12.05.2020.
Na
temelju tih horizontalnih pravila i u bliskoj suradnji s državama članicama
Komisija je dosad odobrila procijenjeni iznos od 1,9 bilijuna EUR
državne potpore gospodarstvu EU-a kako bi se poduzećima hitno osigurala
potrebna likvidnost, očuvala radna mjesta, omogućilo istraživanje i razvoj te
osigurala opskrba proizvodima za borbu protiv pandemije koronavirusa. Ovom
drugom izmjenom dopunjuju se vrste mjera koje su već obuhvaćene Privremenim
okvirom i postojećim pravilima o državnim potporama na način da se utvrđuju
kriteriji na temelju kojih države članice mogu osigurati dokapitalizaciju i
kreditiranje podređenim dugom poduzećima kojima je to potrebno, a da se pritom
štite jednaki uvjeti u EU-u.
Izvršna
potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila
je: Nastavljamo blisko surađivati s državama članicama kako bismo
europskim poduzećima osigurali pristup hitno potrebnoj likvidnosti. Naša
pravila sada omogućuju i pružanje takve potpore putem podređenog duga. Kako se
kriza razvija, mnogim će poduzećima kapital biti potreban i za opstanak. Ako se
države članice odluče uključiti, primijenit ćemo današnja pravila kako bi se
osiguralo da porezni obveznici dobiju dostatnu naknadu i da njihova potpora
bude popraćena obvezama, uključujući zabranu isplate dividendi i bonusa
te dodatne mjere za ograničavanje narušavanja tržišnog natjecanja. U cilju
javne transparentnosti velika poduzeća također moraju izvješćivati o korištenju
sredstava primljene potpore i usklađenosti s odgovornostima u pogledu zelene i
digitalne tranzicije. Naime, trebamo braniti europske vrijednosti i potrebu za
ravnopravnim tržišnim natjecanjem kako bismo iz ove krize mogli izaći snažni.
Za
to je potrebno i mnogo više od kontrole državnih potpora. Treba nam zeleni i
digitalni europski plan oporavka koji će ići na korist svim europskim
potrošačima. U interesu je cijele Europe da se osigura da se ova globalna
simetrična kriza ne pretvori u asimetrični šok na štetu država članica, koje bi
tada imale manje mogućnosti za potporu svojoj industriji i konkurentnosti EU-a
u cjelini.
Potpore
za dokapitalizaciju poduzeća
Hitne
mjere koje su države članice morale poduzeti kako bi se suočile s pandemijom
koronavirusa utjecale su na sposobnost mnogih europskih poduzeća da proizvode
robu ili pružaju usluge, što je dovelo do gubitaka koji su smanjili njihov
vlasnički kapital i mogućnost zaduživanja na tržištima. Stoga se ovom drugom
izmjenom proširuje Privremeni okvir kako bi se omogućile dobro usmjerene
javne intervencije u obliku potpore za dokapitalizaciju nefinancijskim
poduzećima kojima je potrebna pomoć i time doprinijelo smanjenju rizika za
gospodarstvo EU-a u cjelini.
Privremenim
okvirom istovremeno se utvrđuje niz zaštitnih mjera za izbjegavanje nepotrebnog
narušavanja tržišnog natjecanja na jedinstvenom tržištu. Nadalje, države
članice slobodno mogu osmisliti nacionalne mjere koje su u skladu s dodatnim
ciljevima politike, kao što su daljnje omogućivanje zelene i digitalne
tranzicije njihovih gospodarstava ili sprečavanje prijevare, utaje poreza ili
agresivnog izbjegavanja plaćanja poreza.
i. Uvjeti
koji se odnose na nužnost, prikladnost i opseg intervencije: Potpora
za dokapitalizaciju trebala bi se dodijeliti samo ako se ne može pronaći drugo
odgovarajuće rješenje. Intervencija također mora biti u zajedničkom interesu,
primjerice kako bi se izbjegle socijalne teškoće i nefunkcioniranje tržišta
zbog znatnog gubitka radnih mjesta, izlaska inovativnog ili sistemski značajnog
poduzeća ili rizika od prekida pružanja važne usluge. Naposljetku, potpora mora
biti ograničena na omogućavanje održivosti poduzeća i ne bi trebala premašiti
ono što je nužno za ponovnu uspostavu strukture kapitala korisnika kakva je
bila prije pandemije koronavirusa.
ii. Uvjeti
ulaska države u kapital poduzeća i naknade: Država mora dobiti
dostatnu naknadu za rizike koje preuzima pružanjem potpore za dokapitalizaciju.
