
iznos od 94,4 milijarde eura kako bi se povećala
europska potpora istraživačkim i inovacijskim aktivnostima povezanima sa
zdravljem i klimom;
- povećanje sredstava Instrumenta za susjedstvo,
razvoj i međunarodnu suradnju na 86 milijardi eura putem
novog jamstva za vanjsko djelovanje te dodatnih 1 milijarda eura
za Europski fond za održivi razvoj za potporu partnerskim
zemljama, posebno na zapadnom Balkanu, u susjedstvu i ostatku Afrike, u
njihovoj borbi protiv pandemije i oporavku od njezinih posljedica;
- • povećanje sredstava u vrijednosti od 5 milijardi
eura za Instrument za humanitarnu pomoć zbog sve većih
humanitarnih potreba u najugroženijim dijelovima svijeta.
Kriza
je jasno pokazala da razine potpore o kojima su čelnici raspravljali u veljači
neće biti dovoljne u nekoliko ključnih područja. Osim povećanja sredstava u
okviru instrumenta Next Generation EU Komisija predlaže da se
pojačaju i drugi programi kako bi u potpunosti mogli ispuniti svoju ulogu u
jačanju otpornosti Unije i suočavanju s izazovima koje su donijeli pandemija i
njezine posljedice:
- o jačanje kiberobrane Unije i podupiranje digitalne
tranzicije opremanjem programa Digitalna Europa ukupnim
proračunom od 8,2 milijarde eura;
- o ulaganje u modernu i učinkovitu prometnu
infrastrukturu koja će olakšati prekogranične veze, kao što je Rail
Baltica, s pomoću dodatnih 1,5 milijardi eura za Instrument za
povezivanje Europe
- o stvaranje uvjeta za dobro funkcioniranje jedinstvenog
tržišta, koje će biti pokretač oporavka, zadržavanjem predloženih
proračuna za Program jedinstvenog tržišta i za programe
kojima se podupire suradnja u područjima oporezivanja i carine na
razinama od 3,7 milijardi eura, 239 milijuna eura, odnosno 843 milijuna
eura);
- o dodatnih 3,4 milijarde eura za program Erasmus
Plus namijenjenih ulaganju u mlade te u kulturni i kreativni
sektor povećanjem sredstava programa Kreativna Europa na
razinu od 1,5 milijardi eura
- o jačanje otpornosti poljoprivredno-prehrambenog
sektora i sektora ribarstva te osiguravanje potrebnog prostora za
upravljanje krizama s pomoću dodatnih 4 milijarde eura za zajedničku
poljoprivrednu politiku i Europski fond za pomorstvo i
ribarstvo u iznosu od 500 milijuna eura;
- o jačanje Fonda za azil i migracije te Fonda za
integrirano upravljanje granicama na ukupnu razinu od
22 milijarde eura radi jačanja suradnje na upravljanju vanjskim
granicama i u području migracijske politike i politike azila
- Osiguravanje snažne potpore europskoj strateškoj
autonomiji i sigurnosti povećanjem Fonda za unutarnju sigurnost na
2,2 milijarde eura i jačanjem Europskog fonda za obranu na razinu od 8
milijardi eura.
- Pružanje potpore našim partnerima na zapadnom Balkanu
povećanjem pretpristupne pomoći Unije u ukupnom iznosu od 12,9 milijardi
eura.
- Zahvaljujući svim tim ciljanim prilagodbama, u
usporedbi s pregovaračkim okvirom koji je predsjednik Europskog vijeća
predložio u veljači 2020., osigurat će se da sljedeći dugoročni
financijski okvir EU-a bude bolje usklađen s prioritetima i ambicijama
Unije te prilagođen izgradnji njezine otpornosti i strateške autonomije u
srednjoročnom i dugoročnom razdoblju.
Proračun
kao odgovor na krize
Aktualna
kriza još je jednom pokazala da je EU-u potreban fleksibilan proračun kako bi
mogao reagirati na nepredviđene izazove. Komisija stoga predlaže jačanje
fleksibilnosti i instrumenata za izvanredne situacije za razdoblje
2021. – 2027., posebno:
- Fonda solidarnosti EU-a,
u okviru kojega se pruža potpora državama članicama i regijama pogođenima
velikim katastrofama;
- Europskog fonda za prilagodbu globalizaciji,
u okviru kojega se pruža potpora ponovnom uključivanju na tržište rada
radnika koji su izgubili posao zbog velikih restrukturiranja;
- Pričuve za solidarnost i pomoć u nuždi,
kojom se može ojačati djelovanje EU-a kao odgovor na zdravstvene i druge
krize.
