19.05.2022.
Ničim
izazvana ruska agresija na Ukrajinu ima znatne posljedice za europsku obranu,
zbog čega dolazi do povećane vojne potrošnje država članica. Današnjom
zajedničkom komunikacijom Komisija i Visoki predstavnik nastoje pomoći državama
članicama da unaprijede zajedničko ulaganje na europskoj razini. Njome se
također odgovara na poziv na odlučnije djelovanje EU-a u području obrane,
upućen na konferenciji o
budućnosti Europe.
U
zajedničkoj komunikaciji predstavljena je nova razina ambicije za izgradnju
snažnije Europe u području obrane, posebice u pogledu zajedničke nabave vojne
opreme, strateškog planiranja obrane kako bi se utvrdili jasniji prioriteti te
potpore europskoj industrijskoj bazi, među ostalim jačanja europskog okvira za
istraživanje i razvoj u području obrane, tj. Europskog
fonda za obranu (EDF). Inicijative EU-a za poticanje suradnje u
području obrane također pridonose pravednijoj transatlantskoj podjeli tereta
i učinkovitijem europskom doprinosu u NATO-u.
Nedostatci
u području ulaganja u obranu
Prilikom
analize nedostatka u području ulaganja, koju je provela Europska obrambena agencija, ispitivali su se
nedostatci u tri glavna područja: rashodi za obranu, nedostaci u području
obrambene industrije i nedostaci u području obrambenih mogućnosti.
- Rashodi za obranu: Zbog ruske
invazije na Ukrajinu države članice već su najavile da će u nadolazećim
godinama povećati svoje proračune za obranu za gotovo 200 milijardi eura.
Povećanje tih proračuna vrlo je važno, no do njega dolazi tek nakon godina
velikih rezova i znatnog manjka ulaganja. Od 1999. do 2021. izdaci EU-a za
obranu povećali su se za 20 %, dok su se u SAD-u povećali za
66 %, u Rusiji za 292 %, a u Kini za 592 %. Bez
koordiniranog pristupa povećanje potrošnje moglo bi dovesti do daljnje
rascjepkanosti i poništiti dosad ostvaren napredak.
- Nedostatci u području obrambene industrije:
Usprkos konkurentnosti tog sektora i u tom području postoje nedostaci.
Budući da je potražnja rascjepkana, industrija je i dalje strukturirana po
državama, posebno izvan sektora aeronautike i proizvodnje balističkih
projektila, a u području određene ključne obrambene opreme za koju
europska obrambena industrijska i tehnološka baza ne nudi lokalna rješenja
ovisimo i o drugima.
- Nedostaci u području obrambenih mogućnosti:
Istaknuta su tri prioriteta: obnova zaliha, zamjena naslijeđenih
sovjetskih sustava te jačanje zračnih i proturaketnih sustava. U
komunikaciji se predlaže i jačanje niza konkretnih strateških
srednjoročnih i dugoročnih kapaciteta u područjima zračne, kopnene,
pomorske i svemirske obrane te kiberobrane.
Mjere
za uklanjanje tih nedostataka
Komisija
i Visoki predstavnik utvrdili su niz vrlo konkretnih mjera za jačanje potražnje
u području europske obrane tako da se osigura zajednička nabava i potakne
opskrba primjenom mjera za jačanje industrijskih proizvodnih kapaciteta.
Komisija
i Visoki predstavnik / čelnik Europske obrambene agencije u što kraćem
će roku osnovati radnu skupinu za zajedničku nabavu u području
obrane, koja će u suradnji s državama članicama koordinirati kratkoročne
potrebe za nabavom zbog nove sigurnosne situacije. Radna skupina koordinirat će
svoj rad i s Centrom za razmjenu informacija, osnovanim u okviru ESVD-a /
Vojnog stožera EU-a, kako bi se olakšala koordinacija vojne pomoći Ukrajini.
Predložit
će se brzo donošenje kratkoročnog instrumenta EU-a za jačanje
sposobnosti obrambene industrije u okviru zajedničke javne nabave kako
bi države članice zajedničkim snagama rješavale najhitnije i najkritičnije nedostatke,
a temeljit će se na radu radne skupine. Komisija je spremna u dvije godine
izdvojiti 500 milijuna eura iz proračuna EU-a kako bi potaknula države
članice da zajedničkim snagama rješavaju ta pitanja.
