Državni proračun gubi više od milijarde kuna godišnje zbog potrošnje duhana na kojeg nije plaćen porez

09.06.2021.

Hrvatska udruga poslodavaca i agencija Ipsos predstavili su danas rezultate opsežnog istraživanja tržišta duhanskih proizvoda. Glavni cilj istraživanja bio je utvrditi veličinu tržišta neoporezovanih duhanskih proizvoda i što preciznije i potpunije procijeniti utjecaj tržišta neoporezovanih duhanskih proizvoda na hrvatsko gospodarstvo. Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku od 1.344 kućanstava, na ukupno 3.299 ispitanika.

Rezultate je predstavio Davor Tolić, voditelj istraživanja u Ipsosu, a pokazali su da je u Hrvatskoj ukupno 28,1% pušača među populacijom starijom od 18 godina, dok najveći dio konzumiranih proizvoda čine cigarete (23,2%) i rezani duhan/rinfuza (6,9%).  Udio koji ukupno otpada na neoporezovane duhanske proizvode na godišnjoj razini je 17%, što najvećim dijelom otpada na neoporezovani rezani duhan. Zbog toga država godišnje gubi potencijalnih 1,4 milijarde kuna. Ilustracije radi, s dodatnih 1,4 milijarde kuna moglo se dati potporu za očuvanje radnih mjesta u iznosu od 4.000 kuna neto s pripadajućim doprinosima za 240.000 radnika (ili za preko 20 tisuća radnika tijekom 12 mjeseci) ili pokriti gotovo cijela komponenta digitalizacije javne uprave iz NPOO-a (za što je predviđeno nešto manje od 1,7 milijardi kuna).

Čak 47% ispitanika ističe da viša cijena ima najveći utjecaj na povećanje kupovine neoporezovanih duhanskih proizvoda. Visoka razina ilegalnih proizvoda nosi za sobom značajne ekonomske i društvene implikacije, kako na prihode proračuna tako i na rast kriminala, javno zdravstvo kroz zdravstveno nekontrolirane duhanske proizvode na tržištu, smanjenje radnih mjesta i sl., istaknula je u svom izlaganju dr. sc. Iva Tomić, glavna ekonomistica HUP-a. Naglasila je kako se poduzimaju značajni napori u borbi protiv ilegalne trgovine duhanskim proizvodima, kao što je uvođenje sustava sljedivosti i praćenja duhanskih proizvoda, povećanih zapljena od strane nadležnih institucija, kao i smanjenje količine dozvoljenog unosa duhanskih proizvoda iz država koje nisu članice EU na 2 kutijice.  

U zajedničkom je interesu svih sudionika duhanskog tržišta i javnosti da se pokuša riješiti značajan problem tržišta duhanskim proizvodima u Hrvatskoj na koje nije plaćen porez.

Tržište duhanskih proizvoda.pdf

vrh stranice