Tim
bi se instrumentima zajedno osiguralo do 21 milijarde eura dodatnih sredstava
za hitne slučajeve u razdoblju 2021.–2027. u usporedbi s prijedlozima Komisije
od 2. svibnja 2018.
Gornje
granice višegodišnjeg financijskog okvira izražene su u stalnim cijenama iz
2018. i Komisija prijedloge iznosi na toj osnovi. [Usporedno s time i radi
transparentnosti, Komisija informacije daje i u cijenama iz 2018. i u tekućim
cijenama.]
Next Generation EU
i potrebe europskog gospodarstva u recesiji
Komisija
je objavila radni dokument službi Komisije s analizom štete koju je kriza zbog
koronavirusa prouzročila europskom gospodarstvu. Njime su obuhvaćene potrebe
povezane s gubicima u vlasničkom kapitalu europskih poduzeća, ali i manjak
ulaganja koji se očekuje u 2021. i 2022.
Prema
nalazima Komisije, zbog manje dobiti u 2020. i 2021. gubici u vlasničkom
kapitalu iznosit će između 700 milijardi eura i 1,2 bilijuna eura. U određenim
sektorima kao što su turizam i promet posljedice mogu biti i teže.
Očekuju se i prekogranične posljedice povezane s funkcioniranjem jedinstvenog
tržišta.
Analizom
je utvrđeno i da se u 2021. i 2022. očekuje manjak ulaganja u iznosu od
najmanje 1,5 bilijuna eura. To uključuje manjak osnovnih ulaganja izravno
povezan s krizom, dodatne potrebe otkrivene tijekom krize te ulaganja koja nisu
izravno povezana s krizama, ali su potrebna za ostvarivanje zelene i digitalne
preobrazbe.
Komisija
u današnjem prijedlogu navodi instrumente kojima bi se zadovoljile potrebe
europskih poduzeća u pogledu solventnosti i ukupne potrebe za ulaganjima u
gospodarstvo. Osim toga, proračun EU-a i dalje je ključan alat za ispunjenje
ciljeva u pogledu održivog rasta i radnih mjesta na temelju zelene i digitalne tranzicije.
Proračun
EU-a u čijem je središtu instrument Next Generation EU moćan je alat
za rješavanje posljedica krize. On je dopuna naporima koji su već poduzeti na
nacionalnoj i europskoj razini. Napori privatnih ulagača također će imati važnu
ulogu u zadovoljavanju utvrđenih potreba. U kombinaciji s paketom triju važnih
sigurnosnih mreža (za radnike, poduzeća i države) u vrijednosti od
540 milijardi eura, koji je Europsko vijeće potvrdilo
23. travnja, takvim bi se izvanrednim mjerama na razini Unije pružila
pojačana ciljana potpora u vrijednosti od 1,29 milijardi eura u prvoj fazi
europskog oporavka. Primjenom konzervativnih procjena učinka poluge
višegodišnjeg financijskog okvira i instrumenta Next Generation EU,
ukupna ulaganja koja bi se mogla ostvariti ovim paketom mjera iznose 3,1
bilijun eura.
Komisija
je još u svibnju 2018. iznijela prijedlog dugoročnog proračuna koji je usko
povezan s političkim prioritetima Unije s 27 država članica i u kojem se u
obzir uzimaju posljedice koje će povlačenje Ujedinjene Kraljevine iz Unije
imati za proračun.
Komisija
stoji iza tih prijedloga, koji se sada jačaju i prilagođavaju kako bi se
potaknuo najotporniji oporavak Europe za sljedeću generaciju.
Komisija
usto povećava proračunske kapacitete sredstvima usmjerenima u okviru
instrumenta Next Generation EU. To će proračunu EU-a dati potrebne
kapacitete za ponovno pokretanje gospodarstva i pokazati solidarnost među
državama članicama.
To
će biti jednokratni instrument za izvanredne situacije čije će trajanje biti
ograničeno i koji će se upotrebljavati isključivo za odgovor na krizu i mjere
oporavka. Prikupljanje sredstava na financijskim tržištima pomoći će tijekom
vremena u raspodjeli troškova financiranja te države članice neće morati
uplaćivati znatne dodatne doprinose u proračun EU-a u razdoblju 2021.–2027.