Tim
će se kratkoročnim instrumentom otvoriti put prema donošenju okvira EU-a za
zajedničku nabavu u području obrane. U tu će svrhu Komisija u trećem
tromjesečju 2022. predložiti uredbu o europskom programu ulaganja u
obranu, u kojoj će se utvrditi uvjeti pod kojima države članice mogu
osnivati konzorcije za europske obrambene kapacitete. U okviru tih
konzorcija države članice zajednički će za potrebe država članica sudionica
nabavljati obrambene kapacitete koji se zajednički razvijaju unutar EU-a i na
koje se neće plaćati PDV. Osim toga, za projekte od velikog interesa za EU može
se osigurati povezano financiranje EU-a.
Potpora
zajedničkoj javnoj nabavi dopunjuje i dosadašnji rad Europskog fonda za obranu
na istraživanju i razvoju u području obrane.
Osim
toga, Komisija i Visoki predstavnik predlažu da se postupno uspostavi zajednička
funkcija EU-a za izradu programa i nabavu u području obrane kako bi se
bolje definirali prioriteti u pogledu sposobnosti.
Pojačana
europska suradnja u području obrane zahtijeva i solidan akcijski plan za
jačanje kapaciteta europske obrambene industrije.
U
tu će svrhu Komisija učiniti sljedeće:
- provesti, u suradnji s Europskom obrambenom
agencijom, detaljno mapiranje postojećih i potrebnih
dodatnih industrijskih proizvodnih kapaciteta EU-a
- predložiti inicijativu za kritične sirovine,
uključujući zakonodavne mjere, kako bi se, među ostalim, olakšao pristup
obrambene industrije kritičnim sirovinama, čime bi se ojačala otpornost i
sigurnost opskrbe EU-a
- uspostaviti daljnje mjere kojima bi se osigurala
dostupnost vještina specifičnih za obranu za povećanje
industrijskih kapaciteta
- razmotriti moguće izmjene okvira za istraživanje i
inovacije s dvojnom namjenom kako bi se poboljšale sinergije između
civilnih i obrambenih instrumenata
- raditi na daljnjim mjerama (kao što su koordinirani
pozivi između postojećih instrumenata EU-a i zajmova Europske
investicijske banke) za potporu ključnim tehnologijama i
industrijskim kapacitetima razvojem strateških projekata
- u sklopu općeg pregleda prioriteta u reviziji
dugoročnog proračuna EU-a sredinom provedbenog razdoblja, razmotriti povećanje
proračuna Europskog fonda za obranu i vojnu mobilnost u
okviru Instrumenta za povezivanje Europe
- ubrzati uspostavu inicijative CASSINI za obranu kako
bi se privukli novi sudionici i poduprle inovacije u području obrane.
Europska
investicijska banka bi trebala i procijeniti treba li povećati svoju potporu
europskoj obrambenoj industriji i zajedničkoj nabavi izvan okvira svoje stalne
potpore dvojnoj namjeni.
Predloženim
mjerama EU će postati snažniji međunarodni partner, među ostalim i u okviru
NATO-a, koji je i dalje temelj kolektivne obrane država članica.
Sljedeći
koraci
Komisija
i Visoki predstavnik / čelnik Europske obrambene agencije preporučuju Europskom
vijeću da prihvati tu analizu naglašavajući da je hitno potrebno zajednički
riješiti problem kratkoročnih i srednjoročnih nedostatka u području ulaganja u
obranu.
.
Kontekst
Šefovi
država ili vlada EU-a, koji su se sastali u Versaillesu 11.
ožujka 2022., obvezali su se „osnažiti europske obrambene sposobnosti” s
obzirom na rusku vojnu agresiju na Ukrajinu. Također su pozvali Komisiju
da u suradnji s Europskom obrambenom agencijom do sredine svibnja predstavi
analizu nedostatka u području ulaganja u obranu te da predloži daljnje
inicijative potrebne za jačanje europske obrambene industrijske i tehnološke
baze. To je ponovno naglašeno u EU-om Strateškom
kompasu za sigurnost i obranu koji je Vijeće usvojilo, a Europsko
vijeće prihvatilo u ožujku 2022.
Ovom
se Zajedničkom komunikacijom Europskom vijeću pruža tražena analiza kako bi se
osiguralo da povećana potrošnja država članica za obranu dovede do mnogo
snažnije tehnološke i industrijske baze EU-a za obranu. Ova se Komunikacija
temelji na Komunikaciji o obrani iz veljače, objavljenoj 15. veljače 2022.
Europska
obrambena agencija nastavit će pružati ažuriranu analizu nedostataka u
europskim kapacitetima u okviru koordiniranog godišnjeg preispitivanja u
području obrane.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznicama:
Zajednička
komunikacija o analizi nedostatka u području ulaganja u obranu i daljnjim
koracima
Prilog:
analiza nedostataka u ulaganjima u području obrane i daljnji koraci