30.04.2021.
Ukratko:
- Više
mogućnosti preusmjeravanja u slučaju kašnjenja ili otkazivanja prijevoza
- Veća
pomoć za osobe sa smanjenom pokretljivošću
- Više
mjesta za bicikle
Parlament je odobrio dogovor s državama članicama o revidiranoj
Uredbi o pravima putnika u željezničkom prijevozu. Ona putnicima jamči preusmjeravanje i pomoć u slučaju kašnjenja
ili otkazivanja prijevoza. Poboljšat će se pristupačnost i pomoć za osobe sa
smanjenom pokretljivošću, a osigurat će se i namjenska mjesta za bicikle.
Pomoć za putnike u slučaju poremećaja u prometu
U slučaju kašnjenja od više od 60 minuta, putnici mogu birati
žele li povrat pune cijene karte, nastavak putovanja ili preusmjeravanje pod
usporedivim uvjetima, ali bez dodatnih troškova. Pritom ih se ne smije premjestiti
u niži razred prijevoza. Ako putnik u roku od 100 minuta od predviđenog vremena
polaska ne bude obaviješten o mogućnostima preusmjeravanja, ima pravo
samostalno organizirati putovanje drugim prijevoznim sredstvom i dobiti povrat
novca za novu putnu kartu.
Obveze preusmjeravanja primjenjuju se i u slučaju više sile, a putnicima se prema
potrebi osiguravaju obroci i piće te nadoknađuju troškovi smještaja.
Nova pravila jasnije definiraju slučajeve više sile koji oslobađaju
željezničke prijevoznike od obveze isplate naknade za kašnjenje ili otkazivanje
prijevoza. Uz ekstremne vremenske prilike i velike prirodne katastrofe,
slučajevi više sile sada obuhvaćaju i javnozdravstvene krize i terorističke
napade. Štrajkovi željezničkog osoblja ne smatraju se višom silom.
Pomoć za osobe sa smanjenom pokretljivošću
Putnici sa smanjenom pokretljivošću imat će veću fleksibilnost
pri organiziranju putovanja jer će prijevozniku morati priopćiti svoje planove
samo 24 sata prije polaska (prema važećim pravilima moraju ga obavijestiti 48
sati prije). Ako željeznički prijevoznik zahtijeva da takvi putnici imaju
pratnju u vlaku, osobe u pratnji putuju besplatno. Osobama sa smanjenom
pokretljivošću koje putuju sa psom pomagačem jamči se da će pas putovati s
njima.
Više mjesta za bicikle u vlakovima
Kako bi se omogućila održiva mobilnost, svi vlakovi moraju imati
namjenska mjesta i stalke za bicikle. Svaki vlak mora imati najmanje četiri
mjesta za bicikle.
„Imamo dobre vijesti za osobe koji se pri putovanju koriste
vlakovima. Uspjeli smo osigurati jednaka minimalna prava za putnike diljem
Europe u pogledu preusmjeravanja, prostora za bicikle, jedinstvenih karata i
prava putnika sa smanjenom pokretljivošću. To je važan napredak u postizanju
prikladnijeg i putnicima poželjnog željezničkog prijevoza”, rekao je
izvjestitelj Bogusław Liberadzki (S&D, Poljska).
Sljedeći koraci
Revidirana pravila u načelu će se primjenjivati na sva
međunarodna i domaća putovanja željeznicom i sve međunarodne i domaće usluge
željezničkog prijevoza u cijeloj Uniji, s time da države članice mogu na
ograničeno vrijeme izuzeti domaće usluge željezničkog prijevoza.
Uredba će stupiti na snagu dvadeset dana nakon objave u
Službenom listu Europske unije.
Počet će se primjenjivati dvije godine poslije, osim
zahtjeva za prostor za bicikle, koji se počinje primjenjivati četiri godine
nakon stupanja Uredbe na snagu.