Sredstva će se preko proračuna EU-a usmjeriti na države članice kako bi se
poduprli prioritetna ulaganja i reforme te će se iskoristiti za jačanje
financijskih programa koji su ključni za oporavak.
Financijski
okvir za razdoblje 2021. – 2027. koji je Komisija predložila 2018. i koji je
ojačan mehanizmom za pravednu tranziciju i predloženim promjenama i dalje je
ključna referentna točka za završnu fazu pregovora. Predložena struktura,
razina potpore, ravnoteža između prioriteta i ključne značajke kao što su cilj
od najmanje 25 % potrošnje za borbu protiv klimatskih promjena te mjere za
potporu ravnopravnosti spolova i nediskriminacije nužni su za uravnotežen paket
oporavka. Komisijin Prijedlog uredbe o zaštiti proračuna EU-a od općih
nedostataka u vladavini prava još je jedna ključna značajka.
Dodatno
će se ojačati postojeće snažne mjere za zaštitu proračuna od prijevara i
nepravilnosti. Europski ured za borbu protiv prijevara (OLAF) i Ured europskog
javnog tužitelja (EPPO) izvršavat će svoje nadzorne i istražne ovlasti.
Zeleni
plan i digitalna tranzicija i dalje prioriteti
Klimatska
neutralnost i digitalna budućnost ključni su za dugoročnu otpornost, rast i
blagostanje Europe.
Strategija
rasta EU-a, Europski zeleni plan, uključujući mehanizam za pravednu tranziciju
predložen u siječnju, i digitalne i industrijske strategije Unije ključni su za
održivi oporavak Unije te su i dalje nezaobilazne referentne točke za dugoročnu
konkurentnost Europe.
Dvije
tranzicije i dalje su u središtu današnjih prijedloga jer su ključne za
napredak našeg gospodarstva i pripremu budućnosti za sljedeću generaciju.
Ulaganja i reforme za njihovo unapređenje stoga će se morati uključiti u sve
nacionalne planove za oporavak i restrukturiranje. Sve podržane aktivnosti
trebale bi se provoditi uz potpuno poštovanje klimatskih i okolišnih prioriteta
Unije.
Poboljšanim
programom InvestEU moći će se pružiti ključna potpora poduzećima u fazi
oporavka i istodobno osigurati snažan naglasak ulagača na srednjoročne i
dugoročne prioritete politike Unije kao što su europski zeleni plan i izazovi
digitalizacije. Ulaganja u veliki val obnove, u čist vodik, u obnovljive izvore
energije, čist promet, održivu hranu i pametno kružno gospodarstvo imaju golem
potencijal za rast europskog gospodarstva. Ulaganja u digitalnu infrastrukturu
i vještine pridonijet će jačanju konkurentnosti i tehnološke suverenosti.
Ulaganja u otpornost na buduće zdravstvene izazove, bioraznolikost i u
stratešku autonomiju pridonijet će boljoj pripravnosti Unije na buduće krize.
Kohezijska
politika u sljedećem VFO
U
okviru inicijative REACT-EU omogućit će se dodatna financijska
sredstva kohezijske politike u razdoblju do 2022. To će uključivati iznimnu
fleksibilnost uvedenu ranije ove godine u okviru investicijskih inicijativa kao
odgovor na koronavirus, uključujući pojednostavnjene postupke, mogućnost
prijenosa sredstava među fondovima i kategorijama regija te ublažavanje pravila
o sufinanciranju, čime će se omogućiti isključivo financiranje iz proračuna
EU-a.
Na
temelju toga Komisija sada predlaže ciljane izmjene nove generacije
programa kohezijske politike kako bi ih bolje prilagodila oporavku
nakon krize. Njihovo bi djelovanje trebalo biti komplementarno s inicijativom
REACT-EU i u skladu s fleksibilnijim pravilima te bi trebalo omogućiti bržu
reakciju na izvanredne situacije na nacionalnoj i regionalnoj razini. U
prilagođenim prijedlozima koje Komisija iznosi državama članicama pruža se
dodatna fleksibilnost u prijenosu sredstava među fondovima i omogućavanju
postupne provedbe operacija koje se nisu mogle dovršiti u okviru programâ u
razdoblju 2014. – 2020. U razdoblju 2021. – 2027. kohezijska
politika zadržat će svoju dugoročnu ulogu u rastu i prelasku na otporniju,
zeleniju i digitalnu Europu.
