25.03.2021.
Zagreb, 25. ožujka 2021.
- Danas je u prostorijama HUP-a održan
brifing na temu javnolinijskog prijevoza putnika u formi doručka s medijima na
kojem su prijevoznici okupljeni u HUP- Koordinaciju javnolinijskog prijevoza
putnika iznijeli svoju zabrinutost zbog neizvjesnosti u kojoj se nalaze i koja
ugrožava više od 7.000 radnih mjesta i prijevoz za više od 200.000 putnika. Iako je prošlo više od tri godine od
donošenja Zakona o prijevozu u cestovnom prometu te dvije godine od donošenja
Pravilnika o obavljanju javnolinijskog prijevoza putnika i dalje nisu
sklopljeni ugovori o javnim uslugama prijevoznicima iako je to zakonska
obveza.
Hrvoje Meštrović,
predsjednik Koordinacije izjavio je: „Javni prijevoz osnova je socijalnog
standarda, bez modela javne usluge velik broj putnika ostat će bez mogućnosti
odlaska u školu, vrtić, k liječniku, a trenutno prijevoznici isključivo iz
vlastite dobre volje i vjere u obećanja koja država neprestano daje, održavaju
takve nerentabilne i neisplative linije. Prijevoznici obavljaju
80% županijskog prijevoza, a
kontinuirani izostanak rješavanja uvjeta poslovanja autobusnih prijevoznika i
sufinanciranja nerentabilnih linija putem ugovora o javnoj usluzi kao jedinom
mogućem načinu sufinanciranja javnog linijskog prijevoza, ugrožava prije svega
socijalna prava građana u manjim, ruralnim dijelovima zemlje. Radi se o više od
200.000 putnika koje pokrivaju javnolinijski prijevoznici.“
Glavni
direktor HUP-a, Damir Zorić kazao je:
„Tražimo hitnu implementaciju ugovora o javnoj usluzi. Prijevoznici su dovedeni do ruba neizvjesnosti - ne mogu
planirati svoje poslovanje upravo zato što su se pri planiranju vodili
odredbama važećeg Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, koji nalaže
potpisivanje Ugovora u javnoj usluzi temeljem postojećih dozvola, odnosno
voznim redovima u okviru koncesije za prijevoz po kojima se prometovalo na dan
stupanja na snagu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. Imamo situaciju da
država ne poštuje zakone koje je sama propisala.“ - i dodao:
„Za korisnike usluga
prijevoza to znači da je moguće ukidanje određenih linija koje su ekonomski
neodržive. Ovaj problem posebno pogađa nekoliko županija, posebno u Lici,
Slavoniji, Baranji te rubnim dijelovima RH u uz državnu granicu i mjesta koja
nemaju alternativu u drugim oblicima prijevoza. Ta područja i sada
karakterizira negativan demografski trend, a prijevoz je jedan od integrativnih
faktora svakog društva i bez adekvatne usluge prijevoza nema niti opstanka ni
razvoja tih krajeva. Tko će reći koje linije treba ukinuti, kako organizirati
prijevoz, tko će objasniti korisnicima, radnicima, djeci koja imaju
izvanškolske aktivnosti, starijim osobama, u nekim mjestima RH, da sutra neće
moći doći na posao, liječniku, u školu ili vrtić?
RH od ulaska u EU 2013.
g. do danas nije stvorila preduvjete za primjenu Uredbe. Nemamo analizu
mreže linija izrađenu sukladno potrebama stanovništva i županija, nemamo tipske
Ugovore koje je ministarstvo najavljivalo tijekom izrade Zakona o prijevozu u
cestovnom prometu. Održavanje 25 milijuna kilometara je ekonomski neodrživo i
trenutno generira 150 milijuna kn gubitaka prijevoznicima. Od toga je 20%
linija u vršnim satima nerentabilno i do
60% linija u izvanvršnim satima. U RH je 90% linija lokalnog karaktera
koje nisu obuhvaćene Ugovorom o javnoj usluzi, to je godišnje oko 61,5 milijuna
kilometara. Razvidno je da se gubitci generiraju i da se radi o neodrživom sustavu.
HUP poziva da se hitno
riješi situacija i da nadležne institucije postupe u skladu s važećim zakonom
jer niti jedna ozbiljna i odgovorna tvrtka ne može poslovati niti planirati
poslovanje u ovakvim uvjetima!
Dopis Vladi RH - HUP i sindikati
Javnolinijski prijevoz - prezentacija