31.05.2022.
Ukratko:
- Redovite revizije i provjere rashoda radi zaštite
financijskih interesa EU-a
- Ulaganja i reforme trebale bi se usredotočiti na jačanje
strateške autonomije EU-a u ključnim opskrbnim lancima i kritičnoj
infrastrukturi
- Kako bi se ublažile društveno-ekonomske posljedice
krize, sredstva bi se trebala učinkovito koristiti i koristiti građanima i
realnom gospodarstvu
Zaštita
financija i vrijednosti EU-a
Zastupnici
Europskog parlamenta žele da Komisija osigura snažan mehanizam revizije i
kontrole nad rashodima, provedbom i upravljanjem podacima RRF-a. Time
bi se, kažu zastupnici u Europskom parlamentu, spriječile zlouporabe, dvostruko
financiranje i preklapanje ciljeva s drugim programima financiranja EU-a.
Jučer (30.5. 2022.) usvojeno izvješće naglašava važnost poštivanja vladavine
prava i članka 2. UFEU-a, preduvjet za pristup fondovima
RRF-a. Također podsjeća da se mehanizam uvjetovanja vezan uz vladavinu prava u
potpunosti primjenjuje na RRF. Zastupnici Europskog parlamenta očekuju da
će se Komisija suzdržati od odobravanja nacrta nacionalnih planova oporavka
za Poljsku i Mađarsku sve dok i dalje postoji zabrinutost oko poštivanja
vladavine prava, neovisnosti pravosuđa i mjera za borbu protiv prijevara,
sukoba interesa i korupcije.
Vladavina prava i dobro financijsko upravljanje fondovima EU-a zahtijevaju
kontinuiranu procjenu tijekom ciklusa RRF-a i trebalo bi biti moguće blokirati
ili povratiti sredstva koja su već plaćena u slučaju neusklađenosti.
Transparentnost
Zastupnici Europskog parlamenta podsjećaju na važnost nadzornih ploča za oporavak i otpornost kako bi se
građanima pružile bitne informacije o napretku u provedbi nacionalnih planova. Žele
kontinuirano praćenje provedbe šest stupova RRF-a , kao i cilj od 37% zelene
potrošnje i 20% potrošnje na digitalna pitanja. Ponovno ukazuju da bi
države članice trebale prikupljati i osigurati pristup podacima o stvarnim
korisnicima sredstava i korisnicima programa.
Strateška autonomija, rat u Ukrajini i socijalna ulaganja
Ulaganja RRF-a u zelenu tranziciju i digitalnu transformaciju
trebala bi pridonijeti jačanju strateške autonomije i neovisnosti EU-a,
posebice kako bi se smanjila njezina relativna ovisnost o uvozu fosilnih
goriva. Zastupnici Europskog parlamenta također pozivaju na više
prekograničnih projekata, poput poboljšanja međusobnog povezivanja energetskih
mreža plina i električne energije te potpune sinkronizacije električnih
mreža. Oni ističu ulogu RRF-a u implementaciji REPowerEUi potvrđuju da bi se zajmovi dostupni u okviru
FRR-a mogli koristiti za potporu tim projektima i unaprijediti ulaganja u
energetsku tranziciju EU-a, čime bi se značajno pridonijelo energetskoj
suverenosti Unije.
Oni također potiču države članice da iskoriste puni potencijal RRF-a,
uključujući zajmove , za borbu protiv učinaka sadašnjih i budućih
izazova u područjima kao što su mala i srednja poduzeća, zdravstvo, mjere
podrške ukrajinskim izbjeglicama i pomoć lokalnim i regionalnim vlastima u
učinkovitom korištenju sredstava.
Konačno, zastupnici Europskog parlamenta smatraju da, na temelju primjera
RRF-a, u okviru NextGenerationEU, snažna dodana vrijednost zajedničkog
odgovora EU-a koji se može brzo mobilizirati za suočavanje s krizama i novim
izazovima trebala bi potaknuti buduće inicijative i mehanizme u EU-u.