Novac
u okviru instrumenata ide državama članicama kojima je najpotrebniji
Ovim
prijedlogom Komisija nastoji usmjeriti novac tamo gdje postoji potreba. U tu
svrhu i ovisno o prirodi programa Komisija će surađivati sa svakom državom
članicom kako bi se zajamčilo da svaki euro pridonosi obnovi, oporavku i
otpornosti. Konkretnije:
- Mehanizam za oporavak i otpornost bit
će dostupan svim državama članicama, ali potpora će biti koncentrirana na
najpogođenije dijelove Unije u kojima su potrebe za otpornošću najveće. To
će pomoći u borbi protiv sve većih razlika među državama članicama.
- Dodatna kohezijska financijska sredstva u okviru
inicijative REACT-EU dodjeljivat će se na temelju
ozbiljnosti gospodarskih i socijalnih posljedica krize, uključujući razinu
nezaposlenosti mladih i relativno blagostanje država članica.
- Instrumentom za potporu solventnosti osigurat
će se da potpora vlasničkom kapitalu bude usmjerena na poduzeća u svim
državama članicama i sektorima kojima je kapital najpotrebniji. Naglasak
će biti na državama članicama koje manje mogu intervenirati putem državne
potpore i u kojima su gospodarske posljedice pandemije koronavirusa
najteže, u najpogođenijim sektorima.
- Kada je riječ o kohezijskoj politici, kako
bi osigurala odgovarajuću potporu državama članicama i regijama kojima je
pomoć najpotrebnija, Komisija će u 2024. preispitati raspodjelu sredstava
za koheziju, uzimajući u obzir najnovije dostupne statističke podatke, a
jedine prilagodbe bit će prilagodbe naviše. Na temelju tog preispitivanja
iznosi sredstava moći će se samo povećati, do 10 milijardi eura
za sve države članice.
Komisija
će se u suradnji s nacionalnim tijelima država članica pobrinuti da se dodatna
potpora koja se predlaže počne koristiti što je prije moguće i uputi tamo gdje
je potrebno.
Cilj
ovih prijedloga, koji se temelje na načelima solidarnosti i pravednosti, jest
obnoviti europsko gospodarstvo i učiniti ga pravednijim, otpornijim i održivijim
za buduće generacije.
Europski
parlament i Vijeće moraju odobriti ove zakonodavne prijedloge
U
ovo vrijeme izvanrednih teškoća i nesigurnosti Unija treba više nego ikad prije
pokazati da je spremna i voljna odlučno djelovati i osmisliti put prema boljoj
budućnosti. Najbolje izglede za uspjeh Unija ima postigne li se dogovor o
ambicioznom planu oporavka u čijem je središtu proračun EU-a.
Europska
komisija poziva Europsko vijeće i suzakonodavce da brzo razmotre ove prijedloge
kako bi se politički dogovor na razini Europskog vijeća postigao do srpnja.
Brza
odluka o prijedlogu izmjene postojećeg okvira omogućila bi da se na
raspolaganje odmah stave dodatna sredstva za inicijativu REACT-EU, Instrument
za potporu Solventnosti i Europski fond za održivi razvoj, uvažavajući hitnost
tih potreba.
Komisija
će zatim blisko surađivati s Europskim parlamentom i Vijećem kako bi se
postigao dogovor o budućem dugoročnom okviru i pratećim sektorskim programima.
Ako se taj postupak dovrši početkom jeseni, to bi značilo da bi novi dugoročni
proračun mogao postati operativan i pokretati oporavak Europe od 1. siječnja
2021.
Za
izmjenu Odluke o vlastitim sredstvima potrebno je odobrenje svih država članica
u skladu s njihovim ustavnim odredbama.
Brzom
reakcijom pokazat će se da je Unija spremna učiniti sve što je potrebno za
oporavak gospodarstva, zaštitu izvora prihoda svih Europljana i ulaganja u
dugoročni prelazak Europe na pravedniju, zeleniju i digitalnu budućnost.