Nadalje, mehanizmom naknade potrebno je potaknuti korisnike i/ili njihove
vlasnike da otkupe dionice koje je stekla država s pomoću državne potpore kako
bi se osigurala privremenost intervencije države.
iii. Uvjeti
izlaska države iz kapitala predmetnih poduzeća: Korisnici i države članice
moraju razviti strategiju izlaska, posebno kad je riječ o velikim poduzećima
koja su od države primila znatnu potporu za dokapitalizaciju. Ako šest godina
nakon dodjele potpore za dokapitalizaciju poduzećima uvrštenima na burzu, ili
do sedam godina za druga poduzeća, izlazak države i dalje nije siguran,
Komisiji će se morati dostaviti plan restrukturiranja za korisnika.
iv. Uvjeti
koji se odnose na upravljanje: Dok država u potpunosti ne izađe, korisnici
podliježu zabranama isplate dividendi i otkupa dionica. Osim toga, sve dok nije
otkupljeno najmanje 75 % dokapitalizacije, primjenjuje se strogo
ograničenje naknada za njihovu upravu, uključujući zabranu isplate bonusa. Tim
se uvjetima nastoji potaknuti korisnike i njihove vlasnike da otkupe dionice
koje su u vlasništvu države čim to gospodarska situacija dopusti.
v. Zabrana
unakrsnog subvencioniranja i stjecanja: Kako bi se spriječilo da korisnici
neopravdano koriste državnu potporu za dokapitalizaciju na štetu poštenog
tržišnog natjecanja na jedinstvenom tržištu, potpora se ne može upotrijebiti za
gospodarske djelatnosti integriranih poduzeća koja su bila u gospodarskim
teškoćama prije 31. prosinca 2019. Nadalje, sve dok se ne otkupi najmanje
75 % dokapitalizacije, korisnici, osim malih i srednjih poduzeća
(MSP-ovi), u načelu ne mogu steći udio veći od 10 % u konkurentima ili
drugim subjektima iz iste vrste poslovanja, uključujući poslovanje s početka i
kraja proizvodnog lanca.
* U skladu s tom izmjenom države
članice mogu prijaviti programe dokapitalizacije ili pojedinačne mjere potpore.
Komisija će pri odobravanju programa zatražiti zasebnu prijavu potpore poduzeću
iznad gornje granice od 250 milijuna EUR radi pojedinačne ocjene.
Poduzeća koja su već bila u poteškoćama na dan 31. prosinca 2019. nisu
prihvatljiva za potporu na temelju Privremenog okvira.
Javna
transparentnost i izvješćivanje: Ako se potpora za dokapitalizaciju korisnicima dodjeljuje u
okviru programa, države članice u roku od tri mjeseca od dokapitalizacije
moraju objaviti pojedinosti o identitetu poduzeća koja su primila potporu i
iznosu potpore. Nadalje, korisnici, osim MSP-ova, moraju objaviti informacije o
korištenju primljene potpore, uključujući informacije o načinu na koji se sredstvima
primljene potpore podupiru aktivnosti poduzeća u skladu s ciljevima EU-a i
nacionalnim obvezama u pogledu zelene i digitalne tranzicije.
Komisija
prepoznaje da će u predstojećoj fazi oporavka poduzećima vjerojatno biti
potrebna dodatna velika privatna i javna ulaganja, koja će im omogućiti da
odgovore na izazove i iskoriste prilike za usporednu zelenu i digitalnu
tranziciju.
U tom kontekstu Komisija napominje da je svrha ove izmjene Privremenog
okvira nadopuniti mogućnosti za pružanje potpore koje se državama članicama
nude na temelju pravila EU-a o državnim potporama, a ne zamijeniti ih. Nadalje,
kako je već najavljeno u Komunikaciji Komisije od 14. siječnja 2020., do 2021.
provest će se revizija relevantnih pravila o državnim potporama, a
posebno smjernica o državnim potporama za zaštitu okoliša i energiju, kako
bi se uzeli u obzir ciljevi politika europskog zelenog plana i podržala
troškovno učinkovita i socijalno uključiva tranzicija prema klimatskoj
neutralnosti do 2050. To će pridonijeti osmišljavanju strategije oporavka
europskog gospodarstva u kojoj se vodi računa o važnosti ostvarivanja usporedne
zelene i digitalne tranzicije u skladu s ciljevima EU-a i nacionalnim
ciljevima.
