12.01.2021.
Izvršna potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja
Margrethe Vestager izjavila je: Poduzeća aktivna u
turističkom i sportskom sektoru posebno su teško pogođena pandemijom
koronavirusa. U ova teška vremena hrvatski će program tim poduzećima omogućiti
pristup likvidnosti da bi se očuvao kontinuitet njihove gospodarske aktivnosti.
U skladu s pravilima EU-a i u suradnji s državama članicama nastavljamo tražiti
izvediva rješenja za ublažavanje gospodarskih posljedica pandemije
koronavirusa.
Hrvatski program potpore
Glavna mu je svrha potpora poduzećima da dobiju pristup
likvidnosti kako bi očuvala kontinuitet svoje gospodarske djelatnosti. Ta će se
potpora dodijeliti u obliku i. jamstava za nove zajmove za obrtni kapital i
ulaganja; i ii. subvencioniranih kamatnih stopa za nove zajmove. Ukupni
proračun programa iznosi 202 milijuna (1,525 milijardi HRK).
Komisija je utvrdila da je hrvatski program u skladu s uvjetima utvrđenima
u Privremenom okviru. Konkretno, potpora u obliku subvencioniranih kamatnih
stopa za nove zajmove neće biti veća od 800 000 EUR po poduzetniku.
Potpora u obliku jamstava za nove zajmove za obrtni kapital i zajmove za
ulaganja ne premašuje 800 000 ili i. odnosi se na nove zajmove s
dospijećem od najviše šest godina; ii. pokriće jamstva ograničeno je na 90 %
glavnice zajma ili na 35 % ako je riječ o jamstvima za pokrivanje gubitaka u
portfelju duga (first-loss guarantees); iii. predviđena je minimalna nadoknada
jamstva; i iv. program sadržava adekvatne zaštitne mjere kako bi banke ili
druge financijske institucije potporu doista usmjerile prema korisnicima kojima
je potrebna.
Potpora će biti odobrena najkasnije do 30. lipnja 2021., i to
samo poduzećima koja se 31. prosinca 2019. nisu smatrala poduzećima u
teškoćama, uz iznimku mikropoduzeća i malih poduzeća koja su prihvatljiva čak i
ako su 31. prosinca 2019. već bila u teškoćama. Hrvatska će osigurati
usklađenost s pravilima o kumulaciji državnih potpora.
Komisija je zaključila da je ova mjera potrebna, primjerena i
prikladna za otklanjanje ozbiljnih poremećaja u gospodarstvu države članice, u
skladu s člankom 107. stavkom 3. točkom (b) UFEU-a i uvjetima utvrđenima u
Privremenom okviru.
Stoga je odobrila tu mjeru potpore u skladu s pravilima EU-a o
državnim potporama.
Kontekst
Komisija je donijela Privremeni
okvir kojim se državama članicama omogućuje da iskoriste punu fleksibilnost
predviđenu pravilima o državnim potporama kako bi poduprle gospodarstvo u
kontekstu pandemije koronavirusa. Privremenim okvirom, kako je izmijenjen 3. travnja, 8. svibnja, 29.
lipnja i 13.
listopada 2020., predviđeno je da države članice mogu dodijeliti
sljedeće vrste potpore:
i. izravna bespovratna sredstva, dokapitalizacije,
selektivne porezne olakšice i predujmovi u iznosu do
100 000 eura za poduzeća koja posluju u primarnom poljoprivrednom
sektoru, 120 000 eura za poduzeća koja posluju u sektoru ribarstva i
akvakulture i 800 000 eura za poduzeća koja posluju u svim drugim
sektorima kako bi se financirale njihove hitne potrebe za likvidnošću. Države
članice isto tako mogu dati, do nominalne vrijednosti od 800 000 eura
po poduzeću, beskamatne zajmove ili jamstva za zajmove koja pokrivaju
100 % rizika, osim u primarnom poljoprivrednom sektoru i sektoru ribarstva
i akvakulture, u kojima se primjenjuju ograničenja od 100 000 eura
odnosno 120 000 eura po poduzeću;
ii. državna jamstva za kreditiranje poduzeća kako
bi banke mogle i dalje odobravati zajmove klijentima kojima su potrebni. Ta
državna jamstva mogu obuhvaćati do 90 % rizika zajmova kojima se
poduzećima pomaže da zadovolje trenutne potrebe za sredstvima za obrtni kapital
i ulaganja;
iii. subvencionirano financiranje poduzeća zajmovima
javnog sektora (nadređeni i podređeni dug) uz povoljne kamatne stope.