Sredstva
EU-a uvjetovana poštovanjem vladavine prava
Komisija
u potpunosti ostaje pri svojem prijedlogu o vladavini prava iz svibnja 2018.
kojim se uvodi novi mehanizam za zaštitu proračuna EU-a od financijskih rizika
povezanih s općim nedostacima u pogledu vladavine prava u državama članicama.
Cilj
je tog mehanizma osigurati dobro financijsko upravljanje proračunom Unije i
zaštititi novac poreznih obveznika. Predložena pravila omogućit će Uniji
da obustavi, smanji ili ograniči pristup financijskim sredstvima EU-a proporcionalno vrsti,
ozbiljnosti i opsegu nedostataka u pogledu vladavine prava.
Tijekom
pregovora države članice pozitivno su reagirale na taj prijedlog te bi on
trebao biti dio konačnog sporazuma.
Osim
toga, Komisija će dodatno ojačati postojeće snažne mjere za zaštitu proračuna
od prijevara i nepravilnosti. Europski ured za borbu protiv prijevara (OLAF) i
Ured europskog javnog tužitelja (EPPO) izvršavat će svoje nadzorne i istražne
ovlasti.
FINANCIRANJE
Da
bi mogla financirati predložene mjere oporavka Komisija će u ime Unije
pozajmiti do 750 milijardi eura na financijskim tržištima za mjere oporavka u
razdoblju od 2021. do 2024.
To
će ostvariti tako što će iskoristiti prostor u proračunu, tj. razliku između
gornje granice vlastitih sredstava dugoročnog proračuna (najveći iznos
sredstava koje Unija može zahtijevati od država članica za pokrivanje svojih
financijskih obveza) i gornje granice stvarne potrošnje (gornja granica za
plaćanje utvrđena u VFO-u).
U
tu svrhu Komisija predlaže izmjenu Odluke o vlastitim sredstvima (pravni akt u
kojem su utvrđeni uvjeti za financiranje proračuna EU-a) kako bi omogućila
zaduživanje te izvanredno i privremeno povećala gornju granicu vlastitih
sredstava za 0,6 postotnih bodova. To će se povećanje nadovezati na
gornju granicu trajnih vlastitih sredstava – 1,4 % bruto
nacionalnog dohotka EU-a, što se predlaže zbog gospodarske neizvjesnosti i
Brexita.
To
povećanje od 0,6 postotnih bodova bit će vremenski ograničeno i upotrebljavat
će se samo u kontekstu oporavka od posljedica pandemije koronavirusa. Povećanje
gornje granice vlastitih sredstava prestat će vrijediti nakon što se otplate
sva sredstva i podmire sve obveze.
Koristeći
dostupni prostor u proračunu kao jamstvo EU će moći izdavati dužničke
instrumente po relativno povoljnim uvjetima u usporedbi s mnogim državama
članicama.
Prikupljena
sredstva otplaćivat će se iz budućih proračuna EU-a od 2027. najkasnije do
2058. Zajmove će otplaćivati države članice koje su se zadužile. Da bi olakšala
otplatu prikupljenog tržišnog financiranja i dodatno smanjila pritisak na
nacionalne proračune, Komisija će u kasnijoj fazi financijskog razdoblja
2021. – 2027. uz već predložena sredstva predložiti dodatna nova
vlastita sredstva. Ta će sredstva biti usko povezana s prioritetima EU-a
(klimatske promjene, kružno gospodarstvo i pravedno oporezivanje).
Gornjom
granicom vlastitih sredstava utvrđuje se maksimalni iznos vlastitih sredstava
koji Komisija može zahtijevati od država članica za financiranje rashoda u bilo
kojoj godini. Time se državama članicama pruža sigurnost i predvidljivost pri
proračunskom i financijskom planiranju. Dovoljno visoka gornja granica
omogućuje Uniji da pokrije sve svoje financijske obveze i nepredviđene obveze koje
dospijevaju u određenoj godini.
U
proračunu EU-a postoji i gornja granica za plaćanje koja označava najveći iznos
plaćanja za prošle obveze.
Razlika
između gornje granice vlastitih sredstava i gornje granice za plaćanje u okviru
dugoročnog proračuna, uvećana za iznos ostalih prihoda (npr. porezi na plaće
osoblja EU-a i novčane kazne u području tržišnog natjecanja) naziva se
prostorom u proračunu.
Da
bi Unija mogla ispuniti svoje financijske obveze u svim okolnostima, pa tako i
u vrijeme gospodarskog pada, potreban je dovoljan prostor u proračunu. To je
važno za održavanje visokog kreditnog rejtinga EU-a.
