15.10.2018.
Sudionici okruglog stola fokusirali su se
na pitanje unapređenja procesa javne nabave u zdravstvu te su razgovarali o
pozitivnim primjerima, ali i pojedinim manjkavostima sustava koje i dalje
postoje.
Na okruglom stolu su sudjelovali: Saša Miroslavić, načelnik Sektora za
javnu nabavu, Ministarstvo zdravstva, Anđelko
Rukelj, zamjenik predsjednika DKOM-a, Robert
Kolundžić, prof.dr.sc., Hrvatsko ortopedsko društvo HLZ, Boris Žulj, dr.med., KBC Osijek, prof.dr.sc. Branko Šestan, ravnatelj
klinike za ortopediju Lovran, prof.dr.sc.
Domagoj Delimar, prim.dr.med., predstojnik Klinike za ortopediju KBC-a
Zagreb i Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Boris Budan, Orto Rea d.o.o., Inkontinentni centar d.o.o,
predsjednik HUP-Koordinacije za medicinske proizvode, Jerko Jakšić, Pharmas d.o.o., član HUP-Udruge proizvođača lijekova
i Milka Kosanović, direktorica
odnosa s članstvom HUP-a. Raspravu je moderirala Ivana
Rimac, novinarka Večernjeg lista.
„Htjeli
smo širokom raspravom pokriti sve kriterije javne nabave u zdravstvu kako bi se
zajednički iznašlo rješenje koje će doprinijeti poštivanju kriterija ekonomski
najpovoljnije ponude kako bi se za javni novac dobio što kvalitetniji proizvod
i ovo je stav kojeg HUP već neko vrijeme artikulira u javnosti.“ –
istaknula je na početku rasprave Milka
Kosanović, direktorica odnosa s članstvom HUP-a
„Medicinski proizvodi 3.
klase, odnosno ortopedski implantati, kao što su umjetni zglobovi kuka, koljena
i ramena moraju imati dokazanu kliničku kvalitetu koju je moguće objektivno
evaluirati jedino kroz pokretanje registra bolesnika s ugradbenim medicinskim
proizvodima.
Registar bi pokazao koliko
je zahvata do sada obavljeno na pojedinom pacijentu te koliki je postotak
reoperacija izvršen. Reoperacije su dodatna trauma za pacijenta te novi trošak
za ionako opterećen zdravstveni sustav.“ – izjavio je doktor Robert Kolundžić, Hrvatsko ortopedsko društvo.
Saša Miroslavić, načelnik sektora za javnu nabavu
Ministarstva zdravstva naglasio je: „Zakon o javnoj nabavi propisuje ekonomski najpovoljniju ponudu kao obvezni kriterij, a koji se primjenjuje i na lijekove i medicinske proizvode. Imamo pozitivne primjere korištenja ovog kriterija kod
nabave medicinske opreme – posebno kod nabave proizvoda koji imaju duže periode
održavanja odnosno jamstva.“
Domagoj
Delimar, predstojnik
Klinike za ortopediju KBC-a Zagreb kritički se osvrnuo na registre: „Registri nisu
pouzdani jer ne pokazuju pravo stanje stvari kod pitanje kvalitete implatanata.
Implatanti koji se ugrađuju u starije osobe često prežive jer je životni vijek
osobe koja ih ima ugrađene smanjen.“
Doktor Boris Žulj, KBC Osijek u svom je komentaru istaknuo pozitivan stav prema registrima: „U registrima postoje podatci vezani i za
dob pacijenta i oni nisu puki podatci o preživljenju implatanta – puno su
detaljniji od toga stoga je svaka mogućnost zlouporabe smanjena.“
Ravnatelj klinike za ortopediju Lovrana, Branko Šestan: „Razlike u cijenama
implatanata su ponekad i 300% veće kod pojedinih dobavljača – taj dobavljač
trebao bi moći dokazati da je njegova kvaliteta trostruko veća od jeftinije
ponude i to su sve aspekti koje trebamo uzeti u obzir kod odabira najboljeg
proizvoda.“
Boris Budan, predsjednik HUP-ove Koordinacije za medicinske
proizvode: „Važno nam je da natječaji budu pripremljeni na transparentan
i razuman način u kojem će se poštivati kriteriji omjera kvalitete i cijene
pojedinih proizvoda. Dobre prakse ponašanja između naručitelja, isporučitelja i
komisije moraju biti dodatno poboljšane i sustav mora osigurati da se novci
poreznih obveznika troše na primjeren način.“
„Puno bi nam značila i podrška resornih Ministarstava
zdravstva i Ministarstva gospodarstva poduzetništva i obrta kako bi se DKOM
rasteretio svih odluka u procesu javne nabave u zdravstvu. Komisija je zadnji
korak u procesu koji bi se trebao i mogao poboljšati kako bi osigurali
kvalitetu nabave proizvoda za pacijente.“ - izjavio je Anđelko Rukelj, zamjenik predsjednika
DKOM-a.
Rasprava se na kraju fokusirala na procese javne nabave
lijekova:
„Od niza predloženih
kvalitativnih kriterija jedini kriterij koji je ostao u javnoj nabavi lijekova
su rokovi isporuke. Obzirom da je isporuka lijekova od strane veledrogerija
ujednačena time je kriterij cijene ostao kao jedini kriterij uspješnosti. Iako
je kroz javnu raspravu Ministarstvo zdravstva potvrdilo obvezu naručivanja
barem 85% predloženih količina, to se kroz dokumentaciju poništilo. Rokovi
plaćanja u bolničkom sektoru još uvijek su preko 300 dana, te su ta dva glavna
kriterija za izračun cijene lijeka u potpunosti izignorirana. Ovakvim procesima
javne nabave dugoročno će doći do mogućih nestašica lijekova i rasta cijena“ - izjavio je Jerko Jakšić, predsjednik Uprave PharmaS-a
Zaključeno je kako se u procesu nabave medicinskih proizvoda i
lijekova moraju poštivati kvalitativni kriteriji ekonomski najpovoljnije ponude
– omjera cijene i kvalitete koji odgovaraju stvarnom stanju stvari tj. onim
kriterijima koji doprinose dugoročno pozitivnim ishodima liječenja i sigurnosti
pacijenata, a uzevši u obzir da se javni novac pritom troši na racionalan i
održiv način.