EU i SAD poduzeli odlučne korake za okončanje spora zbog potpora u sektoru proizvodnje zrakoplova

17.06.2021.

Izvršni potpredsjednik Europske komisije Valdis Dombrovskis i predstavnica SAD-a za trgovinu Katherine Tai postigli su dogovor o sektoru velikih civilnih zrakoplova, čime su gotovo 17 godina sporova zamijenili budućnosti okrenutom platformom za nastavak suradnje u vezi s bilateralnim pitanjima i globalnim izazovima.

Dvije strane sada će raditi na prevladavanju dugotrajnih razlika kako bi se izbjegli budući sporovi i sačuvali ravnopravni uvjeti tržišnog natjecanja za naše proizvođače zrakoplova. Ujedno će nastojati spriječiti nastanak novih oprečnih stavova.
EU i SAD dogovorili su se da će na razdoblje od pet godina obustaviti primjenu štetnih carina u iznosu od 11,5 milijardi dolara koje nanose štetu poduzećima i potrošačima s obje strane Atlantika.
Dvije će strane surađivati na zajedničkoj analizi netržišnih praksi trećih strana koje mogu nanijeti štetu našim sektorima proizvodnje velikih civilnih zrakoplova i poduzimanju mjera protiv njih.

U sklopu Dogovora o okviru za suradnju u pogledu velikih civilnih zrakoplova dvije su strane iznijele da namjeravaju:

  • osnovati Radnu skupinu za velike civilne zrakoplove koju će voditi ministri dviju strana nadležni za trgovinu
  • osigurati financiranje za proizvođače velikih civilnih zrakoplova po tržišnim uvjetima
  • osigurati financiranje za istraživanje i razvoj primjenom otvorenog i transparentnog postupka, a rezultate istraživanja i razvoja financirane državnim sredstvima učiniti široko dostupnima, u mjeri u kojoj je to zakonom dopušteno
  • ne pružati svojim proizvođačima financijska sredstva za razvoj i istraživanje ni posebne potpore (kao što su porezne olakšice) ako bi to naštetilo drugoj strani
  • surađivati na suzbijanju netržišnih praksi trećih strana koje nanose štetu našim proizvođačima velikih civilnih zrakoplova
  • nastaviti suspenziju primjene protumjera u razdoblju od pet godina kako bi uvoznicima s obje strane Atlantika prištedjeli plaćanje milijardi eura carina.

Spor Europske unije i Sjedinjenih Američkih Država u vezi s velikim civilnim zrakoplovima (poznat i kao spor između Airbusa i Boeinga) najdugotrajniji je spor u povijesti Svjetske trgovinske organizacije (WTO).

Započeo je 2004. kad je SAD podnio tužbu WTO-u protiv EU-a tvrdeći da Unija nezakonito subvencionira poduzeće Airbus, europskog proizvođača velikih civilnih zrakoplova. EU je pak u svibnju 2005. podnio pritužbu protiv SAD-a zbog pružanja nezakonite potpore poduzeću Boeing.

Nakon odlukâ WTO-a i SAD (u listopadu 2019.) i EU (u studenome 2020.) uveli su kaznene carine na izvoz druge strane, čime je bila pogođena trgovina između dviju strana u ukupnoj vrijednosti od 11,5 milijardi dolara. Slijedom toga poduzeća iz EU-a i SAD-a morala su platiti više od 3,3 milijarde dolara carina

Sljedeći koraci

Dvije strane nastavit će s razgovorima kako bi provele u djelo svoje namjere u pogledu financiranja, financijske potpore za istraživanje i razvoj te posebne potpore za velike civilne zrakoplove.

Spor između EU-a i SAD-a u brojkama

Protumjere SAD-a u predmetu Airbus odnosile su se na 19 kategorija proizvoda, uključujući zrakoplove, vina i jaka alkoholna pića, mliječne proizvode i sireve te strojeve, u vrijednosti od 7,5 milijardi dolara. Carine su iznosile 15 % za zrakoplove i 25 % za druge proizvode, a uvoznici u SAD-u zbog toga su platili carine u iznosu od 2,2 milijarde dolara.

Protumjere EU-a u predmetu Boeing odnosile su se na 130 kategorija proizvoda, uključujući zrakoplove, orašaste plodove, duhan, jaka alkoholna pića, ručne torbice i traktore, u ukupnoj vrijednosti od 4 milijarde dolara. Carine su iznosile 15 % za zrakoplove i 25 % za druge proizvode, a uvoznici u EU-u zbog toga su platili carine u iznosu od 1,1 milijardu dolara.

Novija povijest spora između EU-a i SAD-a u vezi sa zrakoplovima

U svibnju 2018. Žalbeno tijelo WTO-a, njegova najviša instanca za donošenje odluka, utvrdilo je da EU i njegove države članice nisu u potpunosti poštovali prethodne odluke WTO-a. Slijedom toga WTO je Sjedinjenim Američkim Državama dopustio uvođenje protumjera u vrijednosti do 7,5 milijardi dolara protiv europskog izvoza. SAD je te mjere uveo u listopadu 2019. 

U ožujku 2019. Žalbeno tijelo WTO-a potvrdilo je da je SAD nastavio pružati nezakonitu potporu proizvođaču zrakoplova Boeingu na štetu Airbusa, europske zrakoplovne industrije i njezinih mnogobrojnih zaposlenika. Nakon odobrenja WTO-a EU je u studenome 2020. uveo protumjere na izvoz iz SAD-a u EU u vrijednosti od 4 milijarde dolara. 

U srpnju 2020. Airbus i određene države članice najavili su odlučne korake kako bi u potpunosti ispunili svoje međunarodne obveze proizišle iz odluke WTO-a protiv EU-a te su pozvali SAD da ukine svoje protumjere protiv EU-a.

5. ožujka 2021. EU i SAD dogovorili su četveromjesečnu suspenziju svih carina koje su zbog sporova koji se vode u predmetima Airbus i Boeing uvedene kao protumjere na izvoz iz Unije i iz SAD-a. Ta je suspenzija objema stranama omogućila da se usredotoče na rješavanje tih dugotrajnih sporova. 

Više informacija

Dogovor o okviru za suradnju u pogledu velikih civilnih zrakoplova

 

vrh stranice