Povećanje
gornje granice vlastitih sredstava, koje predlaže Komisija, značilo bi da bi
Komisija prema potrebi od država članica EU-a mogla tražiti uplatu dodatnih
sredstava.
Na
taj bi se način mogao očuvati visoki kreditni rejting EU-a te smanjiti troškovi
zaduživanja i troškovi otplate država članica.
Sredstva
za sljedeći dugoročni proračun EU-a
Izvori
prihoda za proračun EU-a nisu se mijenjali zadnjih nekoliko desetljeća:
carinske pristojbe, doprinosi država članica koji se temelje na porezu na
dodanu vrijednost (PDV) i doprinosi koji se temelje na bruto nacionalnom
dohotku (BND).
U
svibnju 2018. Komisija je predložila da se ti izvori financiranja zadrže te da
ih se pojednostavni i racionalizira. Osim toga, Komisija je predložila
diversifikaciju izvora prihoda uvođenjem paketa novih vlastitih sredstava koja
će pridonijeti ispunjenu prioriteta EU-a kao što su klimatske promjene, kružno
gospodarstvo i pravedno oporezivanje. Taj je paket, među ostalim, uključivo
prihode povezane sa sustavom trgovanja emisijama, nacionalni doprinos izračunan
na temelju nerecikliranog plastičnog ambalažnog otpada u svakoj državi članici
i sredstva na temelju zajedničke konsolidirane osnovice poreza na dobit.
Prijedlog
iz svibnja 2018. i dalje je valjan.
Osim
toga, Komisija će iskoristiti prostor u proračunu kako bi prikupila sredstva na
tržištima kapitala i financirala nove i pojačane alate usmjerene na borbu
protiv krize i njezinih posljedica. To će biti izvanredno i privremeno rješenje
koje će se temeljiti na postojećim Unijinim aktivnostima prikupljanja kapitala
i njezinu visokom kreditnom rejtingu.
Da
bi olakšala otplatu prikupljenog tržišnog financiranja i dodatno smanjila
pritisak na nacionalne proračune, Komisija će u kasnijoj fazi financijskog razdoblja
2021. – 2027. predložiti dodatna nova vlastita sredstva.
Ona
bi mogla uključivati:
- proširenje vlastitih sredstava iz sustava trgovanja
emisijama na pomorski i zrakoplovni sektor, čime bi se godišnje prikupilo
10 milijardi eura;
- mehanizam za graničnu prilagodbu emisija ugljika, kojim
bi se godišnje prikupilo od 5 do 14 milijardi eura;
- vlastita sredstva na temelju aktivnosti poduzeća koja
imaju golemu korist od jedinstvenog tržišta EU-a i koja bi, ovisno o
njihovoj strukturi, mogla donijeti oko 10 milijardi eura godišnje.
- digitalni porez na poduzeća s globalnim godišnjim
prometom većim od 750 milijuna eura, kojim bi se godišnje moglo ostvariti
do 1,3 milijarde eura.
Ukupna
nova vlastita sredstva mogu pomoći u financiranju otplate glavnice i kamata sredstava
pozajmljenih na financijskom tržištu u okviru instrumenta
Next Generation EU. Kako će se nacionalni doprinosi promijeniti u
odnosu na podatke koji su objavljeni u jesen prošle godine?
Točan
iznos nacionalnih doprinosa bit će poznat tek nakon što države članice dogovore
sljedeći dugoročni proračun. Ti će doprinosi i dalje biti glavni izvor prihoda
za financiranje VFO-a.
S
obzirom na ograničenja s kojima se države članice trenutačno suočavaju, za
instrument Next Generation EU neće se odmah zahtijevati dodatni
nacionalni doprinosi država članica dugoročnom proračunu. Prikupljena sredstva
otplaćivat će se nakon 2027. tijekom duljeg razdoblja iz budućih dugoročnih
proračuna, među ostalim u obliku novih vlastitih sredstava, povećanih
nacionalnih doprinosa, obnavljanja zajmova ili kombinacije tih mogućnosti.
Da
bi olakšala otplatu prikupljenog tržišnog financiranja i dodatno smanjila
pritisak na nacionalne proračune, Komisija će u kasnijoj fazi financijskog
razdoblja predložiti dodatna nova vlastita sredstva.