Potpore
poduzećima u obliku podređenog duga:
Današnjom
izmjenom Privremenog okvira uvodi se i mogućnost da države članice poduzećima
koja su u financijskim teškoćama zbog pandemije koronavirusa pruže potporu u
obliku podređenog duga po povoljnim uvjetima. To se odnosi na dužničke
instrumente koji su u slučaju stečajnog postupka podređeni redovnim
vjerovnicima s pravom prvenstva i na taj način dopunjuje se paket instrumenata
dostupan državama članicama na temelju postojećeg Privremenog okvira,
uključujući kreditiranje nadređenim dugom.
Podređeni
dug ne može se pretvoriti u vlasnički kapital dok je poduzeće aktivno i država
preuzima manji rizik. Međutim, budući da se takvim dugom povećava kapacitet
društava za zaduživanje kod vlasnika nadređenog duga na sličan način kao
potporom u obliku kapitala, potpora u obliku podređenog duga uključuje veću
naknadu i dodatno ograničenje iznosa u odnosu na nadređeni dug na temelju
Privremenog okvira. Ako države članice žele osigurati kreditiranje podređenim
dugom u iznosima koji premašuju pragove, primjenjivat će se svi prethodno
navedeni uvjeti za mjere dokapitalizacije.
Daljnje
mjere
Izmijenjeni
Privremeni okvir primjenjivat će se do kraja prosinca 2020. Budući da se
problemi povezani sa solventnošću mogu pojaviti tek kasnije zbog razvoja krize,
Komisija je samo za mjere dokapitalizacije to razdoblje produljila do kraja
lipnja 2021. Kako bi se osigurala pravna sigurnost, Komisija će prije tih
datuma procijeniti treba li produljiti rokove.
Naposljetku,
Komisija kontinuirano procjenjuje jesu li potrebne daljnje mjere kako bi se
državama članicama omogućilo da podupru svoja gospodarstva u ovim teškim
vremenima i poduzećima pomognu da nakon krize povrate svoju snagu, među ostalim
daljnjim izmjenama Privremenog okvira. U tom kontekstu Komisija analizira i
postojeća pravila o državnim potporama kako bi provjerila njihovu usklađenost s
načelima na kojima se temelji Privremeni okvir za mjere državne potpore u svrhu
podrške gospodarstvu u aktualnoj pandemiji koronavirusa.
Kontekst
Komisija
je u skladu s člankom 107. stavkom 3. točkom (b) Ugovora o funkcioniranju
Europske unije 19. ožujka 2020. donijela novi Privremeni
okvir za potporu gospodarstvu u kontekstu pandemije koronavirusa.
Privremeni okvir prvi je put izmijenjen 3. travnja
2020. Privremenim okvirom prepoznaju se ozbiljni poremećaji u
cjelokupnome gospodarstvu Unije. Njime se državama članicama omogućuje da u
potpunosti iskoriste fleksibilnost predviđenu pravilima o državnim potporama
kako bi poduprle gospodarstvo i istovremeno se ograničavaju negativne
posljedice za jednakost uvjetâ na jedinstvenom tržištu.
Privremeni
okvir omogućuje ciljanu pomoć gospodarstvu i istodobno ograničava negativne
posljedice za jednakost uvjeta na jedinstvenom tržištu. Proširenjem područja
primjene Privremenog okvira na potporu u obliku dokapitalizacije nadopunjuje se
mogućnost država članica da kupe postojeće dionice poduzeća po tržišnoj cijeni
ili pari passu s privatnim dioničarima, što je u načelu izvan
područja primjene kontrole državnih potpora EU-a. To može biti od posebne
važnosti u slučaju rizika od neprijateljskog preuzimanja strateških poduzeća od
strane stranih kupaca. Time se nadopunjuju instrumenti, navedeni u smjernicama
Komisije, koji su na raspolaganju državama članicama radi osiguranja čvrstog
pristupa provjeri stranih ulaganja na razini EU-a u vremenu javnozdravstvene
krize i povezane gospodarske ranjivosti.
Komisija
je 13. ožujka 2020. donijela Komunikaciju
o koordiniranom gospodarskom odgovoru na pandemiju bolesti COVID-19, u
kojoj su utvrđene te mogućnosti. Primjerice, države članice mogu donijeti
općenite mjere u korist poduzeća (npr. odgoda plaćanja poreza ili
subvencioniranje rada sa skraćenim radnim vremenom u svim sektorima) koje su
izvan područja primjene pravilâ o državnim potporama. Također mogu poduzećima
dodijeliti naknadu za pretrpljenu štetu koja je izravno prouzročena pandemijom
koronavirusa ili nastala kao njezina posljedica. To može biti korisno kao pomoć
posebno pogođenim sektorima, kao što su promet, turizam, ugostiteljstvo i
maloprodaja.