19.06.2024.
Uzvanike je u uvodnom
dijelu događanja pozdravila Helena Schmidt, voditeljica hrvatskog ureda
Deloittea i regionalna voditeljica SheXO inicijative koja je izjavila: „Deloitte
ulaže u jednake prilike žena i muškaraca već godinama. U hrvatskom uredu
Deloittea imamo sedam partnera od kojih su tri žene, a u ukupnom broju
zaposlenih opet prednjače žene - 58%. Ovi brojevi jasno pokazuju našu
posvećenost raznolikosti i inkluzivnosti te nastavljamo s naporima da stvorimo
okruženje gdje svaka osoba ima priliku napredovati i ostvariti svoj puni
potencijal.“
„Poznato je da zemlje s
najboljim politikama rodne ravnopravnosti ostvaruju značajne prednosti te da
rodna ravnopravnost u ekonomskom smislu dovodi do snažnijeg rasta BDP-a i
boljeg društvenog balansa, a kompanije koje njeguju rodnu ravnopravnost
dokazano su uspješnije i konkurentnije na tržištu. Žene donose jedinstvene
perspektive i inovativne ideje u poslovni svijet, stoga rodna ravnopravnost u
gospodarstvu, osobito na najvišim razinama, mora postati standard koji kao
društvo ne da moramo, već želimo postići“, izjavila je Manuela
Šola, predsjednica NO HUP-a.
Uspoređujući rezultate s
istraživanjem koje je provedeno prije pet godina, možemo zaključiti kako nema
velikih i značajnih promjena u stavovima i razmišljanjima koji se odnose na
pozicije žena u poslovnom okruženju, unatoč tome što smo u tom periodu prošli
kroz korijenite promjene u bližem i širem okruženju uključujući pandemiju te
ratove u blizini.
Po mišljenju ispitanika,
pozicija žena u poslovnom okruženju, u usporedbi s prethodnim istraživanjem, i
dalje nije nimalo podržavajuća. Žene, primjerice, ulažu više napora kako bi
bile na istoj poziciji kao muškarci, i to misli čak 93% ispitanika. 2019. godine
tako je razmišljalo 96% anketiranih što je ipak neznatno ohrabrujuće.
Zanimljivo je kako je na
pitanju o održavanju ravnoteže između privatnog i poslovnog života došlo do
preokreta. Ove godine je 54% ispitanika izjavilo kako muškarci bolje održavaju
ravnotežu, dok je samo 33% smatralo da to bolje rade žene. Nasuprot tome, 2019.
godine omjer je bio 44% za žene i 38% za muškarce.
Na pitanje kako je postojeća EU
regulativa o ravnopravnosti spolova (poznata i kao direktiva o ženskim kvotama
koja nameće obvezu uključivanja više-manje zastupljenog spola u upravljačka
tijela velikih listanih kompanija) utjecala na poslovne prakse vezano uz
zapošljavanje i radne odnose žena, čak 47% odgovorilo je kako nije mnogo, no
prije svega zato što su i prije regulative imali snažnu žensku zastupljenost i
to je možda i najbolja 'vijest' istraživanja. 16% anketiranih misli kako su
koraci umjereni, a 3% da su promjene u praksama značajne, dakle, 66% vjeruje kako
su prakse itekako promijenjene na bolje.
Nadalje, 34% ispitanika smatra
kako povećana zastupljenost žena u poslovnom vođenju može značajno pridonijeti
korporativnoj održivosti, jer žene često donose različite perspektive i
prioritete, a samo ih 12% misli kako rod i održivost nemaju nikakve veze jedno
s drugim. „Istraživanje je pokazalo kako postoje razlike u načinu
rukovođenja između muškaraca i žena“, navodi Karla Grgić Totić, viša
menadžerica u Deloitteovom Odjelu za upravljanje rizicima, te nastavlja „Kompanije
bi u konačnici mogle imati velike koristi od optimalnog omjera muškaraca i žena
na ključnim pozicijama, jer, iako različiti, njihovi se načini rukovođenja
nadopunjuju, što doprinosi ostvarivanju boljih poslovnih rezultata“.
Nakon prezentacije
rezultata istraživanja održan je okrugli stol na kojem su sudjelovali Višnja
Božinović (članica uprave Raiffeisen banke), Maja Crnjak
(direktorica sektora ljudskih potencijala Erste banke), Marinko Došen
(predsjednik uprave AD Plastik), Sergio Galošić (predsjednik uprave
Klimaopreme), Petar Thür (direktor Zagrebačke pekarne Klara) i Manuela
Šola (predsjednica NO HUP-a).
Okrugli stol je
moderirala Nataša Novaković, direktorica za ESG u HUP-u, koja je
zaključila "Ovaj panel pokazao je veliku važnost pitanja jednakosti
muškarca i žena, ne samo u kontekstu rodne ravnopravnosti, već i kao ekonomsko
pitanje. Hrvatska udruga poslodavaca će u budućnosti i dalje promovirati ovu bitnu
temu."
Istraživanje
je dostupno putem poveznice: www.deloitte.com/istrazivanje
Potpis fotografije: Neva Žganec/PIXSELL