Pavna
osnova prijedloga za financiranje instrumenta Next Generation EU
Veličina
instrumenta Next Generation EU i njegov ustroj prilagođeni su
veličini i važnosti izazova s kojima se Unija suočava. Zbog krize su nastale
nezapamćene financijske potrebe za hitnim ulaganjima. Stoga je potreban odlučan
i izvanredan odgovor na razini Unije. Zbog dosad nezabilježene naravi ove
operacije i zbog iznimnog iznosa tih sredstava potrebno ih je ugraditi u sustav
vlastitih sredstava, koji odobravaju sve države članice u skladu sa svojim
ustavnim odredbama.
Zbog
toga Komisija predlaže izmjene Odluke o vlastitim sredstvima, koje trebaju
odobriti sve države članice u skladu sa svojim ustavnim odredbama.
Za
izmjenu Odluke o vlastitim sredstvima potrebna je jednoglasna odluka svih
država članica i odobrenje u skladu s nacionalnim ustavnim odredbama. Komisija
očekuje da se to dogoditi u što kraćem roku.
Kako
bi se premostilo prijelazno razdoblje do ratifikacije izmijenjene Odluke o
vlastitim sredstvima i radnicima, poduzećima i državama članicama osigurala
prijeko potrebna sredstva već u 2020., Komisija predlaže prilagodbu aktualnog
dugoročnog proračuna za razdoblje 2014. – 2020. kojom će se omogućiti veća
potrošnja u 2020. Na raspolaganju će biti 11,5 milijardi eura za potporu
regijama kojima je pomoć najpotrebnija (u okviru inicijative REACT-EU), jačanje
kapitala održivih europskih poduzeća (putem Instrumenta za potporu
solventnosti) te potporu potrebitima izvan granica EU-a (putem Europskog fonda
za održivi razvoj (EFSD)).
Programi
pozajmljivanja državama članicama
EU
trenutačno ima tri
programa pozajmljivanja za pružanje financijske pomoći državama u
financijskim poteškoćama, a sva tri se financiraju izdavanjem obveznica na
tržištima kapitala: pomoć
platnoj bilanci, mehanizam za europsku financijsku stabilnost i
makrofinancijska pomoć partnerskim zemljama koje nisu članice EU-a. Komisija je
2. travnja predložila još jedan instrument koji se financira na sličan način
(ali uz nacionalna jamstva), tj. instrument potpore radi smanjenja rizika od
nezaposlenosti u izvanrednoj situaciji ili skraćeno program za kratkotrajnu
nezaposlenost SURE. Do sada su financijske obveze u okviru tih programa
podmirivane bez potrebe za dodatnim doprinosima država članica.
Kako
bi prikupila potrebna sredstva, Komisija će u ime EU-a izdati obveznice na
financijskim tržištima. Pozajmit će do 750 milijardi eura, najviše u razdoblju
2020. – 2024. Komisija će sredstva usmjeravati prema novim ili pojačanim
programima ili pozajmljivati novac državama članicama kojima je to potrebno pod
uvjetima izvornog izdanja (isti kupon, dospijeće i isti nominalni iznos). Na
taj će se način države članice neizravno zaduživati pod vrlo povoljnim uvjetima
zahvaljujući EU-ovom visokom kreditnom rejtingu i relativno niskih stopama
zaduživanja u usporedbi s nekim državama članicama.
Vrijeme,
opsege i dospijeće izdanih obveznica ovisit će o potrebama EU-a i njegovih
država članica. Rok dospijeća novoizdanih obveznica varirat će od 3 do 30
godina.
Sve
dodatne informacije možete pronaći na poveznicama:
Komunikacija
o planu oporavka: „Europa na djelu: oporavak i priprema za sljedeću generaciju”
Komunikacija
o proračunu EU-a: „Proračun EU-a za provedbu europskog plana oporavka”
Radni
dokument službi
Internetska
stranica prijedlogâ o VFO-u
Internetska
stranica prilagođenog programa rada Komisije za 2020.
Internetska
stranica o odgovoru Komisije na koronavirus
Informativni
članak 1 Proračun
EU-a za provedbu europskog plana oporavka
Informativni
članak 2 Ključni
instrumenti za potporu europskom planu oporavka
Informativni
članak 3 Financiranje
europskog plana oporavka
Informativni
članak 4 Prilagođeni
program rada Komisije za 2020.