Ti će zajmovi poduzećima pomoći da zadovolje trenutne potrebe za sredstvima za
obrtni kapital i ulaganja;
iv. zaštitne mjere za banke koje preusmjeravaju državne
potpore realnom gospodarstvu: takva potpora smatra se izravnom potporom
klijentima banaka, a ne samim bankama, te se daju smjernice o tome kako
narušavanje tržišnog natjecanja među bankama svesti na najmanju moguću mjeru;
v. javno kratkoročno osiguranje izvoznih kredita za
sve zemlje, bez potrebe da dotična država članica dokaže da je u određenoj
zemlji privremeno nedostupno pokriće za utržive rizike;
vi. potpora za istraživanje i razvoj u području
koronavirusa radi rješavanja aktualne zdravstvene krize u obliku
izravnih bespovratnih sredstava, povratnih predujmova ili poreznih olakšica. Za
prekogranične projekte u kojima sudjeluje više država članica mogu se
dodijeliti dodatna sredstva;
vii. potpora za izgradnju i nadogradnju objekata za
testiranje radi razvoja i testiranja proizvoda (uključujući cjepiva,
respiratore i zaštitnu odjeću) korisnih za borbu protiv pandemije koronavirusa,
sve do prve industrijske primjene. To može biti u obliku izravnih bespovratnih
sredstava, poreznih olakšica, povratnih predujmova i jamstava za zaštitu od
gubitaka. Poduzeća mogu koristiti dodatnu potporu ako potporu za ulaganje
dobivaju od više država članica i ako je ulaganje zaključeno u roku od dva
mjeseca nakon dodjele potpore;
viii. potpora za proizvodnju proizvoda bitnih za
suzbijanje pandemije koronavirusa u obliku izravnih bespovratnih
sredstava, poreznih olakšica, povratnih predujmova i jamstava za zaštitu od
gubitaka. Poduzeća mogu koristiti dodatnu potporu ako potporu za ulaganje
dobivaju od više država članica i ako je ulaganje zaključeno u roku od dva
mjeseca nakon dodjele potpore;
ix. ciljana potpora u obliku odgode poreza i/ili odgode
plaćanja doprinosa poslodavaca za socijalno osiguranje za sektore,
regije ili vrste poduzeća najteže pogođene pandemijom;
x. ciljana potpora u obliku subvencija za plaće
zaposlenika poduzeća u najteže pogođenim sektorima ili regijama, koja
bi inače morala otpuštati zaposlenike;
xi. ciljana potpora za dokapitalizaciju nefinancijskim
poduzećima, ako nije dostupno drugo prikladno rješenje. Utvrđene su zaštitne
mjere kako bi se izbjeglo neopravdano narušavanje tržišnog natjecanja: uvjeti
koji se odnose na nužnost, prikladnost i opseg intervencije; uvjeti ulaska
države u kapital poduzeća i naknade; uvjeti izlaska države iz kapitala
predmetnih poduzeća; uvjeti za upravljanje, uključujući zabranu isplate
dividendi i ograničenja naknada za više rukovodstvo; zabrana unakrsnog
subvencioniranja i stjecanja te dodatne mjere za ograničavanje narušavanja
tržišnog natjecanja; zahtjevi za transparentnost i izvješćivanje.
xii. potpora za nepokrivene fiksne troškove za
poduzeća kojima je zbog pandemije koronavirusa tijekom prihvatljivog razdoblja
promet pao najmanje 30 % u odnosu na isto razdoblje 2019. Time će se osigurati
potpora za dio fiksnih troškova korisnika koji nisu pokriveni njihovim
prihodima, i to u iznosu od najviše 3 milijuna EUR po poduzetniku.
Privremenim okvirom državama članicama omogućuje se da međusobno
kombiniraju sve mjere potpore, osim zajmova i jamstava za isti zajam koji
prekoračuju pragove predviđene Privremenim okvirom. Državama članicama
omogućuje se i da kombiniraju sve mjere potpore dodijeljene na temelju
Privremenog okvira s postojećim mogućnostima dodjele de minimis potpore
poduzeću u iznosu od najviše 25 000 eura tijekom tri fiskalne godine
za poduzeća koja posluju u primarnom poljoprivrednom sektoru, 30 000 eura
tijekom tri fiskalne godine za poduzeća koja posluju u sektoru ribarstva i
akvakulture te 200 000 eura tijekom tri fiskalne godine za poduzeća
koja posluju u svim drugim sektorima. Istodobno, države članice moraju se
obvezati da će izbjegavati nepotrebnu kumulaciju mjera potpore za ista poduzeća
kako bi potpora bila ograničena na zadovoljavanje njihovih stvarnih potreba.
Nadalje, Privremeni okvir dopunjuje mnoge druge mogućnosti koje
su državama članicama na raspolaganju radi ublažavanja socioekonomskih
posljedica pandemije koronavirusa, u skladu s pravilima Unije o državnim
potporama. Komisija je 13. ožujka 2020. donijela Komunikaciju
o koordiniranom gospodarskom odgovoru na pandemiju bolesti COVID-19, u
kojoj su utvrđene te mogućnosti. Na primjer, države članice mogu u korist
poduzeća donijeti općenite mjere koje su izvan područja primjene pravilâ o
državnim potporama (npr. odgoda plaćanja poreza ili subvencioniranje rada sa
skraćenim radnim vremenom u svim sektorima). Poduzećima mogu dodijeliti i
naknadu za pretrpljenu štetu koju je izazvala pandemija koronavirusa ili je
nastala kao njezina izravna posljedica.
Privremeni okvir primjenjivat će se do kraja lipnja 2021.
Budući da se problemi povezani sa solventnošću mogu pojaviti tek kasnije zbog
razvoja krize, Komisija je samo za mjere dokapitalizacije to razdoblje
produljila do kraja rujna 2021. Kako bi se osigurala pravna sigurnost, Komisija
će prije tih datuma procijeniti treba li produljiti rok njegove primjene.
Verzija ove odluke koja nije povjerljiva bit će objavljena pod
brojem predmeta SA.60265 u registru državnih
potpora na internetskim stranicama Komisije posvećenima tržišnom natjecanju kad
se riješe moguća pitanja u pogledu povjerljivosti podataka. Popis novih odluka
o državnim potporama objavljenih na internetu i u Službenom listu dostupan je u
elektroničkom biltenu s tjednim novostima o državnim potporama State
Aid Weekly e-News.